שתף קטע נבחר

 

אין פיקוח, אין בטיחות, אין תחקירים: דו"ח המכינות על אסון הנחל

המפכ"ל לשעבר אהרונישקי הגיש בשם מועצת המכינות את מסקנותיו מאסון נחל צפית, שבו נספו 10 נערות ונערים. "המכינות פועלות כראות עיניהן", נכתב בדו"ח - שתוקף בחריפות את משרד החינוך: "לא פיקח על המכינות במשך שנים". ל-ynet נודע כי המכינות פועלות להקמת חדר מצב נפרד

 

שלמה אהרונישקי מגיש את הדו"ח

שלמה אהרונישקי מגיש את הדו"ח

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי הגיש היום (רביעי) את הדו"ח שבחן את התנהלות משרדי הממשלה והמכינות הקדם-צבאיות בעקבות אסון השיטפון, שבו נספו 10 נערות ונערים בטיול בנחל צפית, במסגרת מכינת בני ציון. הדו"ח החריף, שחובר ביוזמת מועצת המכינות, מצביע על כך שלמרות מימון המכינות מצד משרד החינוך ומשרד הביטחון - הם לא פיקחו עליהן במשך שנים. עם זאת, אהרונישקי מדגיש כי נדרש בדק בית, וכי במכינות עצמן אין התייחסות לבטיחות, המדריכים חסרי ניסיון וכל מכינה פועלת כראות עיניה.

 

לקריאת הדו"ח המלא - לחצו כאן

 

הדו"ח מתח ביקורת חריפה על משרדי הממשלה האמונים על הפיקוח על המכינות, אך התמקד בעיקר במשרד החינוך. "משרד החינוך נמנע מלפקח, להנחות או להגביל את המכינות בנושא פעילות השטח", כתב המפכ"ל לשעבר. לפי הדו"ח, "רק עובדת אחת במשרה מלאה ועוד שניים במשרות חלקיות מפקחים על 54 המכינות השונות". 

אילן בר שלום ז
הרוגי האסון בצפית

על רקע פרסום המסקנות, ל-ynet נודע כי לאחרונה פועלים במכינות הקדם-צבאיות ובארגוני החינוך הבלתי פורמלי להקמה של חדר מצב נפרד מזה של חדר החינוך, במטרה שיפקח על הטיולים. גורם במכינות המעורה בפרטים אמר כי "אנחנו כפופים לחדר המצב של משרד החינוך כמצב זמני, אבל זה לא עובד".

 

"הפיקוח והסיוע המקצועי למכינות מצד משרדי הממשלה מצומצמים ביותר, וההתאמה בין התקנות והכללים למתרחש בשטח מוגבלת", צוין בדו"ח המפכ"ל לשעבר. "מבחינה חינוכית העמותות מגישות תוכניות כל שנה לאישור משרד החינוך, אך הרגולציה על מימוש התוכניות במכינות חלשה, עד כדי לא קיימת, בשל מחסור חריף בכוח אדם. משרד החינוך ומשרד הביטחון, שאחראים למכינות באופן כולל, לא יורדים על פי רוב להנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים".

 

אהרונישקי מתח ביקורת חריפה גם על משרד הביטחון, וכתב כי "למרות ההסכמה בין המשרדים, משרד הביטחון לא עסק בפיקוח או בסיוע בעניין הכנה לצה"ל עד האסון בנחל. המשרד לא עסק באימון גופני, פיתוח סרגל המאמצים ומסעות".

הצהרתם של שקד ובנט (צילום:AFP)
ביקורת קשה על התנהלות משרד החינוך. נפתלי בנט(צילום:AFP)

למרות הדו"ח החמור, מאחר שמועצת המכינות אינה גוף יציג וסטטוטורי, למסקנות אין שום תוקף מחייב עבורן, ועל אף שמדובר בוועדה השלישית שבודקת את הגורמים לאסון (אחרי משרד החינוך ומכינת בני ציון עצמה - א"י), לא גובשה שום חקיקה בעניין שתחייב פיקוח על טיולי המכינות מטעם משרד החינוך. הערב צפויה להיערך פגישה טעונה במיוחד בין הורי עשרת הנספים לשר החינוך נפתלי בנט, שבה יחזרו ההורים על דרישתם להקים ועדת חקירה עצמאית שתחקור את הסיבות שהובילו לאירוע בנחל צפית. 

 

לצד הביקורת על משרדי הממשלה, הדו"ח בדק גם את התייחסות המכינות עצמן לטיולים ולפעילויות החוץ. המשותף לטענות היא העובדה שכל מכינה פועלת למעשה כעמותה עצמאית, ובהיעדר הפיקוח של משרדי הממשלה – במקרים רבים המכינה מתפקדת כגוף עם אוטונומיה כמעט מוחלטת. "ריבוי עמותות קטנות, המנוהלות בהתנדבות ולרוב בתמרון ושליטה של ראש המכינה, ובהיעדר בקרה ופיקוח יעילים, גורם לחיסרון", טען אהרונישקי. "במצב של פיזור עמותות קטנות קיים קושי מובנה לקדם סטנדרטים ראויים מקצועית, חינוכית וניהולית. אין בקרה על המכינות שהוקמו ועמדו בתנאי הסף. האם היה צורך בהקמת המכינות שאושרו? כמה מהמכינות שאושרו נסגרו? הרגולציה של המשרדים לא פועלת לסגירת מכינות שבמשך שנים רבות אינן עומדות בתקנים ובכללים", צוין בדו"ח. 

 

מועצת המכינות מתחה ביקורת גם על חלוקת התפקידים בתוך המכינות עצמן: "לא מצאנו הגדרות ברורות לבעלי התפקידים ולמסגרת הסמכויות בכל הקשור לשרשרת הניהול. חוסר ההגדרה מקשה לגבש את תרשימי הזרימה, תחומי אחריות, תפקידים, סמכויות וכן נוהלי העבודה המתחייבים". בנוסף מצביע הדו"ח גם על חוסר אחידות במבנה המכינות ובמטרות החינוכיות של המכינות: "על אף שכל המכינות אמורות למלא את תוכני ההכשרות והנחיות משרד החינוך – קיים שוני רב בפעילויות של המכינות, כאשר הדבר הבולט בין היתר בפעילות חוץ". 

 

גופות הנערים בנחל צפית (צילום: דוברות זק
גופות הנערות בנחל צפית(צילום: דוברות זק"א)

גם חוסר הניסיון של המדריכים במכינות נכלל בדו"ח. "ברוב המקרים, תוחלת השירות של מדריכים הינה קצרה ביותר (בין שנה לשלוש שנים), כך שהניסיון המצטבר והמקצועיות לא מספיקים, בדרך כלל, בעיקר מול פעילויות חוץ מורכבות". להיעדר הניסיון והאוטונומיה יש גם השלכות על תפיסת הבטיחות: "במרבית המכינות אין התייחסות כמעט לבטיחות. במקומות שיש התייחסות אין התייחסות שעוסקת במכלול היבטי הבטיחות בשגרה ובפעילות, אלא מדגישה נושאים פרטניים, בעיקר של התנהגות בטיולים וסיורים", נכתב.

 

בהמשך צוין כי אחד הגורמים המשפיעים על נוהלי הבטיחות הוא לא פחות מאשר הניסיון הצבאי בלבד של המדריך. מחברי הדו"ח ציינו שלא מצאו כל תוכנית סדורה להכשרה, בדגש על פעילויות מורכבות כמו ניווטים, פעילות בתנאי קיצון, התנהלות מול קבוצה ועוד.

