רואי קצמן מפתח תקווה רק בן 10, אבל כבר יודע היטב מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. "אני רוצה לתכנת משחקים ואפליקציות", הוא אומר.
את הדרך הארוכה להגשמת החלום הוא לא מתכוון להתחיל רק בעוד שנים רבות, כשיגיע לחוג למדעי המחשב באוניברסיטה, אלא ממש עכשיו. ביום ובשעה קבועים הוא מתייצב מאחורי המחשב ויחד עם חבורה של ילדים, שכל אחד מהם נמצא אף הוא בביתו מאחורי מסך מחשב, לומד תכנות.
קוראים לזה חוג אונליין – את המתנ"ס המסורתי מחליף החדר הפרטי. הילדים צופים מבעד למסך במדריכה שמלמדת אותם תכנות מן היסוד, ואם יש להם שאלות הם כותבים לה בצ'ט. כיום רואי מספר שכבר הגיע לרמה שבה הוא מסוגל ליצור משחקים משלו ולשחק בהם לאחר מכן.
למה בחרת להתחיל לתכנת בגיל צעיר?
"אני חושב שככל שאתחיל מוקדם אהיה טוב יותר, וזה יעזור לי להמשך. בעתיד אני רוצה לפתוח חברה ולהרוויח כסף ממה שעושה לי כיף. אני אדם יצירתי, לומד לנגן בתופים ואוהב לצלם. אני יודע שאצליח בעתיד".
"רואי התעניין בתכנות בעבר, הוא תמיד אמר 'אבא מפתח דברים'", מספר אבנר קצמן, אביו של רואי המשמש מנהל פיתוח. "חשבתי שיהיה נחמד לשלב אותו במסגרת חוג תכנות ופיתוח, שבו לומדים את היסודות ולא רק משחקים. ראיתי שהוא אוהב את זה, התכנות גורם לו לחשוב, מקנה סיפוק מיידי. הוא יוצר משהו ומיד יש תוצאות, זה עוזר לו לצאת מהקופסה".
"אני חושב שכל מיומנות שירכוש היום כילד תשרת אותו בעתיד", מוסיף האבא אבנר, "אנחנו חיים בעולם טכנולוגי, ושפת תכנות היא שפה לכל דבר. אנחנו מקנים לו כלים שיועילו לו בעתיד. כל מקצועות העתיד ישלבו את שפת התכנות. אבל חוג התכנות לא בא מאיתנו, הלימוד בא ממנו, שילוב של רצון ומוטיבציה. אם היה מבקש חוג אחר, הייתי שולח אותו".
"חוגי תכנות קיימים שנים רבות, אבל הפופולריות שלהם צמחה בתחילת המילניום", משתף דרור מימון, הבעלים של "מלאכת מחשב", מרכז חוגי מחשבים לילדים ולנוער. "כיום גם ההורים הם מתכנתים, עובדים בעולם ההיי-טק ומבינים שזה העתיד. באחד השיעורים הגיע אבא לצפות בבן שלו, הוא התקשר לאשתו ואמר: 'מה שהמתכנת שלי עושה בעבודה, הבן שלי עושה בחוג'.
"חוגי תכנות לילדים מנסים לשלב בין נושאים אקדמיים לכל דבר לבין למידה דרך משחק והנאה. ניתן להתחיל כבר בכיתה ג' במבוא לתכנות, ובכיתה ה' כבר ללמוד נושאים מתקדמים יותר כמו Visual Basic ו-C Sharp – שנחשבת לשפת תכנות רצינית המשמשת גם מתכנתים מקצועיים", מחדד מימון.
מלי מרטון, בעלת הבלוג "אמא רבודה" על הורות בעולם החדש ובעצמה מהנדסת תוכנה ומנהלת חדשנות באלתא, מעריכה כי בעתיד גם ככה החלוקה למקצועות תהיה מטושטשת, אך בכל זאת ממליצה על לימודי תכנות בגלל הערך המוסף: "לימודי תוכנה מקנים מיומנויות רבות של המאה ה-21", אומרת מרטון. "מיומנויות אישיות, קוגניטיביות, טכנולוגיות וגם כישורי חיים - עמידה מול קהל ועבודה בצוות. אלו כישורים שישכנעו את המעסיק הפוטנציאלי להעסיק אותם בעתיד ולהעדיף עובדים על פני רובוטים".
בעיקר, מחדדת מרטון, חשוב לשדר לילדים שכל הזמן עליהם להיות בלמידה מתמדת: "אי אפשר לעסוק במקצוע אחד שלומדים, אנשים יעבדו בהמון תחומים ויעשו התאמות כדי להתפרנס מהם בצורה הטובה ביותר".
תחום התכנות לילדים הופך לפופולרי יותר ויותר לא רק בחוגים פרטיים. גם במשרד החינוך יותר ויותר מטמיעים את נושא התכנות בתוכנית הלימודים. "אני מאמינה שהטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד, תכנות ורובוטים משולבים בכל תחום בעתיד, ולכן משולבים כיום גם בתוכנית הלימודים, ובאופן טבעי משתלבים גם בחוגי סייבר ומחשבים אחר הצהריים", אומרת רונית רביזדה, מנהלת בית ספר "היובל" במודיעין-מכבים-רעות. "אצלנו כבר בכיתה ד' מתחילים ללמוד Scratch (סביבת פיתוח לילדים, ע.א) ורובוטיקה".
למה חשוב להטמיע תכנות כבר בגיל צעיר?
