סופית: המדינה תייקר קטנות-אוטומטיות באלפי שקלים
רשות המסים דחתה את בקשת יבואני הרכב לתקן את נוסחת המס הירוק. המשמעות: קיה פיקנטו, יונדאי I10 ושברולט ספארק יספגו עליית מסים בכ-5,000 שקל אותם ידרשו היבואנים מהציבור
יוקר המחייה, גרסת ענף הרכב: למרות שהמדינה כבר גובה מהנהגים יותר מ-40 מיליארד שקל בשנה ממסי קנייה, דלק ואגרות רישוי על מכוניות שמחירן הוא מהגבוהים בעולם, היא מודיעה הערב כי לא תחזור בה מכוונתה לייקרם עוד יותר ב-1 באפריל ובכך מסרבת לאפשר מס נמוך יותר על רכב זול, כדי להפוך אותו לנגיש יותר.
חשבתם שמכונית חדשה יקרה? חכו לינואר, ואז לאפריל
הפתעה לשנה החדשה: המדינה מייקרת גם את ההיברידיות
סליחה, טעות: המדינה חוזרת בה מהתייקרות המכוניות
האוצר שוב פוגע במעמד הביניים ושומר על העשירים
במכתב שעליו חתומים גם נציגי משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, הודיעה המדינה ליבואני הרכב כי היא דוחה את בקשתם לשנות את נוסחת המס הירוק החדשה, במטרה למנוע התייקרות משמעותית של כמה מהמכוניות הזולות והמבוקשות בארץ.
לפי הנוסחה, גרסה שנייה כבר לזו שהציגה המדינה בתחילת ינואר, יגדל המס על מכוניות זולות ובסיסיות דוגמת קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק בכ-5,000 שקל, התייקרות שיבואני הרכב לא צפויים לספוג. המשמעות: התייקרות בהתאם של המכוניות בעוד מעט יותר מחודשיים, שבוע לפני הבחירות לכנסת.
הנוסחה המעודכנת אמנם מיתנה מעט את ההתייקרויות שיצרה הנוסחה מינואר, אשר ביטלה כליל את הטבות המס לרכב היברידי וייקרה דגמים רבים ב-6,000-10,000 שקל. אולם גם כעת, מלבד שלוש מכוניות המיני הפופולאריות, יספגו מכה גם מכוניות מנהלים היברידיות כמו טויוטה קאמרי וקיה אופטימה, כמו-גם ג'יפון היברידי כטויוטה ראב4. גם דגמי בנזין רבים יספגו העלאת מס בסך 2,000 עד 6,000 שקל. נוסחת המס הירוק עודכנה בעקבות שינויי התקינה באירופה, והמעבר לשיטת חישובי הפליטה המחמירה יותר, WLTP.
יבואני הרכב הציעו לרשות המסים לשקול נוסחת מס מקילה למכוניות קטנות, כדי למנוע את ההתייקרות מכלי הרכב שנרכשים דווקא בידי צעירים ומי שאין להם יכולת לעמוד במחירן של מכוניות גדולות יותר, אך זקוקים לרכב לאור מצבה של התחבורה הציבורית וסירובה של המדינה להפעיל אותה בשבת.
"בנוגע להצעתכם להתחשב בכלי רכב זולים ולקבוע להם נוסחה מקלה של חישוב בציון הירוק - אין אנו רואים הצדקה מקצועית לכך", מסבירים נציגי המדינה. "הציון הירוק משקלל את פליטות המזהמים עבור כלל המכירות ללא אבחנה במאפיינים טכניים, לכן אם מדובר ברכב עם מנוע קטן ויעיל, אזי הדבר צריך להתבטא בערכים הנמדדים של פליטות המזהמים".
עוד הוסיפו נציגי המדינה: "אין ספק ששיטת ה-WLTP משפיעה בצורה שונה על כלי רכב שונים, דגם אחד יותר ודגם אחר פחות, וייתכן כי מה שקודם לכן נחשב לרכב ירוק, כבר לא יהיה כזה. בהנחה שבדיקת WLTP משקפת בצורה טובה יותר נסיעה בתנאי אמת, אזי זה מה שיקבע. לא נוכל לשמור בצורה מלאכותית על (מחיר) רכב שלפני השינוי היה מסווג בדרגות זיהום נמוכות, וכעת עבר לקבוצות זיהום גבוהות יותר. יישום הצעתכם יגרום למעשה לקביעת מס קניה אפקטיבי שונה לכלי רכב זולים לעומת כלי רכב אחרים. בין אם גישה זו מוצדקת ובין אם לא, אין מקום להטמיע גישה זו במסגרת חישוב הציון הירוק ודרגת הזיהום".
רשות המסים ומשרדי התחבורה והגנת הסביבה הודיעו כי יעקבו אחרי ההתפתחויות בשוק ובמידת הצורך יבוצע עדכון נוסחה נוסף בתחילת 2020.