שתף קטע נבחר

 

רשת החינוך של ש"ס מסרבת לתקציב לחינוך המיוחד: "גדולי ישראל לא אפשרו"

ילדי החינוך המיוחד ברשת החינוך החרדית בני יוסף לא יקבלו תמיכה תקציבית בשל הוראתו של מנכ"ל הרשת לא לשתף פעולה עם משרד החינוך: "הפעלת התוכנית כוללת מעורבות בהחלטות פדגוגיות וחינוכיות"

דואגים לשקופים? בעקבות הוראת מנכ"ל רשת החינוך החרדית שהוקמה על ידי מפלגת ש"ס לא לשתף פעולה עם תוכנית משרד החינוך, תלמידי החינוך המיוחד ברשת לא ייהנו מתקציבים מיוחדים המגיעים להם. 

 

 

אריה דרעי בהשקת קמפיין הבחירות של ש
השקת קמפיין הבחירות של ש"ס. רשת החינוך של המפלגה לא משתפת פעולה(צילום: יובל חן)

לאחרונה נערך משרד החינוך ליישום התיקון לחוק החינוך המיוחד, אשר אחת ממטרותיו היא שילוב ילדים בעלי קשיים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה. לצורך כך מועברים לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים תקציבים ייעודיים בסכום כולל של 105 מיליון שקלים, שמטרתם להכשיר את צוות ההוראה לקליטת תלמידים עם קשיי לימוד והתנהגות, כמו גם עבור רכישת תוכניות טיפול פרטניות לתלמידים עצמם ולהורים.

 

ואולם, בשבוע שעבר הורה מנכ"ל רשת החינוך החרדית בני יוסף (מעיין החינוך התורני), חיים ביטון, למנהלי בתי הספר בכ-250 מוסדות החינוך שברשת לא לשתף פעולה עם תוכנית ההכלה של משרד החינוך.

 

דרוש פיקוח הדוק יותר על ההוצאות

הסיבה, לכאורה, היא פגיעה באוטונומיה. "הפעלת התוכנית כוללת הקמת ועדות שונות ומעורבות של הרשויות המקומיות ונציגי משרד החינוך בהחלטות פדגוגיות וחינוכיות מובהקות, מה שמעולם לא אפשרו לנו גדולי ישראל", כתב ביטון למנהלי בתי הספר. בעקבות פניית ynet בנושא הודיע משרד החינוך כי יפעל להסדרת העניין מול רשת החינוך.

 

התיקון לחוק החינוך המיוחד, שעבר בכנסת בחודש יולי האחרון, שם דגש על שילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כמו גם ילדים בעלי קשיים רגשיים, התנהגותיים ולימודיים – בבתי הספר הרגילים.

 

"משמעות התיקון לחוק היא שבית הספר מקבל משאבים שמיועדים לעבודה עם מורים, תלמידים והורים", מסבירה ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית עמותת ניצן. "יש הכרה של משרד החינוך בעובדה שלא מספיק להתמקד בהיבטים הלימודיים, אלא צריך גם לתת מקום להיבטים הרגשיים במוסד החינוכי. בית ספר מכיל הוא בית ספר שקשור לצרכים של המורים והתלמידים שלו. יש פה רוח חדשה שנושבת במערכת".

 

מומחים לחינוך מיוחד מצביעים על הבעיות בספרי הלימוד    (צילום: חגי דקל)

מומחים לחינוך מיוחד מצביעים על הבעיות בספרי הלימוד    (צילום: חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

עם זאת, יש להדגיש כי התיקון לחוק מחייב גם פיקוח הדוק יותר על הוצאות המוסד החינוכי הקשורות לשילוב ומחייב אותו בדיווח קפדני בעניין, כמו גם במסמכים נלווים. לקראת יישום התיקון לחוק והמהלך הרחב הנלווה לו, שיגר משרד החינוך ב-10 בפברואר את הקריטריונים להעברת הסל השקלי שיקבלו בתי הספר.

