שתף קטע נבחר
 

מתי חובה לחבוש קסדה על אופניים רגילים? כל התשובות לרוכב

מאיזה גיל מותר לרכוב על קורקינט חשמלי? עד איזה גיל מותר להרכיב ומתי חובה לרכוב עם אופניים רגילים על הכביש? קבלו את התשובות לכל השאלות שרוכבים שואלים את עצמם

חשבתם שבעיית אכיפת חוק המחייב רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, קשורה לזינוק האדיר במספר הרוכבים? קבלו תיקון ותזכורת. חזרו עמנו לדיוני ועדת הכלכלה, לפני שלוש שנים וחצי, בנושא רוכבים וסכנות. נציגי אגף התנועה של משטרת ישראל החליטו לעדכן כי לאחר בחינה מעמיקה של עבירות תנועה שביצעו רוכבי אופניים וקרקינטים חשמליים, הסתבר למיטב אנשי מחקר, תביעה ובוחני תאונות במשטרה כי, שימו לב, בעיות האכיפה נגרמות עקב גילם הצעיר של הרוכבים והיעדר פיקוח על הכלים עצמם. תובנה מעניינת וחשובה, רק רחוקה מלהיות חדשה או פרודוקטיבית.

 

אופניים חשמליים - קיצור תולדות הכאוס

 

לא בטוחים היכן מותר לרכוב ומתי צריך  לחבוש קסדה? קבלו הסבר:

חוקי רכיבה אופניים קורקינט חשמליים ()
היכן מותר לרכוב על אופניים חשמליים

 

זה לא הכל. חשבתם שרק עכשיו התגלו הסכנות הטמונות ברכיבה על כלים חשמליים חסרי פיקוח על-ידי רוכבים חסרי ניסיון והכשרה, בעיה שהוצפה רק כאשר תושבי ערים גדולות שמאסו בתחבורה ציבורית קלוקלת, פקקים אינסופיים ועלויות מטורפות של אחזקת כלי מנועי, בחרו בכלי חשמלי זול ושאינו דורש רישיון? תיקון. 11 שנים לאחור הפעם. "קורקינט ממונע זה דבר מאוד מהיר ומפחיד", אמר ב-2007 יו"ר ועדת הכלכלה, השר לביטחון פנים ומי שאחראי כיום על הגוף האמון על אכיפת חוקים במדינה, גלעד ארדן.

 

סכנת האופניים החשמליים מתגברת - ואין לקיחת אחריות

תקנות האופניים החשמליים: "היו חייבים לעשות משהו דרסטי"

קנס ענק למשדרגים, חובת קסדה ועיכוב רישיון. המגבלות על רוכבי אופניים חשמליים

להילחם בתאונות, לא באופניים

חוקי רכיבה אופניים קורקינט חשמליים ()
עד איזו מהירות מותר לרכוב על קורקינט?

 

עו"ד חווה ראובני מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה אמנם הרגיעה ואמרה כי "כל קורקינט ממונע אחר שמסתובב, הייבוא והשיווק שלו הם בלתי חוקיים". אך ארדן לא רק שלא השתכנע, אלא גם בחר לפנות לנציגי המשטרה באולם: "יש מישהו באגף התנועה שאחראי על אכיפה על שימוש בכלי רכב שאין להם רישוי והם מנוגדים לחוק"? רוני לוינגר, ראש חוליית תעבורה באגף התנועה, ענה והודה כי "אין פונקציה מיוחדת". יו"ר הוועדה סיכם בשאלה רטורית: "עד שלא יקרה אסון זה לא יטופל?". אמר ולא ידע עד כמה הוא צודק. לפני 11 שנה.

 

בחזרה ל-2019. אין ספק כי את התמריץ החזק ביותר לטיפול ממסדי מעמיק - גם אם לא אהוד על כולם - בנושא הכלים הדו-גלגליים למינם, עוררו מספר תאונות קטלניות קשות שאירעו ב-2018 וגרמו זעזוע קשה בציבור. אם זו תאונת הדרכים בה נהרג הנער ארי נשר שבה היו מעורבים אופניים חשמליים, תאונת האופניים הקשה בה נהרגה נועה חייט בת ה-20, אלופת ישראל בריצות שדה, ועוד 17 רוכבים נוספים. מספר הרוגים שמציג זינוק אדיר לעומת אשתקד, יותר ממספר הרוכבים ההרוגים בשנתיים הקודמות גם יחד. 

 

 

חוקי רכיבה אופניים קורקינט חשמליים ()
מתי ואיך מותר להרכיב על אופניים רגילים?

 

לא במקרה, אחרי עוד תאונה קשה וביקורת על אוזלת יד וכאוס מוחלט שמייצר מציאות קטלנית על הכביש, פרסם שר התחבורה ישראל כץ את תכניתו להילחם בתאונות הדרכים של האופניים והקורקינטים החשמליים, תכנית שמיד עם פרסומה הובהר כי היא צפויה לזכות לאישור מיידי של הממשלה ויישום "ללא דיחוי". התכנית אמורה לטפל בבעיית כשירות הרוכב והגברת האכיפה והענישה, וכוללת תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים שיאפשרו החמרת ענישה על רכיבה שלא כחוק ושיווק כלים לא תקניים. אולי חשוב מכל, לפי התכנית אמור כל רוכב אופניים וקורקינט חשמליים להחזיק או ברישיון נהיגה על מכונית או דו-גלגלי, או באישור כי עבר הכשרת רכיבה ייעודית.

חוקי רכיבה אופניים קורקינט חשמליים ()
האם מותר להרכיב אדם נוסף על סגווי?

 

אז נכון, בניגוד לשאיפתו של כץ להעביר את התכנית עוד בימי הממשלה הזו, החליטה ועדת הכלכלה לדחות את מרבית ההצעות ל-1 ביולי, כמעט שלושה חודשים אחרי הבחירות הקרובות. ורק לאחר מה שהגדירה תקופת התארגנות שתאפשר לרוכבים צעירים לעמוד בהן ולא לעבור על החוק. אבל נראה כי במוקדם או מאוחר, סדר - ואכיפה ראויה של החוק, אין לשכוח - יגיעו סוף סוף לכבישים ושבילי האופניים. רוכבים שלא יצייתו לחוק ייענשו והמודעות תגבר. מדובר באיחור של עשור לפחות (קראו כאן), הרוגים שאולי אפשר היה להציל, אינספור דיונים וגרירת רגליים. אבל כרגיל, מוטב מאוחר מלעולם לא.


פורסם לראשונה 05/01/2019 19:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פז בר
אופניים וקורקינט - מה מותר, מה אסור
פז בר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים