שתף קטע נבחר

 

עזיבת מנכ"ל הרכבת - הפלת הכשלים על כתפיו

קשה לומר ששחר איילון כשל בתפקידו כמנכ"ל רכבת ישראל - תפקיד שבו כיהן פחות משנתיים. כשלים רבים הוא ירש מקודמיו, ותחת ניהולו נרשמה עלייה בכמות הנוסעים ונפתחו קווים חדשים. מאחורי הקלעים של הטלטלה ברכבת

שחר איילון (צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)
המנכ"ל שעוזב, שחר איילון(צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock)

דבר בהודעה שיצאה אתמול (ב') בבוקר מטעם דוברות רכבת ישראל על עצירת התנועה בקו ירושלים-נתב"ג לא היה חריג או העיד על הטלטלה שבדרך. אלא שאז, תקלה שהפכה לשגרתית - הרביעית במספר בשבוע האחרון והמי יודע כמה מאז שהקו החל לפעול - הפכה לנושא לשיחה.

 

ראשון היה זה שר התחבורה ישראל כץ שבאופן כמעט חסר תקדים, האשים את עובדי הרכבת בחבלה מכוונת בציוד. מיד אחריו נזעק מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, להגן על עובדיו - והאשים באופן חסר תקדים לא פחות את השר הממונה ואת משרד האוצר בחבלה פוליטית ופיננסית ברכבת.

 

שר התחבורה מאשים את עובדי הרכבת

שר התחבורה מאשים את עובדי הרכבת

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

רכבת קן תל אביב ירושלים (צילום: AFP)
קו חדש, איחורים ישנים. רכבת בקו ירושלים-נתב"ג(צילום: AFP)

בקרב היריות בתוך הקרון השתתפו כולם, כשוועד עובדי הרכבת ונציגי ההסתדרות - כל אחד בתורו - ניסו להסיט את האש מהעובדים וטענו כי דבריו של כץ אינם ראויים.

 

ושוב באופן חסר תקדים: השר כץ, פוליטיקאי רב ניסיון במלחמות עם הרכבת, מיהר להעלות ציוץ בטוויטר שבו חזר מההאשמות והסביר כי לאחר שיחה עם יו"ר הרכבת, דן הראל, אין לעובדים דבר וחצי דבר בבעיות שנוצרו. שיחה זו לא התקיימה לפני שהשר אמר את דבריו הבוקר.

האשמה חסרת תקדים של העובדים. השר ישראל כץ (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
האשמה חסרת תקדים של העובדים. השר ישראל כץ(צילום: אוהד צויגנברג)

דן הראל (צילום: אוהד צויגנברג)
יו"ר הרכבת דן הראל(צילום: אוהד צויגנברג)

רק שעה וחצי לאחר החלפת המהלומות, נחשף ב-ynet כי הירייה הראשונה בקרב הפומבי נורתה כבר שלשום, בשקט, בחדר במשרדי הנהלת הרכבת בפגישה בארבע עיניים בין יו"ר החברה למנכ"ל.

 

כפי שפורסם, זו לא הייתה השיחה הראשונה בין השניים בחודשים האחרונים שבה הביע יו"ר הרכבת אי שביעות רצון מפעילותו של המנכ"ל. למעשה, השיחות הקודמות היו שיחות התרעה לקראת המהלך.

 

שלשום הונחה בפני איילון עובדה מוגמרת - או שהוא יקום וילך, או שהראל יחתור לסיים את תפקידו. הסיבות שניתנו לו היו ברורות: כישלונו בניהול רכבת ישראל, מצבה של הרכבת והגירעון החמור הכספי שאליו היא נקלעה.

 

אמש התקיימה שיחת ועידה טלפונית של דירקטוריון רכבת ישראל, שדן בתוכן השיחה שהתקיימה אמש בין היו"ר למנכ"ל. בשיחה סוכם כי הנושא יעלה לדיון מסכם בעוד כשבועיים. מנכ"ל הרכבת ישהה בימים הקרובים בחופשה פרטית, מתוכננת מראש, בחו"ל.

 

קשה לומר שאיילון כשל בתפקידו

בהרבה מובנים, עזיבת איילון הינה הפלת כשלי הרכבת לאורך השנים על כתפיו בלבד. ספק אם מישהו באמת האמין שאיילון, שנכנס לתפקיד בינואר 2017 - בשיאו של תהליך התפתחות גרנדיוזי של הרכבת - יכול היה לעצור את הבעיות בגוף תוך פחות משנתיים.

