"העובר מת, די להציג פרסומות על היריון"
אישה אמריקנית פנתה במכתב פומבי לחברות הטכנולוגיה בתלונה על כך שהמשיכה לראות מודעות שהיוו תזכורת כואבת לטרגדיה שעברה. פייסבוק וטוויטר: "נשתפר"
חברות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק נוהגות להציג לנו פרסומות ממוקדות בהתאם למגדר, גיל, מיקום וגם לפי חיפושים שאנחנו מבצעים וקישורים שאנחנו לוחצים עליהם - אבל מה קורה כאשר אירוע טרגי משנה את חיינו והופך את מה שאתמול עוד היה רלוונטי לזיכרון כואב?
זה בדיוק מה שקרה לג'יליאן ברוקל, תושבת וושינגטון, בירת ארה"ב. אחרי שגילתה שהעובר שלה מת במהלך ההיריון, חברות הטכנולוגיה המשיכו להציג לה פרסומות שקשורות ללידה ולתינוקות. בעקבות זאת היא פרסמה מכתב פומבי לפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר וטענה שאם הצליחו להגיע למסקנה שהיא בהיריון - הן היו יכולות גם להבין שהתינוק שלה מת.
"לא ראיתם שחיפשתי בגוגל 'האם מדובר בצירי ברקסטון-היקס?' ו'התינוק לא זז'", תהתה ברוקל, "האם לא שמתם לב לשלושה ימים של שתיקה, משהו שאינו נפוץ למשתמשת נלהבת כמוני? ואז להודעה עם מילות המפתח 'לב שבור' ו'בעיה' ו'עובר שנולד מת' ו-200 האמוטיקונים של הפרצוף הדומע מהחברים שלי? האם זה לא משהו שאתם יכולים לעקוב אחריו?"
לדברי ברוקל, גם הפעולות שעשתה על מנת לגרום לפרסומות להפסיק להופיע לא הועילו. אחרי שלחצה על כפתור "איני רוצה לראות את המודעה הזאת" בפייסבוק והסבירה שהיא "אינה רלוונטית עבורה", היא החלה לראות פרסומות לחזיות הנקה, עגלות לתינוקות וטריקים שיגרמו לתינוק לישון כל הלילה.
An open letter to @Facebook, @Twitter, @Instagram and @Experian regarding algorithms and my son's birth: pic.twitter.com/o8SuLMuLNv
— Gillian Brockell (@gbrockell) December 11, 2018
חברות הטכנולוגיה הביעו אמפתיה למצבה של ברוקל והבטיחו לעשות יותר. האחראי על הפרסום
בפייסבוק, רוב גולדמן, התנצל אבל ציין כי ניתן לחסום פרסומות בנושאים מסויימים. "דרוש עוד שיפור, אבל בבקשה תדעי שאנחנו עובדים על זה", כתב לה. ברוקל הודתה לו אבל טענה שהפתרון אינו אידיאלי. בהמשך הוסיפה כי כאשר שינתה את ההגדרות בפייסבוק, הופיעה פרסומת שהציעה לה לאמץ ילד - עוד תזכורת כואבת לאובדן שעברה.
גם בטוויטר הגיבו למכתב הפומבי. "אנחנו לא יכולים לדמיין את הכאב של מי שעברו אובדן מהסוג הזה", נמסר מהרשת החברתית, "אנחנו ממשיכים כל הזמן לשפר את מוצרי הפרסום שלנו על מנת לוודא שהם מגישים תוכן ראוי לאנשים שמתמשים בשירותים שלנו".