שתף קטע נבחר
 

לא רק מסעדות: גם חנויות היין נסגרות

משבר חנויות היין בארץ: עולם היין הישראלי עובר מהפכה - רשתות השיווק הגדולות ואתרי האינטרנט מושכים את הצרכנים, והנפגעות העיקריות הן חנויות היין והאלכוהול

 

צילום: ירון שרון

צילום: ירון שרון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

השבוע הגישו עובדים בחברת "בית המשקאות של נפתלי" צו בקשה לפירוק החברה, בטענה כי אינה מסוגלת לשלם את השכר לעובדיה ולפרוע את חובותיה לנושיה. החברה, שנוסדה בשנת 1984 על ידי נפתלי פינצ’בסקי, נחשבה עד לאחרונה לאחת מרשתות היין הוותיקות ואף הגדולות ביותר בארץ. עם זאת, ציפי פנטל, מבעלי הרשת הבהירה, כי נסגרה הפעילות הסיטונאות שלה, ובינתיים החנויות פועלות כרגיל.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

וזה לא הכל: אחרי 13 שנה נסגרה הבוקר (יום רביעי) חנות היין Wine Drop, השוכנת במתחם יכין סנטר בפתח תקווה. "אנחנו נפרדים מהמקום אבל לא מאהבת היין", כתבו הבעלים ללקוחות בניוזלטר ששיגרו ללקוחות שלהם. "החנות הייתה חגיגה מתמשכת. אהבנו את החנות וגם אתכם".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בעלי החנות כתבו למועדון החברים שלהם כי חוזה השכירות עמד לפקוע, ובמקביל הנהלת המתחם החליטה לאחד את חלל החנות עם החנות הצמודה, ולהשכירה כנכס גדול אחד, ולכן החליטו בעלי החנות להיפרד מהמקום "שהיה ביתנו השני במשך שלוש עשרה שנים תמימות".

 

גם קלמן שפיגל, סיטונאי יין ואלכוהול ותיק ומכובד, שהחל את דרכו בתחום עוד בשנת 1981, הודיע השבוע כי הוא מקטין את הפעילות למינימום האפשרי. קלמן, שעבד ממחסן בתל אביב ישירות מול טובי הברים והמסעדות בארץ, טוען: "הנהגים היום זה כבר לא כמו פעם, לא באים ולעולם לא מגיעים. יש תחרות גדולה - ואני כבר בן 66, קשה להתחרות עם הגדולים והמוצלחים. אני עדיין פה, אבל במינימום פעילות".

 

"הענף לא ריווחי"

אלעד כהן, מבעלי יקב וורטמן, ניסה להקים מיזם אמיץ וראוי במיוחד כאשר פתח לפני כשנה את החנות "אחוזת יין" בחיפה: "רצינו למכור יינות פשוטים ולא יקרים, יינות ישראליים שמתמקדים באזור הכרמל, ובנוסף יינות ייבוא של יקבי בוטיק – ברמות מחיר שנגישות לצרכן", הוא מסביר. לטענת כהן, כנראה שהקהל מחיפה ומהקריות לא ידע לעכל את זה, ואנשים חיפשו יינות במחירים נמוכים ולא יינות איכות. "העסק לא ממש להניע, ולאחר חצי שנה נסגרה החנות", מסכם כהן.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בסוף חודש פברואר תיסגר בצער רב גם החנות של נתן צבי בעיר התחתית בחיפה. צבי היה אחד היבואנים הגדולים ביותר של יין ואלכוהול לישראל במשך למעלה מ-70 שנה. בשנת 1973 נפתחה החנות במיקומה האטרקטיבי, אלא שדווקא צד הייבוא נחלש בשל התחזקותם של חברות כמו IBBL וטמפו.

 

בשנת 2001 נסגרה זרוע הייבוא של נתן צבי, בעוד שחנות היין המשיכה לצבור מעריצים ועולי רגל מכל חיפה והקריות. שרון פשוט, הבת של נתן צבי, אשר נפטר לפני כ-7.5 שנים, מספרת: "הענף הזה עובר משבר גדול מאוד של פשיטות רגל. אני לא יודעת איך אנשים עובדים, אבל המחירים שמשתוללים בשוק וברשתות השיווק הם לא ריאליים כשיש שכר דירה, מכוניות, עובדים, מיסים ואשראים מטורפים. ברגע שהבנתי שהענף לא רווחי יותר ואי אפשר להתקיים ממנו היום, החלטתי לסגור ביושר ובהגינות. אנחנו עדיין פה, אמנם לא במצב של פשיטת רגל, אבל סוגרים בסוף פברואר כשאנחנו לא חייבים לאף אחד כלום, וזאת כדי לא להגיע עוד שנה שנתיים למצב של פשיטת רגל. המצב עצוב מאוד, פשוט נורא".

 

לא רק אופנה: הצרכנים עוברים לקנות יין באינטרנט

כבר לפני חודשים אחדים הורגשה טלטלה משמעותית בשוק היין, כאשר רשתות השיווק הגדולות החלו לפתות את הצרכנים במחירים שווים לכל כיס - והגיעו לשיאים חדשים.

כוס יין (צילום: shutterstock)
מפתים במבצעים אטרקטיבים(צילום: shutterstock)
 

לצד יינות עממיים וזולים שמחירם כ-30 שקלים לבקבוק, גילו המגה חנויות כי אפשר למכור - וזאת מבלי להכביד על העגלה - גם יינות פרימיום. כבר בראש השנה האחרון הודיעה רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, על מבצע שהוריד את מחירי היין האיכותי והיקר לרצפה, ובו הציעה לדוגמה 3+1 על בקבוקי יינות בוטיק איכותיים. אפשר היה למצוא יינות משתלמים במיוחד של יקב הרי גליל, יקב יתיר, יקב המערה ועוד שלל יקבים, שממותגים גבוה בתודעת חובבי היין הישראליים.

 

בדיקה פשוטה שעשינו באתרי האינטרנט העלתה את הנתונים הבאים: בקבוק יין "כרמל מדיטרנה": 129.90 שקלים בשופרסל, 148 שקלים בחנות יין בעיר; בקבוק יין "כרמל לימיטד אדישן": 220 שקלים בחנות יין בעיר, 189.90 שקלים בשופרסל; בקבוק יין "רקנאטי סירה רזרב": 109.90 שקלים בחנות דרך היין, 90.10 שקלים בשופרסל.

 

מגמה נוספת שהחלה לרקום עור וגידים ברשתות השיווק, היא השכרת מתחם נדל"ן קטן בתוך החנות, ובו מציב יקב הבוטיק מוכרנים מקצועיים המציעים טעימה מהיינות. הגימיק הזה מצליח למשוך את הקונים להצטרף למועדון הלקוחות, תוך חשיפת היינות הייחודיים במחירים ובמבצעים אטרקטיביים.

 

כך, זוכה הלקוח לחוויית קנייה אישית ואיכותית – כמעט כמו זו שהיה מקבל בחנות יין מקצועית ומתמחה. מגמה זו מורידה באופן דרסטי את מחירי היין, ובמקביל מחלישה את חנויות היין.

 

גם התחזקות המכירות המקוונות ברשת החלישה בשנים האחרונות את חנויות היין שעדיין פעילות. כך למשל אתר האינטרנט "פאנקו" (בעליו הם רשת חנויות הדיוטי פרי במרבית נמלי התעופה והספנות בארצות הברית), מציע מגוון גדול של משקאות כהילים ויינות במחירים נמוכים במיוחד.

 (צילום: ערן גזיאל) (צילום: ערן גזיאל)
(צילום: ערן גזיאל)
 

ולא רק זה: מעל סכום מסוים גם המשלוח הביתה הוא חינם, כלומר שליח מטעם הרשת מגיע לכל בית בישראל, ואפילו אם צריך - מביא אתו את כל הציוד שנדרש לחתונה או למסיבה גדולה. גם בעלי ברים ומסעדות מכובדות הבינו, שבמקום לעשות עסקה מול יבואן או מפיץ רשמי גדול, לעיתים משתלם יותר להזמין את תכולת העסק מחנות מקוונת, מה שפוגע בענף חנויות היין.

 

לבסוף, חשוב גם להתייחס לסטגנציה בצריכת היין הישראלית: במהלך השנים האחרונות המשיכו להיפתח עוד ועוד חנויות יין ורשתות המתמחות במכירת יינות, אך צריכת היין של הישראליים לא עלתה, והנתונים שומרים על יציבות. בישראל צורך הישראלי כ-5 ליטרים לאדם לשנה (7 ליטרים אם כוללים גם יינות קידוש), וזאת לעומת הצריכה של כ-30 ליטרים של יין באיטליה, 40 ליטרים בצרפת וכ-11 ליטרים בארצות הברית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
המשבר הגדול של חנויות היין בארץ
צילום: shutterstock
מומלצים