 

כשמדברים עם עובדים בארגון, בכירים וזוטרים כאחד, מתקבל הרושם כי איילון דווקא היה חביב על רובם ומוערך מאוד. האיש שגויס לרכבת ישראל על ידי כץ לאחר שירות של 34 שנים במשטרה ועוד חמש שנים כנציב הכבאות והצלה עשה רבות למען הרכבת בשנתיים האחרונות.

 

בעודו יושב במשרד המנכ"ל, הרכבת רשמה עלייה של 8.3% במספר הנסיעות בשנה - על פי הודעתה לסוף שנת 2017. כמו כן נרשמה עלייה של 10% בכמות הנוסעים מ-2016 ל-2017, והם עמדו על כ-245 אלף ביממה.

 

על פי דו"חות הרכבת, מספרים אלו גדלו בשנה וחצי האחרונות. בדו"ח האחרון של הרכבת שמסכם את תשעת החודשים הראשונים של 2018 נרשם גידול של 3.4% במספרי הנסיעות, לצד הפסדים כספיים.

רכבת קן תל אביב ירושלים (צילום: רויטרס)
איילון פיקד על המעבר לחישמול(צילום: רויטרס)

פתיחת התחנה החדשה בקריית מאלכי (צילום: דוברות משרד התחבורה)
תחנת הרכבת בקריית מלאכי(צילום: דוברות משרד התחבורה)

משיחות עם עובדי החברה נדמה שרובם מחשיבים את כהונתו של איילון לסבירה, ומזכירים שהוא היה האיש שבפועל פיקד על המעבר לחישמול הרכבת ובניית עוד ועוד מנהרות עבורה.

 

בזמן כהונתו של איילון גם חנכו ברכבת שש תחנות חדשות. המוכרת והמרשימה ביותר היא תחנת נבון בבירה, ויש גם את התחנה בכרמיאל, שתי התחנות ברעננה, התחנה באחיהוד וכן התחנה בקריית מלאכי.

 

אז היכן הוא כשל? אולי בכך שלא עמד על דעתו מול השר כאשר האחרון הפעיל לחץ לפתיחת קו ירושלים-נתב"ג. בשבועות האחרונים אף העביר ביקורת נגד פתיחת הקו בריאיונות לתקשורת. כמו כן, נדמה כי התנהל כנראה גם ביד רכה מידי אל מול כשלים תפעוליים של הרכבת, שאותם ירש עוד מקודמיו ושהמשיכו בתקופתו.

 

נוסעי הרכבת מחו ומנעו מרכבת לנסוע    (צילום: מור גולדברג)

נוסעי הרכבת מחו ומנעו מרכבת לנסוע    (צילום: מור גולדברג)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כאן יש להפריד אולי בין כשלים שאינם בשליטתו הבלעדית של מנכ''ל הרכבת כגון מחסור בקרונות - אל מול איחורי וביטולי רכבות שמהן הרכבת עדיין סובלת באופן כרוני. גם בימים אלו ישנם שלושה סכסוכי עבודה בין הרכבת לוועד העובדים, שאותם הוא לא הצליח לפתור. בנוסף, תחת משמרתו של איילון ראינו צפיפות חריגה ברכבות. עם זאת, היא איננה באשמתו הבלעדית, אלא בשל המחסור בקרונות. 

 

אחד המועמדים לתפקיד - מנכ"ל נתיבי ישראל

עכשיו, כשהפרק של איילון ברכבת מגיע לסיומו, בורסת השמות סביב המועמדים להחליפו מתחילה לרתוח ויש בה כמה שמות מעניינים. אחד מהם הוא מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ.

המנכ"ל הבא? ניסים פרץ והשר כץ (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
המנכ"ל הבא? ניסים פרץ והשר כץ(צילום: אסף זגריזק)

פרץ, שבדומה לאיילון היה איש מערכת - במקרה זה המערכת הצבאית - סיים את שירותו הצבאי ב-2015 בדרגת תת-אלוף. פרץ הגיע לנתיבי ישראל בדיוק לאחר פרוץ פרשה 618, שבמסגרתה יוחסה לבכירים בה קבלת שוחד.

 

במהלך כהונתו בחברה הוא שינה את דרכי פעילותה, והפך אותה, כך אומרים גורמים בענף התחבורה, לשקופה ובריאה יותר.

 

פרץ אינו זר לתחום הרכבת, בעיקר משום שבשנים האחרונות החברה שבראשה הוא עומד סללה מסילות כגון מסילת רכבת השרון ורכבת העמק. בימים אלו שוקדת החברה על תכנון המסילה רביעית באיילון והמסילה המזרחית.

פורסם לראשונה 17/12/2018 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
שחר איילון
צילום: אוהד צויגנברג, shutterstock
מומלצים