הצצה לאלפיון העליון: מי צריך חולצה ב-10,000 שקל?
קניות בחנויות אופנה יוקרתיות בת"א, מהוות עבור האנשים העשירים ביותר בישראל חוויה דומה לשופינג שהם רגילים מחו"ל. הם נהנים מחדרי מדידה מפוארים ופרטיים, שירות מפנק וסטייליסטים צמודים - ואין להם בעיה להוציא אלפי שקלים על נעליים משובצות פנינים. ביקור בכיכר המדינה
באמצע צפון תל אביב, מסביב לרחוב ה' באייר, במרכז בועת הנדל"ן המקומית - ממוקמת כיכר המדינה. הכיכר העגולה ומהגדולות בארץ, שאירחה בשנים הראשונות של המדינה מופעי קרקס רבים, עברה שיפוץ מסיבי והפכה בשנות ה-70 של המאה הקודמת למרכז הקניות היוקרתי של ישראל.
הצצה לחיי האלפיון העליון: כך שתיתי שוט וויסקי ב-1,200 שקל
פנטהאוז ב-200 מיליון שקל - הנדל"ן של המגה עשירים בישראל
"מי שיכול, פשוט קונה": נסיעה ברכב שעולה שני מיליון שקלים
סביב הכיכר ניתן למצוא חנויות בגדים מפוארות ובוטיקים אופנתיים למותגי על בינלאומיים במחירים מטורפים. כאשר אנשי האלפיון העליון, שקונים בגדים בעיקר בחו"ל, רוצים לבצע קניות בישראל - כאן הם קונים את מותגי הפרימיום ממש כמו בחו"ל.
א', המגדירה את עצמה כ"נשואה למיליארדר צנוע", מבקרת במקום פעמיים בחודש בממוצע. לטענתה, בישראל לא מפרגנים למותגי הפרימיום. "הישראלים לא מבינים באופנה, המחיר של הבגד הופך לנקודה מרכזית בדיון ולא איכות הבגד ומה שהוא משדר אופנתית", היא אומרת.
א' מוסיפה כי "הילדים שלנו לומדים בבית ספר רגיל, אני לא רוצה שכל המורים ידעו כמה כסף אני מוציאה על אופנה. כשגרנו בארה"ב זה היה מקובל, פה זה נחשב לחוסר צניעות, בלינג בלינג, וזה מוציא לאנשים את העיניים".
החשש מגילויי קנאה או כעס ציבורי כלפי אורחות החיים הבזבזניים וחוויית הקניות האולטימטיבית של נשות האלפיון העליון, מלווה גם את ד'. "לפעמים אני תופסת את עצמי מורידה תוויות מחיר של בגדים שקניתי - לפני שאני מכניסה אותם לארון, לא נעים לי שצוות העובדים בבית ידע כמה אני מבזבזת על בגדים", היא מספרת.
"מצפות ליחס כאילו הן מלכות אנגליה"
טל שירי, סטייליסטית בינלאומית ויזמית אתר האינטרנט לקניות בכיכר המדינה, לוקחת אותנו לסיבוב בכיכר המפורסמת. "זאת חולצה עם מחוך של סן לורן שעולה 10,000 שקל", היא מציגה בפנינו בגאווה פריטי לבוש נוצצים של מותגי על בייבוא אישי מצרפת, שעולים כמו משכורת חודשית. "אלו נעליים שחורות עם שיבוץ פנינים בעבודת יד שעולות 4,790 שקל".
שירי מספרת כי הדיסקרטיות והפרטיות חשובים מאוד לאנשי האלפיון העליון, ולוקחת אותנו לקומת המדידות התחתונה של אחת החנויות המפוארות בכיכר. מדובר בחדר הלבשה וחדר מדידות כולל תא שירותים פרטי בגודל של סלון ישראלי ממוצע.
בתוך החדר, מול ערמה של בגדים חדשים בעלות של עשרות אלפי שקלים, מסתגרות בפרטיות אם ובתה הבוגרת יחד עם שתי מוכרות חייכניות אך מעט לחוצות. "אלו חדרי המדידה, מאוד מרווחים", שירי מסבירה. "בכל זאת, צריך להצדיק את חווית הקנייה".
