שתף קטע נבחר

 

הבעיה במהפכת הרב-קו: נוסעים יכולים לעלות בלי לשלם

על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המהלך יצא לדרך מבלי שהוסדרו סמכויות האכיפה של פקחי חברות האוטובוסים. המשמעות: אם נוסע עלה ללא כרטיס, הפקחים עדיין לא רשאים להוריד אותו או לעכב אותו. משרד התחבורה: הנושא יוסדר עם הרחבת הרפורמה

הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג (צילום: איתי שיקמן)
ארכיון(צילום: איתי שיקמן)

בשבוע שעבר יצא משרד התחבורה במהלך דרמטי - מהפכת הרב-קו בגוש דן, אלא שהצעד המשמעותי בוצע מבלי שהושלמה הסדרת סוגיית הפיקוח והאכיפה. המשמעות בפועל היא שנוסעים יכולים לעלות לאוטובוסים רבים מבלי לשלם, ולפקחים של חברות התחבורה הציבורית אין עדיין סמכות ממשית לפעול נגדם.

 

על פי הרפורמה, מסוף השבוע שעבר נוסעים לא יכולים להטעין את כרטיסי הרב-קו אצל הנהג ולא יכולים לשלם להם על נסיעה בודדת בכסף. המהלך, שהחל בפיילוט בירושלים ובבאר שבע, יושם החל מיום שישי האחרון באוטובוסים של חברת "דן" וצפוי להתפרס לשאר מפעילות התחבורה הציבורית באזור המרכז.

 

בדו"ח שהגיע לידי ynet, שכתב החוקר אהוד בקר ממרכז המחקר והמידע של הכנסת וסקר את המוכנות לרפורמה, וכן מפרסומים של משרד התחבורה, עולה כי הרפורמה מצריכה תיקון בפקודת התעבורה, כך שיינתנו סמכויות פיקוח ואכיפה מוגברות לפקחים מטעם החברות. אבל הרפורמה יצאה לדרך כשהתיקון לחוק עדיין תקוע בדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, והדיון הבא בנושא יתקיים רק בתחילת חודש ינואר. בשטח, הנוסעים יכולים לעלות בחלק גדול מהאוטובוסים מכל הדלתות, מבלי לעבור דרך הנהג ומבלי לשלם - ולפקחי חברות התחבורה אין סמכות ממשית לפעול נגדם.

 

כיום, לפקחים באוטובוסים יש סמכות לבקש מהנוסעים את הכרטיסים שלהם ולקנוס את מי שלא שילם. אולם במקרה שנוסע מסרב להזדהות, לפקחי האוטובוסים אין אפשרות לעכב אותו או להוריד אותו מהאוטובוס. לפי הצעת התיקון לחוק, לפקחים תהיה סמכות להוריד נוסע מהאוטובוס במידת הצורך ולעכב אותו עד להגעת שוטר (ללא הפעלת כוח פיזי) עד לזמן כולל של שלוש שעות.  

 

נוסעים מדברים על מהפכת הרב-קו    (צילום: איתי שיקמן)

נוסעים מדברים על מהפכת הרב-קו    (צילום: איתי שיקמן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בדיון בנושא שהתקיים בתחילת החודש בוועדת הכלכלה, ושהסתיים ללא תוצאות, הודתה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, כי כבר כיום, במקומות שבהם פועלת שיטת העלייה מכלל הדלתות והתיקוף העצמי של הנסיעה, דוגמת המטרונית בחיפה, 15% מהנוסעים לא משלמים.

 

מנהל מחלקת הביקורת של חברת "דן", עופר בלובשטיין, התריע בדיון: "אם לא נחסום את הפרצה הזאת בסכר, זה לא יהיה 20% או 25%, אלא יגדל כמו כדור שלג. אנשים לא ישלמו".

 

יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שקיים דיון על הנושא ודו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נכתב בעבורו, אמר היום: "הפיקוח הוא דבר חשוב. הגשתי הצעת חוק לחייב את כל מערך הרב-קו, וההצעה עדיין תקועה בוועדת הכלכלה. אבל לפני שמעגנים את הפיקוח והרב-קו בחוק, צריך לומר את האמת: עמדות הטעינה הפרוסות לא מציעות כיסוי מספק, הן מבחינת פריסתן הגיאוגרפית והן מבחינת שעות השירות שלהן".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, החוק כיום מחייב את הנוסע להזדהות בפני הפקח ואף ניתן להטיל קנס שנע בין 100 ל-180 שקל על נוסע שלא תיקף את כרטיסו או שנסע באוטובוס ללא תשלום. החוק החדש שייושם בקרוב מאוד במסגרת הרחבת הסדר העלייה מכל דלתות האוטובוס, מרחיב את סמכויות הפקחים ומאפשר להם אף לעכב נוסעים המסרבים להזדהות וכן לגבות קנסות גבוהים יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי שיקמן
מהפכת הרב-קו
צילום: איתי שיקמן
מומלצים