המורים לאנגלית נגד משרד החינוך: "השיטה גורמת לשנאת המקצוע"
מורים לאנגלית מרחבי הארץ פתחו במחאה נגד ההנחיות המשתנות של משרד החינוך. אחת המורות: "לפני שבודקים אם השינויים טובים ונכונים כבר מחוללים את השינוי הבא". ההורים והתלמידים תומכים - ובשבוע הבא ייפגשו המורים עם אנשי המשרד
מחאת המורים לאנגלית: יותר מ-500 מורים חיברו מכתב שבו הם תוקפים את ההנחיות המשתנות של משרד החינוך בכל הקשור להוראת המקצוע בבתי הספר. לאחרונה נפתחה קבוצת פייסבוק שמאגדת את המורים המוחים ובשבוע הבא תתקיים פגישה בין נציגיהם לראשי הפיקוח על האנגלית במשרד החינוך.
המורים החליטו למחות לאחר שלפני כחודש קיבלו הודעה כי ב-29 בתי ספר ישתתפו בפיילוט שבמהלכו לא יותר השימוש במילוניות אלקטרוניות. לפני כשנה אושר לתלמידים להשתמש במילוניות. המורים דורשים לבטל את ההחלטה החדשה מכיוון שהורים רבים רכשו את המילוניות עוד לפני שהתקבלה ההודעה על הפיילוט.
זה היה הקש ששבר את גב הגמל. במכתבם טענו המורים: "הפיקוח על לימודי האנגלית דורש מההורים והתלמידים לרכוש ספרי לימוד לא מועטים, כשבפועל השימוש בחלק מהספרים אינו מתממש באופן מספק". זאת בין היתר בשל השינויים בהנחיות ההוראה.
הם הוסיפו: "הפיקוח נותן למורים הוראות למדידת התלמידים כבר מכיתות היסודי במבחנים שונים שגורמים ללחץ ולא מאפשרים את לימודי השפה באופן חווייתי הכולל שירים, דקלומים, סיפורים, הצגות ומשחקים".
במסמך עלו גם טענות קשות בנוגע לפערים בין אלו שזוכים לציונים גבוהים בבחינות לבין אלו שלא, טענות שעולות בקנה אחד עם תוצאות מבחני המיצ"ב באנגלית: "התלמידים שכן מצליחים באנגלית משלמים הון תועפות למורים פרטיים. הם לא עושים זאת בזכות תכנית הלימודים הבית ספרית באנגלית".
"השיטה גורמת לתלמידים לשנוא את המקצוע", אומרת מיטל גלאור, מורה לאנגלית משדרות וממובילות המחאה. "חייבים לשנות את דרכי המדידה של הילדים בכיתות הנמוכות שיהיו מותאמות לילדים רכים בגילם ולגרום לאהבת השפה. אנחנו דורשים להפסיק לשנות באופן תדיר את שיטות ההוראה ודרכי ההיבחנות".
"תפסיקו לזעזע אותנו ואת המערכת ותנו לנו ללמד", אומרת מורה אחרת הנמנית עם הצוות שמוביל את המחאה. "מדי שנה מפילים עלינו תיקים ושינויים מאוד משמעותיים מבחינת איך ללמד ואיך להעביר את החומר".
היא הוסיפה: "לא נותנים לנו ללמד ולפני שבודקים אם השינויים טובים ונכונים, כבר מחוללים את השינוי הבא. הקצב הוא מטורף. מורים טובים פשוט עוזבים כי הם פשוט קורסים. הם מתייאשים בגלל השינויים התכופים והמטלות הבלתי נגמרות".
גם בקרב התלמידים ההנחיות המשתנות מעוררות מחאה. ליאל מלכביץ', יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמרה ל-ynet: "משרד החינוך פוגע בתלמידים על ידי קביעת תקנות כל שנה מחדש. התלמידים נפגעים מהשינויים הקיצוניים הללו ונקלעים למצב של אי יציבות בתהליך הלמידה עקב הרפורמות החדשות. יש לשקול בכובד ראש את שינוי התקנות והפגיעה החמורה בתלמידים לטווח הארוך".
בהנהגת ההורים הארצית החליטו לתמוך גם כן במחאת המורים לאנגלית. ועדי ההורים הישוביים קראו למשרד החינוך "לבחון היטב את ההערות המושמעות מכיוון המורים לאנגלית ולפעול בהתאם. אנו סבורים כי נכון יהיה להפוך את לימודי האנגלית לחווייתי, תוך מתן דגש להיותו מפתח ללימודים האקדמאים, לתעסוקה וליכולת להתפתח ולטייל עצמאית בעולם. השינויים התכופים בשיטות הלימוד מעקרים כל יכולת לצבור ניסיון".
באוגוסט 2017 הכריז שר החינוך, נפתלי בנט, על הרפורמה המרכזית שלו בתחום לימודי האנגלית. בין המטרות המרכזיות של הרפורמה: חיזוק האנגלית המדוברת. בתוך כך, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הבוגרים הנבחנים ברמת חמש יחידות באנגלית. בשנת 2010 כ-30 אחוזים מהבוגרים נבחנו ברמת חמש יחידות באנגלית, לעומת 35 אחוזים בשנת 2017.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במסגרת היעדים הלאומיים לחיזוק השפה האנגלית פועל המשרד להרחיב את אוצר המילים של התלמידים. מהמידע שנאסף על ידי המשרד מהשטח עולה כי הרוב המכריע של מורי האנגלית מברך על המהלך ומאמין בחשיבותו. הפיילוט נועד ללמוד את הנושא וככל שיימצא צורך לשפר, אנו בהחלט נשפר את התהליכים. כל התלמידים שמשתתפים בפיילוט יוכלו להשתמש במילוניות שרכשו במגוון שאלוני הבחינה.
באשר לעניין ספרי הלימוד, לימודי האנגלית מתקיימים באמצעות ספר לימוד אחד בלבד, בצירוף חוברת עבודה. אלה ניתנים במרבית בתי הספר במסגרת התכנית להשאלת ספרים. אשר לסוגיית מיצ"ב, יובהר שהמיצ"ב בוחן מיומנויות אנגלית נדרשות, בהתאם לשכבת הגיל ובהתאם לתכנית הלימודים".