 

התוספת, שמוערכת בכ-30 אלף שקלים עבור כל מוסד, מיועדת, בין היתר, לרכישת תוכניות להכשרת צוותי ההוראה בבתי הספר, תכניות העשרה לתלמידים המתקשים, תוכניות לטיפול בבעיות של הפרעות התנהגות, טיפול פרטני לתלמידים המתקשים, תגבור לימודי וגם הדרכה להורים.

 

"פוגעים באינטרסים של תלמידי החינוך המיוחד"

"יש להימנע לחלוטין מלהכין או להגיש כל תוכנית מסוג זה או להשתתף בכל הדרכה ומפגש שנועד להטמיע תכניות 'הכלה' בבתי הספר", כתב ביטון. להערכת גורמים המכירים את הפרטים, הסיבה לסירובו של ביטון היא הפיקוח המחמיר וההדוק על הוצאות הכספים, כמו גם העובדה שבמקרים רבים הכספים אמנם מסייעים לילדים, אך לא נכנסים לקופת בתי הספר אלא עוברים לתוכניות המופעלות במיקור חוץ.

 

"פעם נוספת המנהיגות הנוכחית של הרשת מעדיפה אינטרסים מוסדיים ופיקוח רופף על פני הצרכים של תלמידי החינוך המיוחד", אומר נרי הורביץ, מי ששימש בעבר יועץ למשרד החינוך בתחום החרדי. "במקום להפוך את הרשת למקצועית יותר ולגייס אנשי מקצוע חסרים בתחומי הריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה, הם מעדיפים את המצב הקיים בו אין תפירה של חליפת טיפול אישית לתלמיד ברשת".

 

תלמידים חרדים. ארכיון (צילום: מנחם לנדאו) (צילום: מנחם לנדאו)
תלמידים חרדים. ארכיון(צילום: מנחם לנדאו)

"הדברים מצערים כי לפני עשרים שנה נכנסה הרשת בשותפות משרד החינוך לתחום החינוך המיוחד עם הקמת בית הספר הכוללני בית יהודה בפתח תקווה. בטקסי בר המצווה המרגשים של הילדים נכחו רבני מועצת חכמי התורה לצד המפקחים של משרד החינוך ונציגי העירייה. הם לא התלוננו על פגיעה באוטונומיה הדתית".

 

בשטח, שילוב התלמידים החרדים המתמודדים עם קשיים שונים לוקה בחסר. "המורים במגזר החרדי לא מקבלים מספיק כלים לשילוב", אומרת אסתר קרמר, האחראית על המחוז החרדי בירושלים בקואליציית הורים לילדים עם צרכי מיוחדים. "בשביל זה צריך ידע והשתלמויות מתאימות. לא מכשירים את המורים בנושאים שקשורים להכלה ושילוב, והפער בין החינוך החרדי לחינוך הכללי הוא מטורף".

 

מנכ"ל רשת החינוך החרדית חיים ביטון מסר בתגובה: "ההתנגדות נובעת מהליך הביצוע החדש שקבע משרד החינוך, שפוגע בסמכותה הפדגוגית והרוחנית המוקנה לה בחוק ומהווה בסיס לקיומה. תקציב ההכלה נוגע לכלל 250 בתי הספר של הרשת ועל כן הועבר לכולם. אין שום אינטרס תקציבי הקשור לעניין. בדיוק להפך, אי הביצוע גורע מתקציב הרשת שכן תקציב ההכלה מגיע אל הרשת אך נקבעו כללים הנוגדים את מטרות חינוך התלמידים בדרך בה ההורים בחרו לחנך את ילדיהם. אין שום פגיעה בצרכי הילדים המיוחדים באי ביצוע תקציב ההכלה שכן מדובר בתוכניות של השתלמויות של צוות ההוראה ולא בשעות למידה".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מיישם את התיקון לחוק החינוך המיוחד, על כל סעיפיו, ובכלל זה מעניק תקציבים ייחודיים למוסדות החינוך. תקציבים אלה נועדו לספק לתלמידים מענה מותאם אישית, למגוון צרכיהם האישיים. מדובר בבשורה מאוד גדולה, שיש בה כדי לשפר את המענה החינוכי שניתן לתלמידים ולצמצם פערים. המחוז החרדי של המשרד פועל מול רשת החינוך המדוברת, כדי להסדיר את הסוגיה שהועלתה בפניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים