שתף קטע נבחר

דו"ח משרד הבריאות: זהו ביה"ח שהחולים מרוצים מהטיפול בו

מצוקת האשפוז במסדרונות בתי החולים בשיאה, אבל משרד הבריאות מצליח למצוא נקודת אור עם סקר טלפוני של כ-11 אלף איש שבדק עד כמה חולים היו שבעי רצון מהטיפול בבית החולים שבו היו מאושפזים. ב-2018 – 88% מהמטופלים שאושפזו הרגישו שקיבלו יחס וכבוד, לעומת 84% ב-2016 ו-83% ב-2014. פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "הסקר הוא מניפולציה"

עומסים בלתי נסבלים בבתי החולים ומטופלים מרוצים? משרד הבריאות מפרסם היום (יום ב') את סקר חוויית המטופלים בחדרי המיון. הסקר מתבסס על שאלון טלפוני שנעשה בקרב כ-11 אלף בני אדם שטופלו ושוחררו מבתי החולים בין החודשים מאי עד אוגוסט 2018 שאושפזו במשך שני לילות ומעלה.

 

על פי הממצאים, בתי החולים בהם שיעור המאושפזים במסדרונות הגבוה ביותר, הם אסף הרופא (18%), שערי צדק (16%) ורמב"ם (15%). לעומת זאת בתי החולים מעייני הישועה (1%), כרמל (2%) וקפלן (2%) הם בתי החולים בהם רק מעט מהחולים מתאשפזים במסדרונות. בסך הכל כ-9% מהחולים שמגיעים לאשפוז לא יקבלו חדר אלא ייאלצו להסתפק בפרוזדור.

 

עומסים במחלקות הפנימיות בבית חולים ()
מאושפזים במסדרונות

 

קראו עוד על העומס בבתי החולים:

11 ימים, 21 חדרי מיון ברחבי הארץ: כך נראית מערכת בריאות בקריסה

 אחות ב"מאיר": "אנשים מתים בחדר מיון כי יש מחסור בכוח אדם"

דו"ח מגלה: כמה זמן תחכו בחדר מיון עד שיקבלו אתכם?

 

  ( )

שביעות הרצון מהמחלקות הפנימיות היא הנמוכה ביותר בהשוואה לשאר המחלקות בבתי החולים. שביעות הרצון הנמוכה ביותר נרשמה בבתי החולים הלל יפה (71%), ברזילי (72%), הדסה הר צופים (74%), קפלן (74%) ואסף הרופא (74%).

 

מנגד דווקא במחלקות הפנימיות בבתי החולים הסקוטי (85%), בני ציון (84%) וכרמל (83%) החולים הכי שבעי רצון. בתי החולים בהם נרשם השיפור המשמעותי ביותר בהשוואה לסקר הקודם שנערך לפני כשנתיים הם לניאדו (19%), קפלן (10%), הדסה עין כרם (7%) וסורוקה (7%).

 

במסגרת הסקר החולים נשאלו מאילו בית חולים הם היו הכי מרוצים. על פי התוצאות, בתי החולים בני ציון (85%), כרמל (85%) ומעייני הישועה (85%)  מובילים בראש הרשימה.

 

בתי החולים אסף הרופא (76%), ברזילי (77%), לניאדו (77%) והלל יפה (77%) נמצאים בתחתית הרשימה עם שביעות הרצון הנמוכה ביותר.

 

  ( )

עלייה בשביעות הרצון מבתי החולים

על פי נתוני משרד הבריאות יש עלייה – כמעט בכל הפרמטרים – בהשוואה לשנים קודמות: שביעות רצון כללית בשנת 2018 עמדה על 77% בהשוואה ל- 73% בשנת 2016 ו-75% בשנת 2014. שביעות רצון מהתנאים הפיזיים בשנת 2018 עמדה על 78% לעומת 76% בשנים 2016 ו-2014.