 

הדו"ח מצביע, בנוסף, על כך שאין במכינות תיקי בטיחות עם נהלים ברורים. "הבטיחות היא לא חלק אינהרנטי בפעילות השוטפת של המכינות". אהרונישקי כתב כי המכינות לא עורכות תחקירים בעקבות אירועים חריגים, ולדבריו "אף אחד לא מרכז את התחקירים והלקחים מאירועי תאונות או 'כמעט תאונות' במהלך פעילויות המכינות".

 

הוועדה בראשותו של אהרונישקי המליצה על מספר צעדים בעקבות המסקנות, ובהם, בין היתר, בניית תוכנית רב-שנתית למכינות, לצד סגירת מכינות שאינן עומדות בסטנדרטים הבטיחותיים. בנוסף ממליצה המועצה על חידוד האחריות של משרד החינוך על פעילות המכינות בחוק, והקמת ועדה של כלל המכינות שתהיה אמונה על נוהלי הבטיחות במכינות.

 

כאמור, כעת מוכפפים טיולי המכינות באופן זמני, עד הסדרת הנושא, לחדר המצב של משרד החינוך, ואולם גורמים משני הצדדים אומרים כי מצב זה לא יכול להימשך: "האופי של טיולי המכינות הוא כזה שחדר המצב של משרד החינוך לעולם לא יסכים לקחת עליהם אחריות". אחד הפתרונות המקודמים בימים אלו, כאמור, הוא הקמת חדר מצב עצמאי לחינוך הבלתי פורמלי.

 

"אנו מגישים היום את דו"ח אהרונישקי, שנכתב מתוך אובדן נוראי של עשרה צעירים במוות מיותר אשר יכול היה להימנע", אמר מנכ"ל מועצת המכינות הקדם-צבאיות דני זמיר. "הדו"ח נכתב על ידי גורמי מקצוע חיצוניים, המובילים בתחום הבטיחות והביטחון, במטרה ללמוד את הכשלים בכל הדרגים, להביא לשינוי תרבותי מהיסוד ולעשות הכל על מנת להבטיח שאסון כואב כל כך לא יחזור. יש לבחון לעומק את הצעתנו לשינוי המצב הקיים, שבו הגוף היחיד שמסוגל מקצועית ומוכן מעשית ליטול את סמכות הפיקוח והאחריות על מכינות (מועצת המכינות) נעדר סמכות סטטוטורית".

 

מעורכי הדין אלי זהר, אפרת רייטן ודנה קאופמן, המייצגים את ההורים השכולים, נמסר בתגובה כי "מדובר בוועדה פנימית וולונטרית שהוקמה על ידי מועצת המכינות, אשר נעדרת כל סמכות לחייב את יישום מסקנותיה. עם זאת, אנו מחזקים את ידי מועצת המכינות שערכה את שנדרש ממשרדי הממשלה לעשות – ביצוע בחינה בתחום המכינות הקדם-צבאיות על מנת להוביל לשינוי תרבותי אשר ישפיע על עולם הערכים, האמונות וההתנהגויות במכינות".

 

עורכי הדין הוסיפו כי "הוועדה הפנימית מצאה כשלים יסודיים בממשק העבודה שבין המכינות לבין משרדי הממשלה האחראים על פי חוק להכרה, פיקוח ובקרה, הן ברגולציה ופיקוח על פעילות המכינות והן באי הסדרה מוחלטת של כל נושא הבטיחות והאבטחה של פעילויות החוץ של המכינות. ההסדרה הייתה צריכה להתבצע לפני שנים רבות, ויכולה הייתה למנוע את האסון הנורא אשר נבע מאי סדרים, יהירות ותרבות ה'סמוך'. מסקנות הדו"ח מחזקות את הצורך בהקמת ועדה בלתי תלויה בראשות שופט אשר תבחן את הכשלים והמחדלים במערך המכינות הקדם-צבאיות, על מנת להבטיח שאסון דומה לא יקרה שוב לעולם". ממשרד החינוך לא התקבלה עד כה תגובה לטענות העולות מהדו"ח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים