תכירו: השחקנית שהגיעה במקרה לאודישן ואולי תזכה באוסקר
מי שצפה בסרט "רומא" של אלפונסו קוארון, לא נשאר אדיש להופעתה העוצמתית של השחקנית הראשית. אבל יאליציה אפריסיו המקסיקנית בת ה-24 מעולם לא חלמה להיות שחקנית, וכשהבמאי זימן אותה לאודישן משפחתה חששה שמדובר בתרמית סחר בנשים. עכשיו יש כאלה שמנבאים לה אוסקר
המועמדים לאוסקר טרם פורסמו, אבל כבר עכשיו אפשר להבחין בסרטים הבולטים שיתקוטטו על פרס הסרט הטוב ביותר. אחד מהם הוא "כוכב נולד" של ברדלי קופר, במרכזו זמר מפורסם (קופר), הלוקח תחת חסותו זמרת צעירה ולא מוכרת (ליידי גאגא) והופך אותה לכוכבת ענק. לצדו, באופן כמעט ודאי, ניתן למצוא את יצירת המופת של אלפונסו קוארון, "רומא", שעלתה לאקרנים בסוף השבוע האחרון בבתי הקולנוע לב ובמסך הקרוב לספה שלכם, כלומר, בנטפליקס.
אין שום דמיון בין שני הסרטים הללו, אבל אפשר למתוח קו אחד מסקרן בין השניים. בעוד שב"כוכב נולד" העלילה דמיונית, ב"רומא" קוארון מלהק לתפקיד הראשי שחקנית אלמונית שמעולם לא שיחקה, והופך אותה לכוכבת ענק. יש שאפילו מנבאים לה מועמדות באוסקר, אם לא זכייה. מדובר ביאליצה אפריסיו, צעירה ממקסיקו שבכלל לא חשבה על קריירת משחק והגיעה לאודישן כמעט במקרה.
"רומא" הוא הפרויקט הכי אישי של קוארון, שביים סרטים גדולים כמו "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן" (2004) ו"הילדים של מחר" (2006). אחרי שזכה באוסקר על "כוח המשיכה" בשנת 2014, הוא החליט להפנות גב לעולם הבלוקבאסטרים ולחזור למולדתו מקסיקו כדי לצלם סרט אישי בשחור-לבן. הסרט הוא מכתב אהבה למטפלת שלו מילדותו, ליבו רודריגז, והוא מקדיש לה את הסרט ומציב אותה במרכז העלילה.
במשך כמעט שנה חיפש הבמאי את השחקנית שלו, וחודשים ספורים לפני הצילומים הוא עוד לא מצא אותה. לאחר שצוות ההפקה בחן קרוב ל-3,000 שחקניות בערים הגדולות במדינה, הם החליטו להרחיב את החיפושים גם לאזורים הכפריים. כך נמצאה אפריסיו מהעיר טלסיאקו שמחוז אואחאקה, הנמצאת שמונה שעות נסיעה מעיר הבירה. מקום מגוריה אגב, סמוך למקום הולדתה של ליבו, עליה מבוססת דמותה של קליאו.
כמו בסיפורי אגדות הוליוודיים, אפריסיו בכלל לא התכוונה ללכת לאודישן. היא הייתה אז צעירה בת 22 שבדיוק סיימה את לימודי ההוראה. מי שהוזמנה לאודישן הייתה אחותה, שהייתה אז בחודש שמיני להריונה. בגלל מועד הלידה היא לא יכלה להיבחן, אבל היא הפצירה באחותה שתלך לראות באיזה אודישן מדובר. את הסוף הטוב של הסיפור כולם כבר מכירים.
לאחר שאפריסיו עברה סדרת אודישנים שכללו בעיקר שאלות אישיות כמו "האם אי פעם התאהבת?" או "האם חווית שברון לב?", היא התבקשה להגיע לעיר הבירה כדי לפגוש את קוארון לראשונה. לפי ריאיונות שונים היא מעולם לא שמעה על הבמאי זוכה האוסקר, ומשפחתה כל הזמן חששה שבמדובר בתרמית.
"כשפגשתי אותה חשתי הקלה ופחד", אמר קוארון באחת ממסיבות העיתונאים לרגל קידום הסרט, "הקלה כי מצאנו את האדם הנכון, ופחד מזה שהיא תסרב כי אז הסרט לא יעבוד. המשפחה שלה פחדה שהאודישנים הם בעצם תרמית לסחר בנשים. הדבר המפחיד באמירה הזאת היא שליהוק לסרטים הוא לא נורמלי בעוד שסחר באנשים כן. זו המציאות של המדינה הזאת".
