המדריך של ההרוגות בצ'ילה: "אסון גדול; כמו להתנגש בקיר בטון. כואב הלב"
זהר אשכר, מדריך הטיולים של הקבוצה המאורגנת ששתיים מחברותיה - גלילה ביטון ודינה פורת - נהרגו לאחר שסירתן התנגשה בסלע, סיפר ל-ynet על היכרותו המוקדמת עם ההרוגות ועל הטרגדיה שפקדה את הקבוצה: "הן טיילו איתי כבר בעבר, ולא הייתי ממליץ להן לבוא למשהו שהוא לא במאה אחוז בטוח"
זהר אשכר, מדריך הטיולים של הקבוצה המאורגנת שטיילה בצ'ילה סיפר בשיחה עם ynet על השתלשלות האירועים שהובילו למותן של גלילה ביטון (61) ודינה פורת (71) בנחל סרנו. "זה נהר אדיר, לא אמזונס אבל זה נהר חזק. המשיט מנסה לסובב את הסירה ובשלב הזה הסירה לא מסתובבת לו. הוא פשוט נכנס ישר לתוך הקיר".
הוא הוסיף כי "כנראה שאיזה סחף של עץ עבר מתחת לסירה. המנועים של הסירה נמצאים מאחור וכשהוא ממש בנקודת הסיבוב כפי הנראה זה נכנס למנועים ולא מאפשר לו לסובב את המנועים".
מחברת פספורט קארד נמסר כי בבתי החולים בצ'ילה נמצאים כעת 14 פצועים שהיו על סיפון הסירה, אחד קשה בטיפול נמרץ, עוד שלושה פצועים בינוני עד קשה והיתר קל. ההנחה בחברה הינה שהפצועים קל יטוסו לארץ עוד השבוע.
"זה משהו שלא קרה מעולם"
אשכר ביקש להביע את צערו בפני המשפחות וסיפר כי הכיר היטב את גלילה ודינה, שהיו כמו משפחה בעבורו. "אני משתתף בצער משפחות ביטון ופורת. משפחות מקסימות. הם טיילו איתי כבר בעבר, ולא הייתי ממליץ להן לבוא למשהו שהוא לא במאה אחוז בטוח. רוב המטיילים שלנו הם אנשים מבוגרים. זה לא ילדים. אתה לא מעלה מוצ'ילר שאומר יאללה בוא נחסוך 10 דולר. פה מושקע המיטב. זה אסון גדול - כמו להיכנס בקיר בטון. ממש כואב הלב".
אשכר מספר כי הקבוצה התפצלה בין כמה סירות. הוא היה בסירה הראשונה שיצאה מספר דקות לפני הסירה בה היו ביטון ופורת ז"ל.
"זו חברה שעושה את זה 53 שנה, וזה משהו שלא קרה מעולם. זה מאורגן, מסודר". אומר אשכר. "עולים במעלה הנהר, בסוג של זיג זג. זה נהר שזורם בין קירות של משהו כמו שני מטרים בצד, בדפנות. המשיט עולה ופונה. כשאתה שט מול זרם אתה חייב לשוט מהר - זה סוג השיט. עשיתי את השיט הזה המון פעמים וככה עושים אותו, ככה מגיעים למעלה. אתה לא תשוט לאט מול הזרם".
אשכר סיפר כי לקח זמן רב לחלץ את הפצועים, וכי הוא, שהיה בסירה אחרת כאמור, קיבל רסיסי מידע ורק לאחר למעלה משעה התחוור לו את שאירע. את הפצועים הוא פגש רק בבית החולים. "זה אזור בלי קליטה, אזור של טבע. לוקח משהו כמו שעה עד שאמרו לנו שיש תקלה והסירה חזרה לאחור. זה מידע מאוד קשה כי היה בחור עם טלפון לווייני. אנחנו קיבלנו שברי מידע".
בסירה בה אירעה התאונה, פרט לתיירים הישראלים ולמשיט, היה גם מדריך מקומי. "היחיד שהצליח לתפקד על הסירה הפגועה זה המדריך המקומי שלנו. אני רואה אותו פה (בבית החולים) איך הוא שבור ומפורק ויחד עם זאת כולם תיארו לי מעשה גבורה - הוא חילץ את המשיט (מהמים) ופינה את כל האנשים שהיו בתוך הסירה".
