שתף קטע נבחר

 

"אנחנו ללא חופה, אתה שומע אותי?" | ההקלטה הדרמטית מהתקלה החמורה ב-F-15

צה"ל מפרסם את קולות הקשר מהתקרית המבצעית החמורה שעלולה הייתה להסתיים בטרגדיה, שבמהלכה התנתקה חופת מטוס ה"בז" בגובה של כ-30 אלף רגל בשבוע שעבר, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות". בעקבות האירוע קורקע מערך מטוסי ה"בז"

 

הקלטת רשת הקשר של הטייסים    (דובר צה"ל)

הקלטת רשת הקשר של הטייסים    (דובר צה"ל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

התקלה הטכנית החמורה שכמעט הסתיימה באסון: צה"ל מפרסם הבוקר (ב') את תקרית הבטיחות החמורה שאירעה בשבוע שעבר בשמי הדרום, וכללה ניתוק של חופת מטוס ה"בז" (F-15 דו-מושבי) במהלך גיחת אימונים שגרתית ליד נבטים. בהקלטה שהפיץ דובר צה"ל הבוקר מתקרית האירוע נשמעים שני הטייסים הצעירים זמן קצר לאחר ניתוק החופה, בגובה של כתשעה קילומטרים מעל לקרקע. למרבה המזל, השניים הנחיתו את המטוס ללא פגע בבסיס חיל האוויר שהיה במרחק של כ-15 קילומטרים מהם. התקרית נחשפה הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

 

מטוס בז F15 (צילום: דובר צהל  )
(צילום: דובר צהל )

בעקבות התקרית קורקע מערך מטוסי ה"בז", וכעת נבחנים כמה כיוונים שהיו יכולים לגרום לתקלה החמורה: תקלה במנגנונים הפירוטכניים של החופה, במנגנון הנעילה שלה או ברכיבים אחרים שלה.

 

"נלמד ממנגנון הכשל כדי לראות אם זה קשור גם למטוסי קרב אחרים", אמר הבוקר קצין בכיר בחיל האוויר. "ניתוק החופה היה בהפתעה, ללא נורית חיווי מקדימה שנדלקה ובלי סימנים מעידים. הצוות הנמיך את המושבים שלו כדי להתכרבל בדפנות תא הטייסים והפגין קור רוח, תרתי משמע, ברעש חזק. הנחיתה התבצעה בצורה די חלקה ובאמצעות חופה משנית.

 

התקלה המבצעית בכותרת הראשית בעיתון ידיעות אחרונות ()
חשיפת "ידיעות אחרונות", הבוקר

"הטייס למעשה נחת כמו בנסיעה מהירה על אופנוע, שבה הנהג מוריד ראשו כלפי מטה. זה קרה מאפס ל-100, בבום די גדול, והטייסים דיברו זה עם זה בצעקות. היו שלושה-ארבעה מקרים כאלה בארבעת העשורים האחרונים".



מטוס בז F15 (צילום: דובר צהל  )
מטוס "בז" F-15(צילום: דובר צהל )

לפי הפרסום הבוקר, שני טייסים, בדרגת סרן וסגן, המריאו ביום רביעי בלילה מבסיס תל נוף לכיוון דרום הארץ. באמצע האימון, בגובה רב של כ-30 אלף רגל, ניתקה חופת המטוס מסיבה שאינה ברורה בשלב זה.

 

הטייסים, שמצאו את עצמם חשופים בתנאים קשים של קור, רוח ורעש, החליטו שלא לנטוש את המטוס בגובה הרב. באומץ לב ובמקצועיות הם עלו מול מגדל הפיקוח בבסיס נבטים ודיווחו על האירוע. הבסיס הוכנס מיד לכוננות גבוהה ונערך לקראת נחיתת החירום.

 

מי שהאזין לרשת הקשר דיווח על בלבול ולחץ בשניות הראשונות, אבל הטייסים מיד התעשתו, וגורם בכיר בחיל האוויר אמר שהשניים תפקדו בצורה מעוררת כבוד: הם נדרשו להאט את מהירות הטיסה ולהנמיך עד כמה שניתן, ומצד שני לנחות מהר ככל האפשר - וכל זאת מול רוח בעוצמה אדירה וקושי לתקשר ביניהם.

 

לדברי הגורם הבכיר, בתנאים האלה גם החלטה לנטוש הייתה לגיטימית, אבל השניים הבינו שהם יכולים להנחית את המטוס מבלי לסכן את חייהם. עוד אמר כי מדובר באירוע חריג מאוד, שרק מעטים היו מצליחים לצאת ממנו בחיים ותוך כדי שהם מנחיתים את המטוס בשלום. נדרשה מהם רמה גבוהה של מיומנות טיסה וקור רוח, סיכם הבכיר. בבסיס נבטים, שם נקלטו השניים, הם זכו למחמאות רבות מטייסי הקרב על תושייתם ופעולתם המהירה.

 

מצה"ל נמסר כי "במהלך טיסת אימונים שגרתית, מטוס קרב מסוג F-15 ("בז") נחת נחיתה יזומה לאחר התנתקות חופת המטוס ממקומה. צוות האוויר במטוס שלט באירוע והביא את המטוס לנחיתה בטוחה בבסיס חיל האוויר בנבטים.

 

"הטייס, סרן י', והנווט, סגן ר', ניהלו את האירוע בתנאים מורכבים כאשר היה קיים סיכון ממשי למטוס ולצוותו, בגובה של כ-30,000 רגל (כ-9 קילומטרים מעל פני הים), בתנאי קור קיצוניים ורוח עזה (כ-45 מעלות צלזיוס מתחת לאפס). צוות האוויר בהחלטה משותפת, ולאחר שהבינו את משמעות האירוע והעריכו כי יצליחו לנהג את המטוס לעבר נחיתה בטוחה, דיווחו ליחידת הבקרה על האירוע ופנו לבסיס הקרוב לנחיתה.

 

"הצוות פעל באומץ לב, בקור רוח, בתכליתיות ובמקצועיות תוך עבודת צוות, אמון הדדי ועמידה בתנאים פיזיים קשים. הצוות נחת בשלום, ולאחר בדיקה רפואית נקבע כי מצבו טוב. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הנחה על עצירת טיסות האימונים במטוסי קרב מסוג F-15 (״בז״) עד לסיום התחקיר והפקת הלקחים".


פורסם לראשונה 07/01/2019 10:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים