להתראות מראות, שלום מצלמה
אודי אי-טרון יהיה הרכב הראשון בישראל עם מצלמות ומסכים במקום מראות צד. מחיר התענוג: 35 אלף שקל. בשנים הבאות יגיע החידוש גם לדגמים עממיים יותר
כבר קרה לכם שהגעתם למכונית וגיליתם שאחת ממראות הצד נשברה עקב רכב חולף? זוכרים את הפעם ההיא בה התקשיתם לראות מה קורה בצד הרכב מכיוון שהמראה כוסתה באדים או סתם בלכלוך? קבלו חדשות טובות: ימיה של מראת הצד במכוניות שלנו ספורים. באפריל יעלו לכבישי הארץ מכוניות מדגם אודי אי-טרון, הרכב הראשון בעולם ובישראל שאפשר לרכוש ללא מראות צד.
מדובר בטכנולוגיה שבמשך שנים הייתה גימיק בתערוכות רכב וסוף־סוף קיבלה את אישור הרגולטורים, כולל משרד התחבורה בישראל. אודי אגב לא תישאר עוד זמן רב לבד: ב.מ.וו ולקסוס כבר הודיעו שיתחילו גם הן למכור מכוניות ללא מראות צד. וכפי שכבר ראינו מחידושים טכנולוגיים בעבר, החל במזגן, דרך רדיו-דיסק, ועד כרית האוויר, החידושים מתחילים תמיד במכוניות יוקרה בהן תוספת המחיר אינה הופכת את הרכב לפחות אטרקטיבי, ואחרי כמה שנים מגיעים גם לדגמים העממיים. מיצובישי הייתה הראשונה שהודיעה כי תאמץ גם היא בקרוב את הטכנולוגיה החדשה.
אז לאן נעלמו המראות המגושמות למראה, סיוט קבוע של מהנדסים ומעצבים? הנהג עדיין צריך לדעת מה קורה בצד הרכב, ובמקומן יש ברכב הפנאי החשמלי של אודי זוג מצלמות, אחת במקום כל מראה, ושני צגים מיוחדים בין הקונסולה הקדמית לדלתות, הממוקמים כך שנהג יכול לראות אותם. מה ש"רואה" המצלמה מופיע בזמן אמת על צגי "7 איכותיים עם מסכי OLED ברזולוציה גבוהה.
כמו בכל מראה, גם כאן יכול הנהג לכוון את התצוגה לגובה ולמרחק שיבחר. רק שכאן מדובר במראה חכמה שמתכוונת לבד לפי הנהיגה. בכביש מהיר למשל היא תקטין מעט את שדה הראייה כדי שהנהג יוכל לקלוט במבט זריז את התנועה הצמודה לרכב. ברגע שיאותת, תרחיב מיד המראה את שדה הראייה שהיא מציגה בכיוון הפנייה. כאשר הנהג יעביר להילוך אחורי, המצלמה תציג מיד תמונה מזווית נמוכה יותר, שתסייע לו לחנות. על הצגים יקבל הנהג גם התראות בטיחות, כמו מפני נוכחות רכב בשטח הנסתר באלכסון המכונית ועל קרבה של רכב בצדדים, כדי שלא ייצא לעקיפה מסוכנת.
"השימוש במצלמה במקום מראה משפר את התצוגה לנהג בכל מזג אוויר, ומקטין את צריכת האנרגיה של המכונית", אומר ניב אורון, מנהל חטיבת אודי בצ'מפיון מוטורס. עם מראות רגילות יש לאי-טרון החשמלי מקדם גרר של 0.28. עם מצלמות במקומן יורד מקדם הגרר ל־0.27.
למרות שהמצלמות אינו סטנדרטיות, ומוצעות כתוספת ב-35 אלף שקל כחלק מחבילה הכוללת גם מערכת שמע משודרגת, דלתות חשמליות, מושבים מאווררים ועוד, עד כה בחרו 92% מיותר מ-200 רוכשי האי-טרון הראשונים להוסיף אותן לרכב, ולשלם יותר מהמחיר הבסיסי של הרכב העומד על 393 אלף שקל.