כך מתכוונת אפל להלהיב מחדש את הצרכנים
עיצוב חדש לאיירפודס, סורק טביעת אצבע מתחת למסך ומבצעי טרייד-אין משתלמים: אפל מתמודדת עם האטה במכירות דגמי האייפון החדשים ועושה הכל כדי להלהיב מחדש את השוק
במהלך ספיישל החגים והמתנות השנתי של תוכנית האירוח הפופולרית בהנחיית אלן דג'נרס, ששודר בסוף השבוע, קיבל הקהל מתנה שווה במיוחד: כל אחד ואחת מהיושבים באולפן יצאו הביתה עם מכשיר אייפון XR חדש. הספיישל המיתולוגי, הנמשך על פני 12 תוכניות במהלכן הקהל מקבל פרסים ממותגים, כבר שבר שיאים בחלוקת מתנות מופרכות, אלא שהפעם מדובר באירוע יוצא דופן - זו הפעם הראשונה שבה חברת אפל מקיימת שיתוף פעולה מסחרי מהסוג הזה, ומחלקת מוצרים בתוכנית.
התזמון לא מפתיע: מאז הושקה סדרת מכשירי האייפון החדשה בספטמבר, הכוללת את אייפון XS, XS Max ואייפון XR, מתפרסמים דיווחים על קצב מכירות בלתי מספק, מלאי מוצרים שאינו אוזל, טענות על היעדר חדשנות, תורים מקוצרים בכניסה לחנויות אפל וחוסר התלהבות כללי מהחברה. כל אלה מסמנים כי אפל צריכה להתחיל לעבוד באפיקים שיווקיים שמהם היא נמנעה עד כה - דוגמת שיתופי פעולה מסחריים עם תוכניות אירוח פופולריות, כנראה מתוך חשש לפגיעה בדימוי היוקרתי של המותג.
אבל זה לא הכל: חודש נובמבר ידוע ברחבי העולם כחג קפיטליסטי של קניית מתנות, שמלווה במבצעים ואירועי מכירה מיוחדים דוגמת בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי או יום הרווקים הסינים. השנה אפל החליטה לנצל את המומנטום, ושיווקה מבצעי טרייד-אין משתלמים הרבה יותר מאלה שהוצעו בשנים קודמות, ללקוחות שמעוניינים לשדרג את מכשירי האייפון שלהם. למעשה, באפל החליטו השנה להכפיל את שווי ההנחה שניתנת למשדרגי מכשירים, במטרה לעודד עוד ועוד צרכנים לרכוש אחד מהדגמים החדשים.
גם בגזרת החדשנות והפטנטים החברה לא נחה. בשבועות האחרונים החלו שוב לצוץ דיווחים על רישומי פטנטים שחושפים תוכניות עתידיות בגזרת המכשירים. כך למשל נחשף ב"פורבס" כי אפל מתכוונת להטמיע בדגמי האייפון הבאים גם קורא טביעת אצבע שיוצב מתחת למסך, בדומה לזה שצפוי להגיע עם הגלקסי S10 של סמסונג, ושכבר הופך לטרנד עם מכשירים קיימים דוגמת ה-Mate 20 Pro של וואווי. קורא טביעת אצבע כבר היה קיים במכשירי אייפון, עד שהוחלף בטכנולוגיית זיהוי פנים תלת-ממדית. עכשיו אפל רוצה להחזיר עטרה ליושנה, אלא שהפעם מדובר בחיישן מודרני שימוקם מתחת למסך ושצפוי לעבוד בצורה חלקה ומדוייקת כמו הקורא הפיזי.
עוד בהיצע החדשנות צצים דיווחים על עיצוב מחודש של ה"איירפודס", האוזניות האלחוטיות של אפל שנולדו בהמשך לוויתור על שקע אוזניות ייעודי במכשיר. על פי אנליסטים, האיירפודס הקיימים יקבלו שדרוג בדמות תמיכה בטעינה אלחוטית, ואילו בתחילת שנת 2020 הן יושקו בעיצוב חדש לגמרי. השדרוגים האלה כוללים גם עדכונים בעיצוב ובפונקציונליות של קייס האוזניות.
עד כמה כל אלה יצליחו להחזיר את אפל למעמד ממנו נהנתה בעשור האחרון? בריאיון ל-CNET אמר גרג ג'וסוויאק, סגן מנהל שיווק בחברה, כי האייפון XR הוא המכשיר הנמכר ביותר של אפל מאז ההשקה האחרונה. אולם העובדה שמדובר בדגם ה"זול", עשויה דווקא לפגוע בהכנסות. האסטרטגיה השיווקית של אפל ממוקדת כעת במכשירים יוקרתיים - דגמי ה-XS וה-XS Max הם כידוע גרסאות משופרות של האייפון X מהשנה שעברה, אולם הם מגיעים עם תג מחיר גבוה למדי. באפל מעדיפים למכור פחות מכשירים יוקרתיים, מאשר יותר מכשירים "מוזלים", וכרגע לא ברור אם אפל מצליחה לעמוד ביעד הזה.