הסוף של שדה דב: פעילות שדה התעופה תופסק ביולי השנה
אחרי הליכים משפטיים שלא צלחו - רשות שדות התעופה שלחה מכתב רשמי לחברות התעופה, ובו הודיעה על סגירת פעילות השדה המרכזי בגוש דן עם תחילת חופשת הקיץ. זאת לטובת קידום התוכנית להקמת 16 אלף דירות. המתנגדים: "תהיה צניחה של 40% בפעילות התעופה המסחרית הפנים ארצית"
חברות התעופה הישראליות, שפועלות משדה דב בתל אביב, קיבלו בתחילת השבוע הודעה לפיה השדה יסגור את שעריו באופן סופי ב-1 ביולי 2019 - עם תחילת חופשת הקיץ. עם המתנגדים הבולטים לסגירת השדה, שאף הובילו להליכים משפטיים, נמנים ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, והתאחדות המלונות באילת. המתנגדים טענו שהדבר יוביל לפגיעה קשה בתושבי העיר הדרומית.
תוכנית שדה דב: גובה המגדלים הקרובים לים יוגבל ל-25 קומות
מועד כרטיסי הטיסה - לתאריך שאחרי פינוי שדה דב
הכנסת אישרה את חוק שדה דב - המאפשר לבחון שוב את מועד פינוי השדה
במכתב ששיגר עודד אזולאי, מנהל שדה דב בתל אביב, לחברות התעופה נכתב כי השדה יסגור את שעריו באופן סופי. בכך תבוא לידי סיום הפעילות התעופתית והצבאית המופעלת מלב גוש דן, לאחר הליכים משפטיים שנוהלו נגד המדינה. כיום עומדת תנועת הנוסעים מתל אביב לאילת על ממוצע של מעל 1.4 מיליון נוסעים בשנה.
בחברות התעופה הישראליות אומרים כי הדבר יגרום לצניחה במספר הנוסעים שיטוסו ממרכז הארץ לאילת. "אם השדה ייסגר, תהיה צניחה של 30%-40% בפעילות של התעופה המסחרית הפנים ארצית. זאת משם שכיום מרבית הטיסות ממרכז הארץ לאילת ממריאות משדה דב, ויש להניח כי רבים יעדיפו לנסוע לאילת ברכבם הפרטי ולוותר על טיסה מנתב"ג לשדה התעופה החדש ברמון".
"בהתאם להוראות צו רשות שדות התעופה ובהתאם להודעת שר הביטחון מיום 3.6.2018, אשר פורסמה באתר האינטרנט של משרד התחבורה, תופסק פעילות התעופה הצבאית והאזרחית בשדה דב החל מיום 1.7.2019", נכתב במכתב לחברות ארקיע, ישראייר, עיט וטמיר תעופה. "לאור האמור, וככל שלא תתקבל החלטה אחרת, מודיעה בזאת רשות שדות התעופה כי הפעילות התעופתית האזרחית בשדה דב תיפסק ביום 1.7.2019 וקוראת למשתמשים לנהוג בהתאם".
המתנגדים טוענים: תוכנית ל-8,000 דירות עדיפה
על פי הנחיות שפורסמו, מתבקשות חברות התעופה להעתיק ללא דיחוי את פעילותן לנמל התעופה בן גוריון: "יש להיערך בהקדם להפסקת הפעילות, ולהודיע לרשות שדות התעופה עד ליום 1.4.2019 על האתרים החלופיים אליהם יבקשו להעתיק פעילותם, אם כבסיס אם או כבסיס הפעלה. החלופות הרלבנטיות הן: שדה התעופה חיפה, שדה התעופה מחניים, שדה התעופה הרצליה או לכל שדה אחר בכפוף לזמינות ולמגבלות".
בהודעת רשות שדות התעופה (רש"ת) לא נשאר מקום לספק באשר למטוסים שלא יפונו משדה דב. "משתמש אשר לא יעדכן את רשות שדות התעופה עד ליום 1.4.2019 באשר לאתר החלופי אליו הוא מבקש להעתיק את פעילותו, כלי הטיס שברשותו יופנו על ידי רש"ת לאתרים חלופיים, בהתאם לשיקול דעתה ועל בסיס מקום פנוי", נכתב.