"זה הופך לחלק מרכזי בהבנת ידע שהילד רוכש, קדמה והבנה של המחר. תכנות מקנה מיומנויות של יצירתיות, עבודה בקבוצות, פתרון בעיות, אלגוריתמים, חשיבה לוגית ושילוב בין תחומים שונים: הנדסה, טכנולוגיה ומתמטיקה. הגישה בבית הספר היא לפתח כלים טכנולוגיים, יצירתיות וסקרנות. הילדים מאוד מרוצים, מרגישים מחוברים למציאות ומתמודדים עם אתגרים".
הפריחה של חוגי התכנות מעלה גם שאלות - האם בעצם השליחה לחוג תכנות אנו כהורים מכווינים את הילד לתחום עיסוק מסוים? ד"ר שמרית תלרז כהן, פסיכולוגית קלינית, מדגישה שעלינו כהורים לפתח את המסוגלות של ילדינו ולא לכוון לתחום עיסוק ספציפי: "חשוב שבגיל צעיר נחשוף את הילד לתחומי עניין שונים, נפתח מיומנויות שונות, נאפשר להתמודד עם אתגרים.
"חוג תכנות למשל מפתח יכולת למידה ויצירתיות, אך אלו כלים שהילד יכול לרכוש בדרכים אחרות, בייחוד כיום כשהילדים חשופים לטכנולוגיה", מוסיפה ד"ר תלרז כהן. "לכן, גם ילדה שלא למדה תכנות בעבר תוכל להיות מתכנתת בעתיד. הכול תלוי בכלים ובמיומנויות שרכשה, ובעיקר ברצון ובצורך שלה".
חוגים המעודדים את מיומנויות החשיבה כמו חוג התכנות אינם המצאה חדשה. דורות של ילדים גדלו על חוגי שחמט ומשחקי חשיבה. נוכח העלייה בפופולריות של חוגי התכנות, מעניין לבדוק מה מקומם של חוגי החשיבה הקלאסיים כיום. משחק חשיבה אחד ששומר כבר דורות ארוכים על מעמדו כמשחק פופולרי, מאתגר ותחרותי הוא שחמט.
מיכל שרגיל בן סירה, מרצה ויועצת אסטרטגיה ושיווק, בחרה לשלוח את בנה יהלי בן ה-10 לחוג שחמט. "עבור יהלי החוג הוא תוצר לוואי", אומרת שרגיל בן סירה, "מבחינתי שילך לכל חוג, השאלה היא מהם הדברים הנוספים שהוא מקבל מהם ושחשובים בעיניי: גמישות, יצירתיות, יכולת תכנון מול ביצוע, יכולת לנהל שיחה ולספר סיפור, למכור, מערכת יחסים עם אנשים, אלו הם היתרונות מבחינתי. יכול להיות שכל חוג אחר כמו ג'ודו, תכנות או חשיבה אתגרית היה מספק אותם ערכים מסביב. המון תלוי גם בזהות המדריך ובסביבה התומכת בבית".
ומה לדעתך הערך המוסף של השחמט?
"שחמט מלמד את יהלי שיעור באיפוק ובהתמודדות עם כישלונות. בכל תחרות הוא צריך לשבת חמש שעות ברציפות. בעידן של הפרעות קשב, הוא זוכה ביכולת להתרכז. הילדים שקטים, חושבים, מתכננים מהלכים. זה מפתח זיכרון מדהים – יהלי זוכר משחק של 60 מהלכים מההתחלה ועד הסוף, אפילו שרגשות וזיכרון לא נמצאים ב"סילבוס של החוג", זה תוצר לוואי. הוא בא ללמוד אסטרטגיה וטקטיקה, ועל הדרך לומד להתמודד עם כישלונות, לתקשר עם יריבים, לפתח חשיבה, לעבוד קשה, לתכנן ולעמוד ביעדים".
שחף חיימוביץ', מנחה סדנאות וחוגי "משחקים מחוץ לקופסה", בטוח שגם כיום יש מעלות רבות לחוגי משחקי החשיבה. "החוגים האלו מעניקים הזדמנות לקחת פסק זמן מהמסכים ולשחק עם חברים פנים אל פנים. יש פה גם הזדמנות לחיבור עם ההורים, הם יכולים לקנות משחק קופסה ולשחק יחד איתם".
ומה לגבי כלים החיוניים להצלחה בעולם המודרני? חיימוביץ' משוכנע שגם החוגים הישנים מעניקים רבים כאלו. "אנחנו מקנים לילדים כישורים דרך הדלת האחורית: עבודת צוות, ניהול משאבים, תכנון מהלכים, חשיבה אסטרטגית, הבנה של מצבים חברתיים. זה סוג של אימון לחיים האמיתיים באמצעות משחק. חוג הוא לא מה שיקבע את העתיד של הילד, אבל חוגי חשיבה הם צוהר לעולם האמיתי, הזדמנות להתנסות, ללמוד ולהחליט".
כשעולה ההשוואה לחוגי התכנות, חיימוביץ' מעדיף שלא לפסוק כי אחד עדיף על פני האחר: "חוגי תכנות נותנים מענה לתחום התמחות מאוד ספציפי. חוגי חשיבה שמים דגש על תקשורת בין-אישית, שיתופי פעולה וכישורי חיים. אי אפשר להחליט איזה חוג נותן לילדים כלים חיוניים יותר, כל חוג נותן ערכים אחרים לחלוטין, הם אינם מתחרים זה בזה".