 

עוד עולה מהסקר שבשנת 2018 – 88% מהמטופלים שאושפזו הרגישו שקיבלו יחס וכבוד לעומת 84% בשנת 2016 ו-83% בשנת 2014.

 

מהסקר עוד עולה שנרשמו הבדלים זניחים בין נשים לגברים, כשגברים מעט יותר שבעי רצון מנשים; דוברי ערבית מרוצים יותר מכלל האוכלוסייה ודוברי רוסית מרוצים יותר מדוברי עברית; הסובלים ממחלות כרוניות, מרוצים פחות ממאושפזים שמצבם הבריאותי יחסית תקין; במרבית המדדים בעלי השכלה תיכונית ומטה מרוצים יותר מבעלי השכלה על תיכונית ואקדמאית וצעירים מרוצים פחות: מאושפזים בני 34-18 פחות שבעי רצון מהיחס והטיפול בבית החולים בהשוואה למאושפזים מבוגרים יותר.

 

מאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור את בית החולים שהם רוצים להתאשפז בו היו מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור ומאושפזים אלקטיביים (שמועד האשפוז שלהם נקבע מראש) היו שבעי רצון יותר ממאושפזים שהגיעו דרך חדר המיון.

 

  ( )

"המצוקה בשטח אמיתית"

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, אומר בתגובה לנתונים: "הצוותים הרפואיים בבתי החולים הם ליבת העשייה שלנו במשרד הבריאות לטובת ציבור החולים. למרות התמודדות מערכת הבריאות עם העומסים אנו מזהים עליה שיפור בשביעות רצון המטופלים. זאת כתוצאה מקידום בשנים האחרונות את נושא 'המטופל במרכז לטובת אזרחי מדינת ישראל'. נתוני השיפור משקפים את המסירות והעבודה המאומצת שמבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים למען המטופלים ואני משבח אותם על כך".

 

מנכ"ל משרד, משה בר סימן טוב הוסיף: "אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל על מנת להשתפר. המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה ואנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי".

 

איילת גרינבאום אריזון, ראש אגף השירות, משרד הבריאות: "בשנים האחרונות משרד הבריאות מקדם את שיפור חווית המטופל בשיתוף פעולה יוצא דופן עם בתי החולים וקופות החולים. אני מודה להנהלות בתי החולים והצוותים המטפלים על הפעילות המשמעותית שמבוצעת לשיפור חווית המטופל".

 

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "צר לנו מאוד על המניפולציה של העובדות והמספרים בסקר הנוכחי של חווית המטופל ובסקרים אחרים, שהתפרסמו לאחרונה, וסביר שעוד יתפרסמו בעתיד הקרוב. כולם בכדי להמעיט בעיני הציבור את עוצמת המשבר. ככלל, אין שום בעיה לבנות מדדים מתמטיים וגרפים סטטיסטיים, שיצביעו על מגמות חיוביות ועל תוצאות טובות. עם זאת, די להיות אזרחי המדינה הזו כדי להבין שהמצוקה בשטח אמיתית.

 

"אנחנו הרופאים, שנמצאים בשטח ובקשר יומיומי עם החולים שלנו במחלקות הפנימיות, מתקשים לתת מענה רפואי מיטבי, לנוכח לחץ כבד ועומס, ועל רקע חובת קיצור משכי האשפוז לשם פינוי מיטות לחולים חדשים. מעבר לכך, אנו גם מתקשים לתת הסבר ותשובות לחולים שבמסדרונות.

 

"זה לא פשוט לדחוס עוד מיטות בחדרים, זה לא פשוט להשכיב חולים במסדרונות. זה בכלל נס, שחווית המטופלים שלנו סבירה. אני סבור שעובדה זו מצביעה בעיקר כמה מסור כוח האדם הרפואי במחלקות הפנימיות, רופאים, אחיות, צוות פארא רפואי, שרואים בטיפול בחולים שליחות ודרך חיים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים