כל מה שצריך לדעת על מערבולות אוויר בטיסה
מטוסים שנכנסים למערבולות אוויר זה לא דבר חדש או נדיר בתחום התעופה. נוסעי הטיסה שהגיעה אתמול מצרפת לנתב"ג חוו בדיוק את זה וכתוצאה מכך עשרות מהם נפגעו. הקברניט מיקי כ"ץ מסביר מדוע זה קורה וכמה זה לא מסוכן בהכרח כמו שזה נשמע
מרבית הנוסעים אינם נהנים מטיסה בתנאים אלה, כשהמטוס מיטלטל מצד לצד או מעלה מטה. כפי שיש נוסעים שמסוגלים לישון במצב זה, יש רבים אחרים הסובלים מכך. אבל כדי להבהיר עד כמה המצב פחות מסוכן ממה שנראה לעין, יש לציין כי מטוס הנוחת מטיסה כזו - מתודלק וממריא תוך זמן קצר לאחר מכן לטיסתו חזרה, ללא אירועים מיוחדים. הטייסים מודעים לכך ומפות החיזוי מאפשרות להם לתכנן את נתיב הטיסה כך שיעקוף את האזורים בהם צפויות הטלטלות המטרידות הללו.
אחת הבעיות היא שרמת החיזוי של הטלטלות בגובה השיוט איננה מדויקת במאת האחוזים. לכן יש אזורים בהם המטוס היה צפוי להיכנס למערבולות המכונות "טורבולנס" כשלבסוף לא היו בו כאלה או להיפך. קורה שאזור שהיה מסומן כנקי מ"טורבולנס" התגלה כאזור בו כן היו טורבולנס.
מכאן הבקשה הצנועה של צוות הטיסה מהנוסעים להיקשר בחגורות המושב, כל אימת שהמטוס טס בתנאים אלה. במצב זה הטייסים אינם יושבים בחיבוק ידיים: הם משנים גובה טיסה ומשנים מהירות טיסה על מנת להתחמק או למזער את ההשפעה של הטלטלות על המטוס והנוסעים.
נפגעתם במהלך טיסה? אולי מגיע לכם פיצוי
מטוס החוצה אזור עם מערבולות אוויר מדווח על כך ליחידת הבקרה וזו מעבירה את המידע למטוסים אחרים בסביבה על מנת שיהיה בידם די זמן להתחמק מהאזור המדווח. הסיבה מדוע הטייסים קשורים בתא הטייס כל מהלך הטיסה נובעת מכך שאותן מערבולות יכולות להופיע כאמור בהפתעה או בפתאומיות וזאת כתוצאה מרמת החיזוי הקיימת.
מה הפתרון במצבים האלו ואיך חברה ישראלית קשורה לזה?
טייסים רבים ממליצים לנוסעים להיחגר בחגורות המושב כל עוד הם יושבים, וזאת גם כאשר השלט המורה על כך איננו מואר, ואכן מומלץ לעשות כן. על פי דיווחי ה FAA היו בשנת 2016 44 פצועים כתוצאה מ"טורבולנס" בשמי ארה"ב בלבד.
כתבות נוספות של הקברניט מיקי כ"ץ
טייס לא אוטומטי: הקברניט שגבר על המחשב
לא רק טייס: כשהקברניט עוצר נוסע שמתפרע מדוע מטוסי הנוסעים טסים כל כך גבוה?
בעולם כולו המספר גדול יותר והוא כולל גם דיילים/ות שנחבלים/ות בעיקר בגפיים כתוצאה מהמצב הסוער. בעבר היה חלקם של צוות הדיילים/ות שנפצעו גדול יחסית וזאת משום שהם נדרשו לעבור בתא הנוסעים לוודא שהנוסעים אכן קשורים בעוד הם עצמם היו חשופים לפגיעות. כיום, ב"טורבולנס" מעל עוצמה מסוימת הטייסים מנחים גם את צוות הדיילים/ות לשבת ולחגור את חגורות הבטיחות.
המטוסים החדשים מסוג בואינג 787 וכן איירבוס 350 מושפעים מעט פחות מהטלטלות. זאת בשל מבנה הכנף ומבנה קצה הכנף שלהם. בנוסף לכך יש במטוסים מערכות שתפקידן לגרום להגאים להגיב בעת הטלטלות ובכך למזער את השפעתן על המטוס.
בשנים האחרונות נעשים מאמצים בכל העולם לשפר את רמת החיזוי של ה"טורבולנס" ולספק לטייסים נתונים בזמן אמיתי. אולי תשמחו לדעת שאחת החברות המובילות בתחום זה היא חברה ישראלית, איך לא.
קברניט מיקי כץ הוא דוקטורנט באוניברסיטת חיפה ומנחה סמינר טיסה ללא פחד