דנה בר דיין מבוטיק "אמור" טוענת כי יש ביקוש רב למותגי אופנת הפרימיום שהיא מציגה בחנות. "יש אנשים שיכולים להרשות לעצמם ולכן הם קונים את מותגי האופנה, ויש לנו הרבה מאוד לקוחות כאלה", היא משתפת. לדבריה, הרגלי הקנייה של נשות האלפיון העליון הם בדיוק כמו של אנשים רגילים, אולם מוכרת צעירה בחנות בגדים אחרת בכיכר טוענת כי "נשות האלפיון העליון צריכות המון תשומת לב". לשיטתה, כמוכרת היא צריכה להשקיע כדי ליצור אווירה מיוחדת.
"לקוחה רצינית שבאה לפה כמה פעמים בחודש, מבזבזת הרבה מאוד כסף בחנות, חושבת שמגיע לה שירות ופרגונים ברמה של מלכת אנגליה: קפה הפוך, קרואסונים טריים, חלב סויה. לפעמים אני מרגישה כמו מלצרית", היא מספרת.
שירי טוענת כי נשות האלפיון העליון רוכשות מותגי פרימיום, לא רק בגלל איכות התפרים: "האיכות של הבגדים חשובה מאוד, אבל כמובן שיש את אלו שרוכשות מותגי על בגלל שיש סביב זה סיפור של סמל סטטוס. אופנה זה סטייטמנט".
גם גברים קונים מותגי פרימיום
אחת הלקוחות הקבועות בכיכר המדינה, טוענת שלמעשה את הקניות הרציניות היא עושה בשקט בחו"ל. "אם אני נתקעת לפני אירוע, צריכה לקנות מתנה או סתם בא לי להסתובב, אז אני קופצת לכיכר, אבל כעיקרון אני מעדיפה לקנות בחו"ל בשקט, בפרטיות".
גם מהפכת הקניות באינטרנט לא פסחה על עשירי ארצנו. אתרי קניות מיוחדים ומפנקים לקניית מותגי פרימיום בינלאומיים הפכו מאוד אופנתיים. בעלי העסקים בכיכר המדינה, איתם דיברנו, מסרבים לדבר באופן ישיר על הירידה בפדיון, אבל מדובר במגמה כלל עולמית.
כדי להתמודד עם תופעת הקניות הבינלאומיות ברשת, הקימה שירי אתר אינטרנט ייעודי לקניות בחנויות הבגדים ובבוטיקים של כיכר המדינה. "לאנשים שאני עובדת איתם מאוד חשובה הפרטיות, דרך האתר הם יכולים לקנות בנוחות ובאופן דיסקרטי ולקבל את המשלוח הביתה עם שליח", היא מסבירה.
גם בעולם ההלבשה לגברים קיימים פערי מחיר קיצוניים בין המותגים של כיכר המדינה למותגים בקניון. המראה המחויט של איש עסקים מצליח מחייב התאמה מדויקת של החליפה לכתפיים. איש עסקים ישראלי בתחום הסייבר, שמקפיד ללבוש חליפות של מותגי פרימיום, טוען כי מדובר בעצם במדים ייצוגיים לכל דבר. "תמיד כשאני פוגש איש עסקים רציני בארץ או בחו"ל, אני מסתכל על מה שהוא לובש ואיזה שעון יש לו. אם זה לא בול - סימן שמשהו לא בסדר", הוא אומר.
עפר דקל, הסטייליסט המפורסם של אנשי האלפיון העליון מבוטיק אמור, טוען שהעבודה שלו היא אמנות. "באים אלי אנשים שהם מאוד עסוקים ואין להם זמן או סבלנות למדידות, והם רוצים לקבל את השירות הכי מהר והכי טוב", הוא מתאר. דקל טוען שמספיק לו מבט חטוף במבנה הגוף של הלקוח ומיד הוא יכול להתאים לו חליפה יוקרתית, מכנסיים, חולצה ואפילו נעלי עור איטלקיות - במידה הנכונה.
דקל לא מרוצה מסגנון הלבוש שלנו: הוא נותן בי מבט קשוח וקצר ותוך דקה הוא חוזר עם חליפה יוקרתית של דולצ'ה וגבנה, כולל נעלי עור בעלות של 8,000 שקל. באופן מפתיע, כמו קסם חד פעמי, החליפה מתאימה לי בול. אני לובש את החליפה, מסתכל בראי ומולי עומד איש עסקים, מיליארדר שמשדר הצלחה. אבותינו אמרו שהבגדים עושים את האדם, יש מצב שהם צודקים.