מה אפשר ללמוד על האוסקר מפרסי גלובוס הזהב? כלום
בטקס גלובוס הזהב היו כל כך הרבה הפתעות, שגילינו רק דבר אחד: בלתי אפשרי לחזות מי יהיו המועמדים לאוסקר השנה. האם "רפסודיה בוהמית" יככב גם שם, ואיפה עומד "הספר הירוק", הזוכה הגדול השני של הערב? מה שבטוח, מקומו של "רומא" נשאר יציב
אף שבשנים האחרונות כמעט ואין חפיפה בין הזוכים בגלובוס הזהב לזוכים באוסקר, עדיין נהוג להסתכל על הטקס כעל האח הקטן שמסמן לאן הרוח נושבת. אבל ניתוח של הזוכים בטקס גלובוס הזהב שהתקיים לפנות בוקר (ב'), כמעט ולא מאפשר בחינה שכזאת. שלא כמו בשנים עברו, הפעם הערב נגמר בלי שום מנצח בולט, ורוב הפרסים חולקו באופן שווה בין הסרטים השונים. לשם השוואה, בשנה שעברה "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" גרף את רוב הפרסים, כמו "לה לה לנד" בשנה שלפניו. שניהם, אגב, לא זכו בפסלון הנחשק באוסקר, על אף שנחשבו למועמדים מובילים.
המנצחים הבולטים של הערב היו הסרטים "רפסודיה בוהמית", "ספר ירוק" ו"רומא". את הפרס החשוב ביותר, סרט הדרמה הטוב ביותר, לקח "רפסודיה בוהמית", במה שנחשב לאחת הזכיות המפתיעות של השנים האחרונות. האם זה אומר שהביוגרפיה המוזיקלית על פרדי מרקורי מובילה גם בדרך לאוסקר? לא בטוח בכלל. אומנם הקהל אהב את הסרט, אבל רוב המבקרים טענו כי הוא מסלף את המציאות והתקשו לקחת אותו ברצינות נוכח סירוס דמותו של מרקורי - מאייקון מיני וקווירי מתפרץ, לבחור חביב שבקושי מחליף נשיקה אחת על המסך עם גבר. זה לא שחברי האקדמיה האמריקנית לקולנוע נוטים להצביע יד ביד עם המבקרים (ברוב המקרים זה אפילו הפוך), אבל בשנה עם מתמודדים בולטים כמו "רומא", "הספר הירוק" ו"המועדפת", קשה לראות כיצד סרט כמו "רפסודיה בוהמית" יהפוך למועמד בולט. מצד שני, הזכייה בגלובוס כל כך מפתיעה שכבר אין לדעת מה הם חושבים שם בהוליווד.
המנצח השני החשוב של הערב הוא "ספר ירוק" של פיטר פארלי, שזכה בשלושה פרסים, כולל פרס הסרט הטוב ביותר בקטגוריית הקומי/מיוזיקל. אל תתנו לקטגוריה לבלבל אתכם - לא מדובר בקומדיה. זו רק החלוקה של גלובוס הזהב, שבולטת במוזרותה השנה. הסרט, שיגיע אלינו ב-24 בינואר, מבוסס על סיפור אמיתי של טוני ליפ, נהג ממוצא איטלקי שנשכר לשמש כשומר ראש וכנהג לדון שירלי, פסנתרן אפרו-אמריקני שיוצא לסיבוב הופעות בדרום הגזעני של ארה"ב בשנות ה-60. לכאורה, נושא נהדר להוליווד של היום, שמקדשת את הגיוון האתני ואת העיסוק ביחסים בין גזעיים. אבל רק לכאורה: מי שכתב את הסרט הוא ניק ואללונגה, בנו של ליפ - כך שהסרט מוצג מנקודת מבטו של הנהג הלבן.
עם יציאת הסרט לאקרנים משפחתו של דון שירלי יצאה נגדו וטענה שהוא "סימפוניה של שקרים". מהרשלה עלי שמגלם את שירלי ושזכה בפרס שחקן המשנה, כבר הספיק להתנצל בפני המשפחה. ספק אם העניין באמת ישפיע על הסיכויים של הסרט לקבל מועמדות לאוסקר, אבל אם לפני שלושה חודשים הוא היה השם הבולט בעונת הפרסים - בחודש וחצי האחרונים הבאז סביבו קצת ירד.
זה משאיר אותנו עם המועמד הבולט השלישי, "רומא" של אלפונסו קוארון, היחיד שנשאר יציב גם אחרי גלובוס הזהב. "רומא" זכה בשני פרסים, פרס הסרט הזר הטוב ביותר ופרס הבמאי. אבל גם הדרמה האפית הזאת, שזכתה לכל השבחים האפשריים, תצטרך לעבור מהמורות בדמות חברי אקדמיה שמרניים כדי לזכות בפסלון הנכסף. כזכור, מדובר בסרט של נטפליקס, וייתכן שחברי האקדמיה יתקשו לתת פרס כה חשוב לרשת הסטרימינג שמשנה את פני הקולנוע.
כמובן שיש עוד סרטים שיתמודדו על פרס הסרט הטוב ביותר, בהם סביר להניח שאפשר יהיה למצוא את "המועדפת" של יורגוס לנטימוס, "סיפורו של רחוב ביל" של בארי ג'נקינס ו"כוכב נולד" של ברדלי קופר, שאומנם הפסיד בטקס, אבל עדיין מאוד אהוב מעבר לים. צריך לזכור גם את "הפנתר השחור" - אם יהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, הוא יעשה היסטוריה בתור סרט גיבורי העל הראשון שמועמד בקטגוריה הזו, וזה כבוד בפני עצמו.
Glenn Close's reaction to her best actress win for #TheWife https://t.co/HVkJi3ZWdS #GoldenGlobes pic.twitter.com/t5vhFc6YkA
— Variety (@Variety) January 7, 2019
גם בקטגוריות המשחק היו הפתעות. לא רק גלן קלוז נדהמה לגלות שזכתה בפרס שחקנית הדרמה הטובה ביותר השנה, אלא גם רוב מי שצפו בטקס. "האישה" בכיכובה יצא בחודש אוגוסט האחרון ולא סומן כמועמד מוביל בעונת הפרסים. זכייתה של קלוז על פני הופעתה של ליידי גאגא ב"כוכב נולד", שדווקא סומנה כמי שתיקח את הפסלון הביתה, משנה את תמונת המצב. כעת אפשר להניח שקלוז תהיה מועמדת גם בקטגוריית המשחק באוסקר, בטח לצד אוליביה קולמן, שזכתה בפרס השחקנית על "המועדפת". ומה עם ליידי גאגא? קשה להאמין שהיא לא תזכה למועמדות, ואם לא - זו תהיה מכה כואבת בהחלט עבורה ועבור הסרט.
עוד הפתעה נרשמה בקטגוריית האנימציה, שלרוב שמורה לדיסני. הפעם מי שלקח את הפרס הראשון היה הסרט "ספיידמן: ממד העכביש" של סוני, שגבר על "ראלף שובר את האינטרנט" ו"משפחת סופר-על". אם "הפנתר השחור" לא יהיה מועמד לסרט הטוב ביותר, לפחות אפשר לסמוך על גיבור-על אחר שיהיה ברשימת המועמדים.
עכשיו כל שנותר הוא לחכות ל-22 בינואר, אז חברי האקדמיה יפרסמו את המועמדים הסופיים לאוסקר. בינתיים נראה שהכול נשאר פתוח בדיוק כפי שהיה לפני יומיים.