"בלאק פריידיי" בישראל: 10,000 עסקאות בדקה תקעו את מערכת האשראי
העומס הניכר הכריע לזמן מה את מערכת הסליקה המרכזית בישראל בעיצומו של יום הקניות "בלאק פריידיי". עסקים רבים דיווחו על בעיות באישור עסקאות. מחברת שב"א נמסר כי "התגברנו על התקלה. העומסים היום היו חריגים וגדולים בהיקפם"
היקף עצום של עסקאות בעיצומו של "בלאק פריידיי" גרם היום (ו') להאטה משמעותית במערכת סליקת האשראי המרכזית בישראל (שב"א). משעות הבוקר דיווחו עסקים רבים על בעיות בסליקת כרטיסי אשראי. מקור הבעיה הוא בעומסים גדולים על תשתית מערכת התשלומים המרכזית. בחברה דיווחו בצהריים כי צוותים טכניים הצליחו להתגבר על התקלה שגרמה לעיכובים, וציינו כי בזמן השיא נמדדו כ-10,000 עסקאות (באשראי) בדקה.
צילמתם? שלחו לנו סרטונים או תמונות (לרוחב) למייל האדום
עוד על בלאק פריידיי
אלה הנחות הענק שמציעים באתרי האינטרנט בארה"ב - גם לישראלים
הרשתות הקמעונאיות הישראליות שחוששות מהתחרות מחו"ל יצאו במבצעים משמעותיים לכבוד "בלאק פריידי" והצרכנים הישראלים הגיבו באופן שיצר עומס ניכר על מערכת האשראי. התקלה גרמה להאטה משמעותית במערכת לזמן מה וגם בצהריים דיווחו עסקים רבים על בעיות בסליקת כרטיסי אשראי. מקור הבעיה הוא בעומסים גדולים על תשתית מערכת התשלומים המרכזית של שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), החברה שמנהלת כיום את תשתיות מערכת התשלומים היחידה בתחום כרטיסי החיוב והמכונות למשיכת מזומן. שב"א היא למעשה מונופול הנמצא בשליטת הבנקים הגדולים (למעט מזרחי-טפחות).
במוקד השירות של שב"א אישרו ל-ynet כי אכן הייתה תקלה הבוקר וכי עדיין הם חווים עומסים גדולים על המערכת. "בלאק פריידיי" הוא יום מבצעים מסורתי בארה"ב שהישראלים אימצו באמצעות קניות אונליין מארה"ב. הוא חל ביום שאחרי חג ההודיה והמבצעים נמשכים בדרך כלל עד יום שני המכונה סייבר מאנדיי, המוקדש לקניות באינטרנט. הרשתות הישראליות נאלצו לתת תשובה למבצעים האלה אחרי שנים בהן ראו איך צרכנים ישראלים עורכים קניות בהיקפים גדולים דרך האינטרנט ואחרי חודשים של שפלי מכירות בקניונים.
משב"א נמסר בתגובה: "מאז שעות הבוקר קיימים עומסים על מערכות התשלומים. מדובר בעומסים חריגים ביחס לימי שישי רגילים. הנושא נמצא במעקב ובטיפול הצוותים של החברה". בהמשך הודיעה החברה כאמור כי הצליחה להתגבר על התקלה: "צוותים טכניים של חברת שב"א (שירותי בנקים אוטומטיים), המפעילה את מערכות התשלומים הלאומיות באשראי, הצליחו לווסת את העומסים ולהתגבר בדקות האחרונות על התקלה שגרמה לעיכובים במתן אישורים לחלק קטן מהעסקאות באשראי שנרשמו לפני הצהריים. חשוב לציין כי לכל אורך היום מערכות התשלומים של שב"א פעלו ואישרו את הרוב המכריע של העסקאות באופן רגיל ומהיר".
עוד אמרו כי "העיכובים נרשמו כתוצאה מעומסים על מערכות התשלומים, שבזמן השיא היום נרשמו בה כ-10,000 עסקאות באשראי בדקה. ימי שישי נחשבים לימים עמוסים ברכישות באשראי, אבל העומסים היום היו חריגים וגדולים בהיקפם היום בשל הבלאק פריידיי".
עיצומים בלאומי קארד
לבעיות הטכניות בסליקת האשראי הצטרפה גם בעיית עיצומים של עובדי לאומי קארד. לפי ועד עובדי לאומי קארד, מוקד האישורים והחסימות עובד במתכונת מצומצמת מאוד בן חמישה נציגים בלבד. מוקד זה מעניק תמיכה אנושית למקרה שעסקה לא מאושרת אוטומטית במערכת. השיבושים של עובדי לאומי קארד החלו על רקע טענות מצדם שהנהלת החברה חזרה בה מהסיכומים על הסכם קיבוצי חדש, עקב "טעות בחישובים". הוועד הודיע אתמול כי יחלו לשבש את העבודה במוקד האישורים והחסימות.
מלאומי קארד נמסר כי החברה "משקיעה משאבים רבים במתן שירות איכותי ללקוחותיה. בשל חגיגת הקניות המתקיימת היום ובשל עיצומים שנקטו חלק מעובדי החברה, נוצר לצערנו עומס חריג במוקדי השירות. יצוין, כי ישנן פעולות רבות אותן ניתן לבצע בכל זמן ובכל מקום בערוצים הישירים והדיגיטליים של החברה, ללא המתנה לנציג, לרבות קבלת אישור לעסקה עבור בית עסק במענה הקולי".
במרכזי הקניות בחו"ל וגם באתרים ברשת מדווחים על עומס ניכר. רשת "סקיי ניוז" דיווחה כי צרכנים מסביב לעולם "השתרכו בתור" גם באתרי הקניות ברשת. קונה אחד פרסם ברשת צילום מסך שמראה כי מספרו בתור הוא 107,578 - וכי ההמתנה תארוך "יותר משעה". קונים רבים ניסו להגיע ראשונים למבצעים - וככל שהביקוש עלה, האתרים העמידו מערכות המתנה לפני הכניסה לאתר.
הקניות של בלאק פריידי מתקיימות בצל מחאות של עובדי חברת אמזון על תנאי עבודה לא הוגנים. חברת אמזון הודיעה כי 90 אחוז מהעובדים במחסן של החברה ליד מדריד הצטרפו לשביתה, אבל חלוקת החבילות התבצעה ב-22 סניפים אחרים בספרד.