"לא יכולים לחמם את הבית": לקוחות ישראגז אופק מתלוננים על בעיות קשות באספקת הגז
יותר משבוע שמאות משפחות שגרות בירושלים מתמודדות עם תקלות חמורות באספקת הגז מחברת ישראגז אופק. התוצאה: אין להן יכולת לחמם את הבית ואת המים למקלחת בקור הירושלמי העז. בחברה מסבירים שהסיבה לתקלות היא מחסור בגז אליו נקלעה. נציג החברה ל-ynet: "מחכים לאספקה של גז מבית הזיקוק". החברה: "מתנצלים על אי הנעימות הזמנית"
"כבר שבוע שיש לנו תקלות חמורות בגז, התקשרנו עשרות פעמים ואין שום מענה - רק שולחים אותנו למוקד להשארת הודעות קוליות. לא מתייחסים אלינו ובינתיים אנחנו מתים מקור". כך מספרת אסתר, תושבת ירושלים ולקוחה של חברת הגז ישראגז (אופק), המתמודדת בימים האחרונים עם בעיות קשות באספקת הגז לדירתה.
והיא לא לבד. קרוב לעשרה ימים מאות תושבים משכונות שונות בירושלים, ביניהן הר-חומה, רמות, בית-הכרם וגילה המחוברת לחברת הגז ישראגז (אופק) סובלים מתקלות חמורות בשימוש בגז. לטענתם, כאשר ניסו ליצור קשר עם נציג החברה נתקלו בחוסר מענה בקו הטלפוני.
"כבר עשרה ימים שאנחנו כמעט מנותקים מגז כיוון שהתקלות חוזרות ונשנות", מספרת גם אופירה, אם לשישה ילדים משכונת הר חומה. "אין לנו מים חמים, אנחנו לא יכולים לעשות אפילו חביתה. יש לי ילדה קטנה - אני רוצה לחמם את החדר ולא יכולה. פנינו למנכ"ל החברה עשרות פעמים, בהתחלה הוא לא ענה לנו בכלל ואז התחיל לספר כל מיני תירוצים שונים, אך הבעיה טרם נפתרה".
במענה לפניות על התקלות החמורות כתב מנכ"ל החברה, דוד בן-יהודה, תשובות שונות ללקוחות שונים, בהן ניסה לנמק את הסיבה לתקלה: "התגלתה דליפה בקו ישן ונאלצנו לפתור זאת בהשקעה כספית", כתב לאחד מהם. תושבת אחרת קיבלה את ההודעה הבאה: "יש תקלה זמנית במקום, מחר בעשר בבוקר נגיע עם אביזרים ומיכלית".
בפועל, לדברי התושבים, בבוקר שלמחרת התקלה לא נפתרה. בשיחה שערכה כתבת ynet עם נציג החברה בצ'אט האינטרנטי, לאחר שלא קיבלנו מענה טלפוני בתום המתנה של 50 דקות נאמר לנו: "יש תקלה, אנו מחכים לאספקה של הגז מבית הזיקוק". במענה לשאלה מתי תטופל התקלה נכתב: "נאמר שבהקדם".
הגז אזל
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) פנה בעקבות תלונות התושבים למשרד האנרגיה. לדבריו, "מדובר בשערוריה של ממש, יש פה חוסר אחריות כלפי הצרכנים כאשר כל אחד זורק את האחריות מאחד לשני. לא יעלה על הדעת שיום אחד יעבור בלי יכולת לחמם את הבית בימים הקרים האלה, ומדובר במאות תלונות של משפחות שסובלות מהתקלות. החברות משקרות את הציבור וקיים חוסר התארגנות של החברה לימי החורף בהם הצריכה גבוהה יותר".
במרץ 2018 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את בקשת משרד האנרגיה לתקן את תקנות ההסדרים במשק המדינה, המסדירות את חלוקת הגז מבתי הזיקוק לספקים – במסגרת המשך הצעדים להגברת התחרות בענף. בכך אושרה תוספת הקצבה לחברות הגז הקטנות. לדברי הנהלת החברה, הסיבה לתקלות היא מחסור בגז אליו נקלעה החברה, לאחר שהסתמכה על העובדה שהיא זכאית לקבלת התוספת, שבפועל, לא אושרה עבורם על ידי משרד האנרגיה.
סמנכ"ל החברה אמר בסרטון וידאו ששיגר לעשרות הלקוחות שהתלוננו בפניו כי חברות הגז המתחרות הן האשמות בתקלות: "ישראגז היא חברה קטנה בהיקף צמיחה שלא נראה כמותו בשוק הגז", אמר. "היה ידוע לנו שברגע שנתחיל להוזיל את המחירים כנראה נספוג הרבה. יעשו הכל כדי לקלקל את השם שלנו. אנחנו עדים לכל מיני תופעות מוזרות, ואף הגשנו תלונה למשטרה נגד חברות גדולות בשוק הגז שמנסות להתנכל לנו כיוון שאנחנו הוזלנו עלויות". הסמנכ"ל התנצל בפני התושבים ואמר להם: "אני מוסר את התנצלותי ומבין ללבכם, כפיצוי נוריד את מחיר הגז מ-8.5 שקלים לקוב לשמונה שקלים".
מחברת ישראגז אופק נמסר: "ישראגז הינה חברה לאספקת גז לשימוש ביתי שחרתה על דגלה הוזלת מחירים ופתיחת שוק לרווחת הצרכן ששבוי בידי מונופול עשרות שנים. לאור הגידול, פנתה ישראגז אל משרד האנרגיה מבעוד מועד, להגדלת קצבת הגז אותה היא רשאית לספק לציבור צרכניה. בקשה זו אושרה על ידי מנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה לפני מעל לחודש. למרות זאת ולצערנו הרב, ישראגז עדיין ממתינה לקבלת תוספת הגז מבתי הזיקוק וזו מתעכבת.
"אנו מתנצלים על אי הנעימות הזמנית בפני לקוחותינו, ובוחנים בימים אלה פתרון לנושא. לאור החשיבות שאנו מייחסים לשביעות הרצון של לקוחותנו, החליטה ישראגז להפחית את המחיר ללקוחותנו באזור ירושלים עוד יותר מהרגיל".
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "החברה הזמינה כמויות נמוכות באופן משמעותי מאלו שהוקצו לה, והתנהלה באופן רשלני תוך חוסר הערכות למצבי קור בעניין המלאי שברשותה ותוך פגיעה חמורה בלקוחות החברה. משרד האנרגיה פעל במכלול האמצעים על מנת לסייע לחברה לאחר התנהלותה הרשלנית".