סקר: רוב המטופלים מסתירים מידע מהרופא – ופוגעים בטיפול
חוקרים בארה"ב שסקרו אלפי נשאלים מצאו כי מרביתם מעלימים מידע חשוב מהרופא המטפל, בשל מבוכה ורצון להימנע מהטפות מוסר ושיפוטיות. פסיכולוג: "על הרופא ליצור אמון עם המטופל"
מטופלים לא מוסרים את כל המידע לרופאים שלהם, והדבר פוגע בבריאותם: כך עולה ממחקר חדש שנערך בארה"ב. הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.
"חשוב שהרופאים יקבלו מידע מדויק אודות המטופלים שלהם, כך שניתן יהיה להגיע לאבחנה נכונה ולהמלצות מדויקות", אמרה ראש צוות החוקרים, ד"ר אנדרה לוי מקולג' מידלקס שבמידטאון קונטיקט, "אנחנו יודעים שהמטופלים נוטים שלא למסור את כל המידע, במיוחד כשמדובר במידע רגיש ולא נוח".
החוקרים סקרו מעל 5,000 מבוגרים ברחבי ארה"ב בשני סקרים. החוקרים שאלו את המשתתפים האם הם נמנעו מלמסור מידע כמו שימוש בתרופות, פעילות גופנית, תזונה לא נאותה, האם לא הבינו את הנחיות הרופאים, לא הסכימו עם המלצותיהם, לא נטלו את תרופות המרשם כפי שנתבקשו או שנטלו תרופות של אדם אחר.
עוד כתבות בנושא:
מחקר: נשארים אצל רופא המשפחה במשך שנים - הסיכויים לחיות יותר עולים
"רופאים, מתי הפסקתם להסתכל לנו בעיניים?"
מחקר: מטופלים מאמינים יותר לרופאים רזים
הסקר בדק גם את הסיבות לאי מסירת הנתונים, כמו מבוכה או ניסיון להימנע משיפוטיות. החוקרים מצאו כי 81% ממשתתפי סקר אחד, ו-61% ממשתתפי הסקר השני, אמרו כי נמנעו ממסירת מידע לרופא לפחות פעם אחת. מרבית הנסקרים השיבו כי לא אמרו לרופא שאינם מסכימים עם המלצותיו, או שלא הבינו את ההנחיות.
הסיבה השכיחה ביותר לאי מסירת מידע כללה חוסר רצון לשיפוטיות מצד הרופא או הטפות מוסר מצידו, אי רצון לשמוע כמה התנהגותם מזיקה, או מבוכה. בשתי הקבוצות, מרבית מאלה שנמנעו ממסירת מידע היו נשים, צעירים או אלה בעלי אורח חיים לא בריא.
הגישה צריכה להיות אמפטית
"טבעי שמטופל ירגיש מבוכה לשתף רופא בקושי ובבעיות שלו", מסביר הפסיכולוג הקליני ד"ר שי חן גל, "זוהי סיטואציה שמעלה לעתים גם תחושות מבוכה ואשמה על התנהגות וטיפול לא נכונים בבריאותם של המטופלים. הם לא עשו ספורט, לא הלכו לבדיקות בזמן, לא נטלו נכון את התרופות, מעשנים או מקיימים יחסי מין לא מוגנים, ומנסים להסתיר את מצבם מהרופא.
"המטפל צריך להבין שאין להאשים את המטופל, גם לא ברמיזה", ממליץ ד"ר חן גל, "קשה מאוד לעשות שינוי התנהגותי, ולכן טבעי שרוב האנשים יתקשו באימוץ אורח חיים בריא. הגישה צריכה להיות אמפטית ולא ביקורתית, כך שהמטופל ירגיש בנוח ולא במצב שבו שופטים אותו. על הרופא לנסות וליצור קשר של אמון עם המטופל".
צפו: שלוש השאלות שאתם חייבים לשאול את הרופא בכל ביקור