כאשר היא קיבלה את התפקיד והודיעה זאת למשפחתה, כולם היו די בשוק. "אח שלי שאל אותי איך אעשה את זה? כי אני מתביישת מהמצלמה והכי שקטה במשפחה. הם תהו אם אני אתחבא ברגע שהמצלמה תתחיל לצלם", נזכרת השחקנית בריאיון ל"וראייטי". בהמשך היא מספרת שבהתחלה היא אכן חששה, אבל לאחר מכן היא העמידה פנים שהמצלמה לא שם, "ככל שהזמן עבר הפכתי ליותר טובה בזה - בלדמיין שרק אני נמצאת על הסט, בעודי מבצעת משימות יומיומיות".
יש קווי דמיון בין חייה של אפריסיו לדמותה של המטפלת קליאו. אומנם אפריסיו מעולם לא הייתה מטפלת בעצמה, אבל גם היא כמו קליאו הייתה רוצה לעבור למקסיקו סיטי כדי לשפר את מצבה הכלכלי. את עבודת הטיפול כעוזרת במשק בית היא מכירה באופן אישי - אימה הייתה מטפלת כזאת בעצמה. בריאיון לעיתון "הגרדיאן" הבריטי, היא אומרת שכמו בסרט, אימה אהבה את הילדים שבהם היא טיפלה לא פחות מהילדים של עצמה. העניין הזה בולט במיוחד ב"רומא", שמדגיש לא פעם שאולי קליאו היא לא עוזרת הבית הכי טובה (הבית עצמו מבולגן והגללים של הכלבים לא מנוקים מהמבואה), אבל ככל שזה נוגע לאהבה לילדים - אין לה מתחרות.
בנוסף, כמו גיבורת הסרט גם אפירציו לא יודעת לשחות, ולכן סצנת הסיום העוצמתית של הסרט, במהלכה היא נכנסת למים סוערים, הייתה הכי קשה עבורה. "אני לא יודעת לשחות, ולהסתכל על האופק בים מפחיד אותי", היא אמרה באחד הריאיונות. אולי זאת הסיבה שככל הנראה מדובר באחת הסצנות היפות והמרגשות בקולנוע של השנים האחרונות. עוד סצנה בלתי נשכחת מתרחשת בחדר לידה. בלי להרוס את העלילה, רק נגיד שמדובר בהופעה עוצמתית במיוחד של אפירציו, שלא משאירה את הצופים אדישים.
רבות דובר על שיטת העבודה של קוארון, במהלכה הוא לא נתן לשחקנים שלו תסריט ובמקום זאת בוחר לביים כל רגע בנפרד. לשחקנית לא מנוסה כמו אפרציו שיטת עבודה זו דווקא הייתה יתרון - לדבריה היא פשוט הגיבה לאירועים כאילו הם פשוט קרו, בדיוק כמו החיים. "בהתחלה, אמרתי לאלפונסו שאני לא יודעת לשחק. הוא אמר לי 'אל תדאגי, אני אסביר לך אחר כך'. אני עדיין מחכה", היא אמרה בריאיון ל"ניו יורק טיימס".
זוהי כמובן לא הפעם הראשונה שבמאים מלהקים שחקנים לא מנוסים לסרטיהם, בעגה המקצועית קוראים להם נון-אקטרס. הצעד נועד להקנות אותנטיות לדמות ולאורך ההיסטוריה הקולנועית במאים ניאו-ריאליסטים רבים השתמשו בטכניקה זו. עכשיו נשאלת השאלה מה יהיה עתידה של אפריסיו, האם תמשיך לקריירת משחק ענפה או שתישכח ותישאר הבלחה של רגע?
בינתיים, השחקנית, שעד השנה לא יצאה מגבולות מקסיקו, כבר הספיקה לצעוד על השטיחים האדומים בוונציה וברחבי ארצות הברית, אבל לא נותנת להצלחה לעלות לה לראש, ואת הכסף שהרוויחה היא מעדיפה להשקיע במשפחתה ובאימה, כדי שהיא תעבוד פחות. "אני מודה על כל הדברים שזכיתי לראות, המקומות שבהם זכיתי לבקר והתגובות החיוביות שאני מקבלת על הסרט", היא אומר ל"גרדיאן", ולא ממהרת להבטיח הבטחות לגבי העתיד, "זה מספיק עבורי".