יונדאי סנטה-פה דור שלישי (2012־2018)
חולק רכיבים מרכזיים עם קיה סורנטו, הוחלף באחרונה בדגם חדש ויקר יותר. בניגוד לרבים מדגמי יונדאי, המשיך כל השנים להגיע אלינו מדרום קוריאה. דו"ח רכישת רכב משומש
קטגוריה: כביש-שטח גדולים
דגמים: חמש דלתות, חמישה ושבעה מקומות ישיבה.
טווח מחירים: מ-86 אלף שקל לחמישה מקומות ישיבה בסיסי מ-2012 ועד 229 אלף שקל לדיזל מאובזר משומש מ-2018 (מחירון לוי יצחק)
תעודת זהות: חולק את הרכיבים המרכזיים (פלטפורמה, מנוע וגיר) עם קיה סורנטו, הוחלף באחרונה בדגם חדש ויקר יותר. בניגוד לרבים מדגמי יונדאי, המשיך כל השנים להגיע אלינו מדרום־קוריאה.
נתונים טכניים: מנועי בנזין (2.4 ליטר, 192 כ"ס) וטורבו־דיזל (2.2 ליטר, 197 כ"ס). גיר אוטומטי 6 הילוכים, טיפטרוניק. הנעה קדמית או כפולה.
זיהום אוויר: 174־219 גרם CO2 לק"מ, קבוצת זיהום 14־15 מ-15. איוניק זה לא.
בטיחות: 5 מ-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. 6 כריות אוויר, ABS ובקרת יציבות (ESC) כסטנדרט. ללא אביזרי בטיחות אקטיבית.
שמירת ערך: ירידה ממוצעת של 12% לפי לוי יצחק. ביקוש טוב לגרסאות השבעה מקומות ישיבה, ביקוש נמוך ומחיר מכירה נמוך משמעותית לחמישה מקומות
מה לבדוק לפני שקונים: אמינות טובה, אם כי נתקלנו בכמה מקרי בוצה שחיסלה מנועי בנזין רבי-קילומטראז' שנתי. היצרן מאפשר טיפול אחת לשנתיים או 30 אלף ק"מ, בפועל עדיף להיכנס למוסך טיפול אחת לשנה.
למי הוא מיועד: למי שמחפש שבעה מקומות מרשים, אבל ללא סמל יוקרתי ומעורר קנאה.
למה כן: עיצוב דינמי עם נוכחות, איכות חומרים ובנייה טובה. מאובזר, עם מושב נהג חשמלי ומזגן לשורת המושבים השלישית אפילו בדגמי הבסיס, וחלון שמש פנורמי, פנסי קסנון ומושב נהג חשמלי עם זכרונות בדגם המאובזר. מרווח, נפח תא מטען שימושי גם כאשר כל שבעת המושבים בשימוש (470 ליטר). ביצועים טובים בדיזל, שישיג ביומיום סביב 12 ק"מ לליטר. התנהגות כביש טובה ולא גמלונית מדי.
למה לא: הבנזין המיושן צמא (סביב 10 ק"מ לליטר) ואיטי יותר. הדיזל המוצלח יקר והרבה פחות נפוץ. יכולת השטח מוגבלת לשבילי קק"ל קצת משובשים ובוציים.
למחפשי מציאות: קיה סורנטו הזהה מכאנית זול משמעותית, בעיקר בגרסת הבנזין הבסיסית שמספקת את יתרונות הגודל של הצמד, במחיר נמוך בעשרות אלפי שקלים מסנטה-פה.
השורה התחתונה: מרשים למראה וגדול ומרווח יותר מאאוטלנדר-Xטרייל ושות', אבל סורנטו יהיה עסקה כלכלית עדיפה.
ציון: ***