שתף קטע נבחר

 

החוק לביטול עמלת פירעון מוקדם במשכנתא יידחה

נדחה הנוסח לפיו יוצעו ללווי המשכנתאות שני מסלולים – אחד ללא עמלת פירעון מוקדם ואחד שבו תשולם עמלת פירעון מוקדם. ועדת הכלכלה הצביעה בעד הצעת החוק של ח"כ יואב קיש לביטול העמלה לחלוטין, אלא שוועדת ההסכמות המשותפת לקואליציה ולאופוזיציה צפויה לדחות את ההכרעה לכנסת הבאה

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה היום (א') את נוסח הצעת החוק לפיה יהיו שני מסלולים בעת נטילת הלוואת משכנתא – האחד עם אפשרות לפירעון מוקדם, והשני - בלא אפשרות לפירעון מוקדם של המשכנתא.

 

 

למרות הסכמות שהושגו לכאורה, ההצעה הזו, שגם קיבלה את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, לא זכתה לתמיכת החכ"ים. במקומה ביקש ח"כ יואב קיש (ליכוד) שהעלה את היוזמה לביטול העמלה, לשנות את ההצעה ולקבוע כי עמלת הפירעון המוקדם תבוטל לגמרי (בהלוואות חדשות).

 

לאחר דיון סוער, החליטה הוועדה לאמץ את הנוסח של קיש, והוא אושר לקריאה שניה ושלישית, אלא שבגלל פיזור הכנסת, החלטה זו טעונה אישור של ועדת ההסכמות המשותפת לקואליציה והאופוזיציה, וזו לא צפויה לאשר אותה. המשמעות היא שהצעת החוק תידחה לכנסת הבאה.

 

 (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
(צילום: Gettyimages)

מהי עמלת פירעון מוקדם? לווה המבקש לפרוע הלוואה לפני הזמן שנקבע בעת נטילתה (משכנתא או כל הלוואה אחרת), מחויב בעמלת פירעון מוקדם (עמלת היוון). על פי התקנות, הבנק יכול לגבות עמלה זו בהלוואה שניתנה בריבית קבועה, או משתנה כל תקופה

 

מדוע הבנק רשאי לגבות את העמלה? הטענה היא שבעת נטילת ההלוואה הבנק למעשה מתחייב על ריבית מסוימת (ריבית קבועה), ואם נבקש לפרוע את ההלוואה לפני הזמן הנקוב, הבנק יצטרך למצוא לווה חדש לכסף. אם הריבית בעת הפירעון המוקדם נמוכה יותר - הבנק ירוויח פחות ולכן הוא דורש לפצות את עצמו על ההפרש. סכום העמלה יכול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים, תלוי בסכום הנפרע.

 

לדברי יוזמי הצעת החוק, בהובלת ח"כ קיש, תשלומים אלו חוסמים למעשה את התחרות בשוק המשכנתאות ומשעבדים את הלקוח למסלול היקר הקיים בלי יכולת להוזיל את עלויות ההלוואה. "הטענה שיש לשפות את הבנקים על הרווח העתידי בגין עלות גיוס ההון לצורך העמדת האשראי, התאימה לתנאים הכלכליים ששררו בשנות השמונים של המאה הקודמת וכיום אינה רלבנטית עוד. גיוס ההון כיום נעשה לרוב בדרך של פיקדונות לתקופות קצרות יותר ובכל אופן, בריבית נמוכה הרבה יותר".

 

עוד הם מוסיפים כי "אין שום הצדקה כלכלית, וזו גם לא היתה כוונת המחוקק במקור, לשלם 10 או 20 שנה קדימה רווחים עתידיים. בנק ישראל במאבקו לטובת הבנקים, מתעלם מהעובדה שהמחוקק הוא זה שנתן לבנק לפני 30 שנה את הזכות לגבות את העמלה בעקבות תנאי שוק קיצוניים. המחוקק נתן והמחוקק לקח".

 

בבנק ישראל הביעו התנגדות חריפה לתיקון בהצעת החוק האמורה. חדוה בר, המפקחת על הבנקים אמרה בדיון כי בעוד שכוונת ההצעה הינה לסייע לנוטלי המשכנתאות, הרי שביטול מלא של עמלת הפירעון המוקדם צפוי להביא להשלכות שליליות על הצרכנים נוטלי המשכנתאות, ובפרט על החלשים שבהם, בייקור המשכנתא.

 

במכתב עמדה של בנק ישראל שפורסם מוקדם יותר היום נכתב "הגרסה החדשה של הצעת החוק שצפויה לעלות שונה באופן מהותי מהגרסה שעברה בקריאה ראשונה ולא עברה ועדת שרים לחקיקה".

 

בשיחה עם ynet אמר היום ח"כ קיש "ועדת שרים לחקיקה ניסתה באגרסיביות לכפות דעה על חברי הכנסת, עכשיו אין ועדת שרים ולכן חברי הכסת הם אלו שיקבעו". קיש סירב היום בדיון לקבל גם תיקון בהצעה הקודמת (המציעה שני מסלולי הלוואה - עם עמלה ובלעדיה), לפיו בנק ישראל יפרסם מדי רבעון את שעורי הריבית שגובים הבנקים במסלולים בהם אין עמלת פירעון וזאת על מנת לייצר שקיפות מחשש שהבנקים יקפיצו את הריבית במסלולים אלו.

 

קיש שהטיח ביקורת קשה בבנקים וכן בבנק ישראל, אמר בדיון כי מדובר בעניין עקרוני וגם אם החוק לא יעבור בוועדת ההסכמות, כוונתו שיחול עליו דין רציפות כך שהדיון יימשך בכנסת הבאה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים