הסכומים האמירו, מבקר המדינה יבדוק את רכישת המטוס לראש הממשלה
הקבינט אישר 729 מיליון שקל עבור ה"אייר פורס 1" - שנה אחרי שהאוצר העריך את העלות ב-175 מיליון שקל בלבד. בעקבות תלונות יערוך המבקר בדיקה שתתקיים בין היתר במשרד רה"מ, משרד הביטחון וצה"ל
מבקר המדינה, יוסף שפירא, יבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות לרכישת מטוס לראש הממשלה, כולל נושא עלויות המטוס.
עוד 60 מיליון שקל למטוס ראש הממשלה, 48 מיליון נוספים לנסיעות לחו"ל
שנה אחרי שנחת בישראל: "אייר פורס 1" הישראלי לא ממריא
מבקר המדינה: "התעשייה האווירית העבירה מיליונים לארגון העובדים - ללא פיקוח"
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב ששיגר למשרד ראש הממשלה הודיע שפירא כי בעקבות תלונות שקיבל משרדו הוא הנחה את חטיבת הביקורת במשרד מבקר המדינה להתחיל בבדיקה.
בין השאר יבדוק המבקר את המידע שנאסף קודם להחלטה לרכוש את המטוס שעלותו מוערכת בלמעלה מחצי מיליארד שקל. הבדיקה תכלול גם את כל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להחלטה הסופית.
במכתב המבקר נאמר שיבדקו כל השינויים בתקציב למימון רכישת המטוס החל מהתכנון המקורי. כן יבדקו יחסי הגומלין בין הגופים השונים שהיו מעורבים בפרויקט הרכישה. הביקורת תקיף את משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, צה"ל והתעשייה האווירית.
ההחלטה העקרונית לרכוש את מטוס ראש הממשלה ה"אייר פורס 1" התקבלה במאי 2014 על ידי הממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו על סמך המלצה של ועדה ציבורית בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר אליעזר גולדברג. הקבינט אישר תקציב של 729 מיליון שקל באוגוסט 2015 לטובת המטוס: תקציב הרכישה וההקמה היה אמור לעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס על 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב-175 מיליון שקל בלבד.
המטוס מסוג בואינג 767 יד 2 נחת בישראל באוגוסט 2016 ומאז עובר הליכי שיפוץ, הסבה ומיגון שרק הולכים ומתארכים כמו גם ההוצאות התקציביות שמתגלות כבור ללא תחתית. לאחר כמה דחיות נראה שהמטוס יהיה מוכן לבצע את הטיסה הראשונה שלו במחצית השנייה של 2019, דהיינו לאחר הבחירות והרכבת הממשלה החדשה.
במטוס יש 116 מקומות ישיבה, חלקם מושבי מחלקת עסקים. לפי הערכות, לא תותקן בו מיטה זוגית. באופן רשמי המטוס אמור לשמש גם את נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אך האחרון מעדיף להמשיך לטוס בטיסות מסחריות.