בעדכון אף צוין כי שדה התעופה בהרצליה עתיד לסיים את פעילותו, לאחר שהוחלט לבנות בשטחו שכונת מגורים. לפי החלטת המועצה האזרחית לתכנון ולבנייה, השדה יסגר עם מתן היתר בנייה ראשון או עם קבלת רשיון הפעלה לשדה תעופה חלופי לתעופה הכללית.
במטה המאבק לסגירת שדה דב הוסיפו כי "על רקע הוראת רשות שדות התעופה לפנות את מטוסי ארקיע וישראייר משדה דב, קורא מטה המאבק למניעת סגירת שדה דב, הפועל מטעם תושבי העיר אילת וגורמי התיירות והתעופה, לראש הממשלה בנימין נתניהו להתעשת - ולא להעדיף את בעלי ההון ואת עמדת פקידי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שרואים לעיניהם רק כסף ומבקשים דיור יוקרתי לאורך הים על פני תושביה של אילת.
"יודגש כי בשיחות פרטיות מודים כל אנשי רשות שדות התעופה ביושר כי נמל התעופה בן גוריון כורע תחת העומס וכי לא יוכל להכיל אליו את שדה דב. העיר אילת תרעד ותרעיד את המדינה, נוכח הזנחת האינטרסים הלאומיים והפקרת תושבי אילת בידי ממשלת נתניהו. זוהי גזירה קשה שלא נוכל לעמוד בה.
סגירת שדה דב תהיה בכייה לדורות ותמיט מכה קשה על תושבי אילת, הזקוקים לשדה לקבלת שרותים רפואיים ואחרים, לכלכלת אילת ולענף התיירות בעיר.
"הכוונה לסגור את שדה דב מתחברת להפרדות ממשלת ישראל מתשתיות תעופה, ובהמשך לסגירת שדות התעופה בעטרות, קריית שמונה, מחניים וצמצום השדה בחיפה. יש לחתור לקיים את התוכנית המאפשרת בניית 8,000 דירות ממזרח למערב, תוך הותרת מסלול וטרמינל קטן שימשיכו להוות את צינור החמצן מלב גוש דן לאילת הרחוקה".
התוכנית שמקודמת: 16 אלף יחידות דיור במקום השדה
נזכיר כי בשטח מתחם שדה דב מקודמת תוכנית ענק למגורים. כפי שפורסם ב-ynet, בשבוע שעבר עבר שלב נוסף בדרך לאישור רובע המגורים המתוכנן, לאחר שהוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) אישרה את תוכנית המתאר לרובע, הכוללת כ-16 אלף יחידות דיור. כעת תעבור התוכנית לוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון, ומשם תחזור לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב להמשך קידומה לאישור.
בנוסף למגורים כוללת התוכנית שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור, שטחי מלונאות ופארקים. הוועדה אישרה להוסיף כ-1,700 חדרי מלון בנוסף לכ-2,000 המוצעים בתוכנית, כך ששטחי המלונאות ישתרעו על 200 אלף מ"ר עם כ-3,700 חדרי מלון. בוועדה ציינו כי המטרה להגדיל את ההיצע התיירותי בתל אביב.
עוד החליטה הוועדה, להגביל את גובה הבינוי בחזית הראשונה לים עד ל-25 קומות, במגרשים בודדים בלבד. זאת, בהתאם לגובה שנקבע תוכנית המתאר של תל אביב. בנוסף, במפגש הרחובות איינשטיין עם פארק המסלול ופארק החוף, המחברים בין הרובע לחוף הים - הוחלט לצמצם את גובה המגדלים המתוכננים מ-45 קומות ל-30 קומות.
התוכנית נועדה לייצר רחובות פעילים עם חזיתות מסחריות, מדרכות רחבות ובתי קפה. בחלקה המערבי היא מייעדת שטחים לטובת שני פארקים שיחברו בין הרובע לחוף הים - 'פארק מסלול' בשטח של כ-66 דונם ו'פארק החוף' בטח של כ-177 דונם. בהחלטה נקבע כי עד להקמת הפארקים הללו, לא יוצאו היתרי בנייה למגורים מעל 10,000 יחידות דיור.