"אתה יושב בסירה ונמצא בידיים של הנהג"
מטיילים ומדריכי טיולים שביקרו בנחל סרנו מתארים תוואי שטח יחסית רגוע, אך כזה בו האחריות על נהג כלי השיט הממונע היא גדולה, מה שבהחלט מתאים לדבריו של אשכר.
עמי סביון, מדריך טיולים ותיק, יגיע בעוד שבועות ספורים לאזור נהר סרנו. על האזור עצמו סיפר סביון כי מדובר בשטח ענק והנהר עצמו נחשב יחסית לשקט. "זה נהר רגוע, שקט, מתפתל לאיטו", אמר, "מהמעט שהצלחתי להבין הסירה בפנייה לא ברורה נכנסה בסלע בצד ואז הנוסעים עפו".
סביון הוסיף כי הוא לא זוכר אירוע דומה שהתרחש אי פעם בנהר. "מעולם לא שמעתי על אירוע כזה או דומה לו בכלל שם. עד כמה שהפארק הזה אקזוטי, ויש בו קרחונים, ויש בו אתרי טיפוס, זה מסוג האתרים שהמטיילים בטיול מאורגן לא מגיעים אליו. הטיול מיסודו בנוי מאוד בטוח ומאוד רגוע. פה קרה משהו מאוד לא צפוי לחלוטין. להערכתי זה איבוד שליטה של המשיט אבל אני אומר את זה בזהירות".
עמית מזרחי היה בשמורה לפני קצת פחות משנה ועשה את אותו המסלול בדיוק. הוא מספר בשיחה עם ynet כי כדי להגיע לאזור, יש לשוט במעבורת עד לקרחון. "משם, מי שרוצה להיכנס לשמורה עולה על סירות הזודיאק", נזכר מזרחי, "יש להם מנועים מאוד חזקים. שטים במהירות חזקה נגד הזרם. 90-80 קמ"ש על המים נגד הזרם. נורא קר שם. הרוח נושבת מולך ורסיסי מים מקפיאים את הפרצוף". לדברי מזרחי, מלבישים את הנוסעים בחליפות סערה ובחגורות הצלה. "אנחנו לא הרגשנו לרגע סכנה. זה היה מהנה. אתה יושב בסירה ונמצא בידיים של הנהג".
מזרחי מוסיף כי "הנהג פה הוא גורם חשוב מאוד. לדעתי מה שקרה שהוא איבד ריכוז, סטה ממרכז הנהר ועלה על סלע או על שפת הנהר".
מוקדם יותר היום, נעם סלע, מדריך טיולים בצ'ילה, אמר לאולפן ynet: "המיקום נחשב לאחת משמורות הטבע היפות ביותר בדרום אמריקה. כל מה שמטייל מחפש נממצא במקום הזה שכולל פסגות מושלגות, תצורות גיאולוגיות מרהיבות, אגמים ונהרות".
על השאלה האם מדובר במסלול מסוכן, השיב המדריך סלע כי "ממש לא. זה אחד הקטעים היותר בטוחים שיש. בימים כתיקונם מדובר על נהר רחב ידיים ורגוע מאוד, אין שם זרימה חזקה. החלק הראשון של השיט נמשך בערך 20 דקות ואחרי זה מגיעים לאזור שבו הסירה לא יכולה להמשיך לשוט, ואז המטיילים מתבקשים לרדת לחוף, ללכת כמה דקות ברגל, ואז יורדים לסירות נוספות בתחתית המפלים וממשיכים בשיט".
בחברת "מסעות", שארגנה את הטיול, טענו כי הסירה "התנגשה בסלע" וכי "לא מדובר בשיט אקסטרים או רפטינג מסוכן". החברה פרסמה סרטון שהתקבל מהסוכנות המקומית שארגנה את הסיור והשיט, אשר מראה את המסלול המתוכנן, וממחיש לטענתה את אופי האירוע. מנכ"ל חברת "מסעות", גיא רווה, נראה שבור: "אני 25 שנה בענף, כל הלקוחות שלנו פה הם כמו משפחה ואני מכיר את חלק מהאנשים שהיו על הסירה, חלקם אפילו חברים אישיים של המדריך עצמו".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה.