את טויוטה קורולה לא ממש צריך להציג. לא בישראל, לא בעולם, שכן מדובר באחת המכוניות הנמכרות בהיסטוריה של תעשיית הרכב, עם קרוב ל-50 מיליון יחידות שנמכרו ב-11 דורות שונים מאז הושקה לראשונה, אי שם באמצע שנות ה-60.
בישראל: "רק" 230 אלף מאז הגיעה אלינו שלושה עשורים מאוחר יותר. ההצלחה לא הייתה מיידית, אך הקורולה האחרונה הצליחה סוף-סוף לשכנע. לא רק שהייתה המשפחתית הנמכרת ביותר במהלך מרבית שנות שיווקה, היא גם הייתה הנמכרת ביותר בשוק הרכב ב-2014, שנה לאחר שהגיעה אלינו.
אבל שוק הרכב משנה את פניו במהירות, ומשפחתיות "קלאסיות", במבנה "שלוש קופסאות" שמרני, נמצאות אף הן תחת מתקפת רכבי הפנאי, מאבדות גובה במהירות וכך גם הקורולה, אולי הדוגמה הקלאסית למכונית שפעם הייתה במרכז הקונצנזוס. איך מתמודדים עם הבעיה? עוברים כמובן להנעה היברידית חסכונית בדלק, כפי שהיטיבה להדגים יונדאי עם האיוניק, שהייתה מיד הנמכרת ביותר בשוק הרכב המקומי על אף שהיא בתצורת האצ'בק הפחות פופולרית.
לחרוש את הארץ בטויוטה קורולה
11 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה החדשה
טויוטה קורולה החדשה
טויוטה קורולה החדשה
(צילום: ניר בן זקן)
הקורולה? זו מתחדשת כעת, ואם להתחשב בלקחי העבר הקרוב, עשויה להפוך ללהיט של השוק ב-2019. לא מכיוון שהיא מסובבת ראשים, שכן היא לא. לא מכיוון שהיא מאובזרת באופן מיוחד, מציגה תג מחיר אטקרטיבי או מבטיחה מערכות בטיחות שיפגינו עליונות. היא אומנם מיישרת קו עם המתחרות החזקות, אך לא יותר מכך. היא כן היברידית חסכונית. למעשה, אם להתחשב בנתוני טויוטה, היא אמורה להיות חסכונית באופן קיצוני, וייחודית בקטגוריית הסדאן-משפחתית שהייתה בעבר להיט ללא תחרות בשוק הליסינג החשוב כל כך.
אז החלטנו לקחת אותה למבחן יוצא דופן, שבו ננהג בה כמעט ללא הפסקה במשך יממה אחת ונצבור את מספר הקילומטרים שרכב ממוצע צובר בישראל בחודש. גם כדי להתרשם ממנה, ובעיקר כדי לוודא אם הצהרות טויוטה בדבר חסכנות נדירה אכן באות לידי ביטוי בכביש המקומי.
מחיר רכב מבחן (בסיס): 135 אלף שקל (133 אלף שקל)
מתחרות: סקודה אוקטביה, יונדאי אלנטרה, רנו מגאן, מאזדה 3
טוב: צריכת דלק, מערכות בטיחות
בסדר: מרווח פנים, נוחות, תא נוסעים
טעון שיפור: ביצועים, תיבת הילוכים

ציון

ציון מבחן דרכים ערוץ הרכב
הקורולה ארוכה ורחבה במעט מהמכונית שאותה היא מחליפה, עם תא מטען בנפח דומה ובסיס גלגלים זהה ומקובל בקטגוריה של 270 ס"מ, שמעניק מרחב רגליים ראוי ליושבים מאחור. אלא שעל מזבח החיסכון בדלק - המכתיב צללית נמוכה עד כמה שניתן - ממוקמת כעת התקרה 3 ס"מ קרוב יותר לקרקע. אתם מעל 1.85 מטר? הכניסה לאחור תהיה לכם פחות נוחה, והישיבה תהיה בעייתית - אלא אם כן תיהנו מהליטוף הקבוע של ריפוד הגג בפדחת. בניגוד לקורולה המוחלפת, חם לא יהיה לכם בקיץ. פתחי מיזוג נפרדים ידאגו לכך.
רשימת האבזור עשירה יחסית, ותמורת 133 אלף שקלים בגרסת בסיס תקבלו גם מצלמת נסיעה לאחור ובקרת אקלים מפוצלת, וגם מפתח חכם ומראות מתקפלות חשמליות. רכב המבחן הוסיף משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון ושמשות אחוריות כהות - עניין של עוד 2,000 שקלים. מפתיע לגלות שאין חיישני חניה אשר הפכו כמעט לסטנדרט, וחבל שהגלגל החלופי קטן מידות כעת. לעומת זאת, יש שבע כריות אוויר וסוללת מערכות בטיחות מתקדמות הכוללת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים.
11 צפייה בגלריה
השקת הקורולה. למטה: קורולה ישראלית בסיסית
השקת הקורולה. למטה: קורולה ישראלית בסיסית
השקת הקורולה. למטה: קורולה ישראלית בסיסית
11 צפייה בגלריה
(צילום: הלל פוסק)
11 צפייה בגלריה
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
היא נראית טוב מבעבר, אבל זו לא ממש חוכמה, והיא בכל מקרה פחות מרשימה מהקורולה-סדאן שנחשפה לתקשורת. לא רק בגלל הצבע הלבן-ליסינג, אלא גם מכיוון שחישוקי "16 אנמיים שונים מהותית מגרסאות ה-"18 המרהיבות שעימן הושקה.
גם תא הנוסעים במכונית המבחן מציג שיפור לעומת הקורולה הקודמת, עם דיפונים דמויי עור ומסך מגע גדול ("9) שמזדקר מהקונסלה המרכזית, לוח מחוונים דיגיטלי בחלקו (אנלוגי וקטן יותר בגרסת הבסיס הזולה יותר) ובלם יד חשמלי. אבל מסך המגע - בהתקנה מקומית - אינו זהה למקורי וחסר לא רק נתוני נהיגה מפורטים, אלא גם דורש תפעול בעזרת מגע של כל פעולה, לרבות שליטה מסורבלת על מערכת השמע.
המושבים נוחים יחסית - אם כי נטולי תמיכה ראויה - ושטח החלונות גדול ומעניק שדה ראייה טוב מבעבר, אך מפתיע לגלות כי טויוטה ויתרה על חלק ניכר מתאי האחסון. בנוסף, במקומות שונים בתא מפתיעה הבחירה בפלסטיק זול יחסית.
11 צפייה בגלריה
כך היא נראית מבפנים
כך היא נראית מבפנים
כך היא נראית מבפנים
(צילום: ניר בן זקן)
11 צפייה בגלריה
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
הקורולה ההיברידית מצוידת ביחידת הנעה מוכרת-ותיקה שאותה פגשנו בעבר בפריוס וב-CH-R. מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר עם הספק מאוד צנוע של 98 כ"ס בלבד, מנוע חשמלי עם 71 כ"ס ותיבת הילוכים רציפה, שמעבירה תפוקה משולבת מרבית של 122 כ"ס לגלגלים הקדמיים. שום דבר מיוחד לספר עליו לשאר היושבים באוטו. יחידת הכוח חלקה ונעימה יחסית, ויחד עם התיבה הרציפה מסייעת להתנהלות נינוחה בנסיעה רגילה.
אלא שאם תמצאו עצמכם בכביש הררי או עם עוד ארבעה נוסעים ברכב, תגלו במהירות שסדרי העדיפויות כאן הציבו את הכוח במקום האחרון. קורולה עמוסה או בכביש תובעני תרגיש חלשה במופגן, באופן שיקשה לא רק על עקיפות נדרשות אלא אפילו על שמירת קצב התקדמות ראוי. מול מתחרות המצוידות במנועים מוגדשים היא נמצאת כאן בנחיתות ברורה גם בשימוש נינוח ורגוע לחלוטין, ללא כל יומרות ספורטיביות, זינוק מסחרר מהמקום או מהירות מרבית פנטסטית.
11 צפייה בגלריה
(צילום: הלל פוסק)
ועוד לא הזכרנו את הסל"ד הגבוה והרועש מדי תחת עומס, או את העובדה שהיא נעדרת אפשרות לתפעול ידני יעיל. אין ספק שמהנדסי טויוטה בחרו בפתרונות אלה כדי לסייע בחיסכון בדלק כמעט בכל מחיר. מתסכל לעיתים, רועש לפעמים ולא תמיד נוח ונעים. ונכון, הנה מגיע "אבל" אחד ממש גדול.
המנוע החשמלי פעיל בקורולה הרבה יותר מאשר בדגמים היברידיים קודמים (אוריס למשל). עד כדי כך שלטענת היצרנית, הוא מסייע בעד 50% בנסיעה יומיומית. בתחילת נסיעה ואפילו בשיוט מהיר, שם הוא מדומם לעיתים את שתיין הבנזין. איך זה מתבטא? החזיקו חזק. אחרי כ-1,500 ק"מ לאורכה ורוחבה (ושוב אורכה ושוב רוחבה) של המדינה, גם במהירויות גבוהות שאינן מחמיאות דווקא למנועים היברידיים ובמצערת לחוצה עד העצר בעליות שונות עם מטען משמעותי, עמדה צריכת הדלק על נתון פנטסטי (ואמיתי לחלוטין) של יותר מ-18 ק"מ לליטר.
רחוק מה-30 ק"מ לליטר שמבטיחה טויוטה, אבל בנהיגה יומיומית הכוללת פקקי תנועה לרוב, לא נדיר יהיה לחצות את רף ה-20 ק"מ לליטר בקלות, ולהגיע אף ל-25 ק"מ לליטר עם קצת תשומת לב. מדהים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
בהקשר זה כמעט שמיותר לציין כי הקורולה - המבוססת על פלטפורמה מודרנית וקשיחה משמעותית מבעבר - מתנהגת טוב יותר מהדגם המוחלף. מרכז כובד נמוך יותר ומתלה אחורי מיושן שהוחלף במודרני מסייעים לכך. יש יותר בקרה על תנועות הגוף, ההיגוי עדיף ואחיזת הכביש משופרת ביחס למכונית המוחלפת. עם זאת, גם כעת היא לא תתחרה על תואר "המהנה ביותר לנהיגה", וסובלת פה ושם ממערכת בלימה לא מדויקת דיה. המינון ביחס למערכות אוגרות אנרגיה טוב ויש מידה נאותה של רגש, אבל העוצמה לא ממש שם.
11 צפייה בגלריה
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
כותרות ביניים פלוס
במהלך 24 שעות צברנו מרחק שווה לקילומטראז' חודשי ממוצע של בעל קורולה עתידי, ויהיו רבים כאלה בשנה הקרובה. נכון, היא אינה הנאה בקבוצה, לא מרשימה במיוחד בתא הנוסעים וסובלת מיחידת הנעה ששמה דגש על חיסכון ומוותרת על כוח. ככזו, היא בפירוש פחות מתאימה לשימוש משפחתי בתפוסה מלאה ממתחרות חזקות ממנה, ותתסכל את מי שאוהב לנהוג, ולא רק לנסוע.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
אבל היא חסכונית. מאוד-מאוד חסכונית. והיברידית, על כל היתרונות המשתמעים מכך בהקשר של שווי השימוש והתשלום החודשי. בכמה היא צפויה להיות זולה ממתחרה ישירה עם מנוע רגיל? לא פשוט להעריך במדויק, אבל לא יהיה זה הימור נועז מדי להעריך שיתרונה יתבטא בכ-1,000 שקלים לפחות לחודש במקרים מסוימים. וזה המון כסף.
הוסיפו לכך את העובדה שמדובר בטויוטה, הנהנית (ולא רק אצלנו) מתדמית של אמינות יוצאת דופן, וקיבלתם מועמדת רצינית מאוד לתואר המכונית הנמכרת ביותר של 2019. לא פחות מכך.