לגייס עובדים בטיל: רפאל פותחת לראשונה מרכז פיתוח במרכז הארץ
חברת רפאל, יצרנית כיפת ברזל, שכרה ארבע קומות במגדלים ברחוב הארבעה בתל אביב, במטרה "למגנט את הטובים גם במרכז". החברה תגייס 150 עובדים
רפאל מקימה מרכז פיתוח חדש בירושלים
רפאל חתמה בשבועות האחרונים על חוזה שכירות במגדלי המשרדים החדשים של היזמים האחים חג'ג' ברחוב הארבעה בתל אביב. רפאל שכרה ארבע קומות שמתפרשות על פני שטח של 5,000 מ"ר, כשחלק משמעותי מהשטח מיועד למעבדת פיתוח לאומית. על עיצוב הלובי היוקרתי של המגדלים ועל טרקלין העסקים שבקומה ה־14, אגב, היה אמון המעצב ג'ורג'יו ארמני.
רוצים קרוב לבית
גם חברות מהגדולות בעולם כמו אמזון, פייסבוק וגוגל עברו לתל אביב במסגרת התחרות הגוברת על כוח אדם מקצועי בישראל, ובפרט מהנדסים ומתכנתים, תחום שסובל מעודף ביקוש על היצע. חברות ההיי־טק הגדולות גילו שצעירי ההיי־טק שמתגוררים בתל אביב והסביבה מעדיפים מקומות עבודה קרובים לבית שחוסכים להם שעות נסיעה בפקקים, מייתרים שימוש ברכב ומאפשרים שימוש באופניים חשמליים - שחלק מהחברות אף מספקות בעצמן לעובדים.
רפאל מעסיקה כיום כ־7,500 עובדים, רובם באתריה בכרמיאל ובקריות. המרוץ אחר כוח אדם אילץ אותה להקים מרכזי פיתוח גם במקומות נוספים הקרובים לאוניברסיטאות, שמשמשות כאתרי גיוס. ב־2019 תפתח גם מרכז פיתוח בבאר־שבע, בסביבת אוניברסיטת בן־גוריון.
פתיחת מרכזים בסמוך למוסדות אקדמיים בהחלט עוזרת לרפאל: "4,500 מעובדינו הם בוגרי הטכניון", אומר ד"ר רן גוזלי, מנהל חטיבת המחקר ופיתוח ברפאל. "אנחנו צריכים את ההון האנושי הטוב ביותר, והחלטנו להרחיב את הפריסה הגיאוגרפית שלנו כדי למגנט את הטובים ביותר גם מהמרכז". לדברי ד"ר גוזלי, מיקום המשרדים בתל אביב נבחר בין השאר כי הוא על ציר הרכבת הקלה.
עוברים למגדלים
"תנאי ההעסקה שלנו מכובדים, עובדה שהצלחנו להחזיר אלינו אנשים מגוגל", אומר ד"ר גוזלי, אך באותה נשימה מסייג כי "אנחנו לא מתיימרים להתחרות בתנאי השכר של אמזון, אבל אנחנו מציעים להיות שותפים באתגרים הביטחוניים של ישראל. יש משמעות לקחת חלק בתרומה לביטחון ישראל בפיתוח של כיפת ברזל או מעיל רוח. אצלנו ציונות היא לא מילה גסה".
יש לציין שבעוד בתחילת העשור חברות ההיי־טק הגדולות יצאו לקמפוסים מחוץ לעיר, כעת יש תנועה הפוכה, כשלמשל הענקיות אמזון, פייסבוק וגוגל התמקמו בת"א והעתיקו את מרכזי הפיתוח שלהן למגדלים בעיר. התנועה חזרה באה לידי ביטוי גם בביקושים הגדולים לשטחי משרדים.
מגדלי שרונה מקבוצת עזריאלי למשל הפכו ללוקיישן הלוהט של ההיי־טק, כש־16 קומות בהם תופסות פייסבוק ואמזון לבדן, בנוסף לקומות ששכר טדי שגיא לחברת LABS. בעקבות הביקושים, שכר הדירה קפץ מ־80 שקל למ"ר ל־130 שקל למ"ר - והקבוצה שיערכה את שווי המגדל בספרים בעוד 150 מיליון שקל.