שתף קטע נבחר
 

המדריכים שהכי מבינים את בני הנוער

"אל תתנו לחברה להשפיע, תקשיבו ללב שלכם". המדריכים של נבחרת ישראל הצעירה במדעים מספרים על החוויה מנקודת מבטם, ואומרים: "אנחנו מבינים מה עובר עליהם. היינו שם"

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

הם הגיעו מתוך המקום והחוויה כתלמידים והיום הם מדריכים בעצמם. לרגל המיונים לנבחרת ישראל הצעירה במדעים דיברנו עם כמה מדריכים שיספרו על החוויה מנקודת מבטם.

 

"הגעתי להדרכה דרך אסכולה, רשת הבוגרים של מדעני העתיד, אחרי שהבעתי נכונות להדריך. למדתי באודיסיאה פיזיקה ומתמטיקה, סיימתי תואר ראשון שנה אחרי סיום התיכון. היום אני בן 22, בתחילת התואר השני בפיזיקה", משתף אורי שם אור.

 

אתה מרגיש שיש לך תרומה כבוגר תוכניות דומות?

"בוודאי. יש לי ניסיון, אני יודע איפה טעיתי, איפה אחרים טעו וצדקו, עברתי מסלול דומה, מה צריך ואיך צריך לעשות את הדברים. הדרכתי במספר מחנות עד כה בשלל נושאים, בזכות הידע שיש לי בעיקר בפיזיקה ומתמטיקה".

 

אורי שם אור (צילום: אלבום פרטי)
אורי שם אור(צילום: אלבום פרטי)

מה אתה לומד מהם?

"אני בעצמי לומד טוב יותר את החומר כשהם שואלים שאלות, שם דגש על דברים, עוזר להבין עד הסוף. החניכים מדביקים באנרגיה שלהם, כיף לשוחח איתם. הם בגיל כזה שהם כבר לא ילדים אבל עוד לא מבוגרים".

 

שם אור משתף כי יש הווי בין המדריכים: "רכשתי חברים חדשים, חלק הכרתי קודם וזה קירב עוד יותר. אווירה של חבר'ה לצד הלימודים".

 

המיונים לנבחרת ישראל הצעירה במדעים יתקיימו בבתי הספר בתאריכים ה-4 וה-13 במרץ, לתלמידי כיתות ז', והכשרת התלמידים מתבצעת על ידי משרד החינוך, מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. הנבחרת הצעירה פועלת במשך שנתיים בכיתות ח' וט' והאימונים מתקיימים באוניברסיטת תל אביב.

 

"מבינה איך הם מרגישים"

"הייתי במקום הזה, של הילדים האלו. הם מתלהבים כששומעים מישהו שהיה במסלול כמוהם ולא לפני הרבה שנים. אני מביאה את הסיפורים שלי, מזדהה איתם והם סומכים עליי, מרגישים בנוח", משתפת רוני הליצר.

 

"לפעמים, כשהם מנסים לשתף בתחושה שלהם ולא מצליחים לבטא את עצמם, אני פשוט מבינה על מה הם מדברים, מרגישה שמבינה אותם מאוד טוב ויש לי תחושה שזה הדדי".

 

שתפי מה עובר עליהם.

"לפעמים יש קשיים כשהם לא מצליחים לפתור. הימים ארוכים והילדים שלצידם מצד אחד מהווים תחרות ומצד שני הם חברים טובים באותו זמן. לאט לאט הם מבינים כמה גדול העולם שהם נכנסים אליו, שגם כשלמדו משהו הוא 0.01 אחוז ממה שהם יודעים. זה יכול קצת להלחיץ".

 

רוני הליצר (צילום: אלבום פרטי)
רוני הליצר(צילום: אלבום פרטי)

איך מתגברים?

"חלק מהחוויה החיובית היא מפגשי מעגלים. רוצים שירגישו בנוח להגיד שקשה ואז כשהם רואים שכולם באותה סירה, זה מקל עליהם. זה בסדר שלא מצליחים, אבל הם כאן ובשביל זה אנחנו פה".

 

הליצר למדה במסלול כימיה באודיסיאה תל אביב. במקביל השתתפה פעמיים בגמר של האולימפיאדה בכימיה ובגמר של האולימפיאדה במדעי המחשב.

 

כיום היא במסלול לתואר שני ובמקביל עובדת כמדריכה בנבחרת הצעירה במדעים ומאמנת את הנבחרות. "אנחנו מכינים את הקבוצה הצעירה בשלב הראשון בכל ארבעת תחומי ההתמחות: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומדעי המחשב, כשהמטרה שהנבחרות הבוגרות יהיו טובות יותק ומגובשות יותר".

 

לדבריה, מעבר ללימודים יש המון חוויות: "יש פעולות חברתיות, משחקים, תחרויות בקבוצה. אני שם כשהם נתקעים עם שיעורים או כשסתם רוצים לדבר או לשאול משהו. זה גם עוזר לי כסטודנטית בתהליך הלמידה אם אני מסבירה להם בדרך מסויימת, אז מסבירה לעצמי טוב יותר בתחומים שאני יכולה להיתקע".

 

כמו אח גדול

נועם רימוק למד במסלול פיזיקה בתוכנית אודיסיאה תל אביב והיום בוגר ברשת אסכולה של מדעני העתיד. הוא היה בין ה-30 המובילים במחנות לנבחרת הבוגרת באולימפיאדה. היום, כשהוא שנה לפני גיוס, בעיצומו של תואר שני בפיזיקה, הוא מדריך קורס שנה א' בפיזיקה בנבחרת הצעירה.

 

"אני מרגיש שאני מלווה אותם קצת כמו אח גדול ולא רק כמורה", הוא אומר. "זה משמעותי, מרתק ומפתח אותי מאוד. אני דואג להם, מוביל 20 ילדים בתחומי הידע השונים".

 

מדעני העתיד (צילום: אלבום פרטי)
נועם רימוק(צילום: אלבום פרטי)

איך הקשר עם התלמידים?

"כל קשר הוא אישי ושונה. לוקח זמן לבנות אמון אך עם הזמן הוא מתחזק. אם בעבר הייתי זר, היום יש בדיחות פרטיות והם מרגישים שאפשר לסמוך עליי, לדבר איתי ולשתף בדברים אישים.

 

"אנחנו שמים דגש איך לחלק את הזמן, איך לכתוב תשובה, לחשב נכון, והם לומדים לכתוב תשובות ולהפיק את המירב מהתשובות בזמן מוגבל, בדיוק כמו באולימפיאדה.

 

איך מתייחסים אליך המשתתפים?

"מעניין אותם לדעת על כיווני מחשבה שלי בנושאים מסוימים ואיך אני מתמודד עם סיטואציות. זה קשר שהתפתח וסביר להניח שעוד יתפתח".

 

מה גילית על עצמך כמדריך?

"גיליתי עוד צד שאני טוב בו. זו חוויה חיובית. חשוב לי שהם יבינו את החומר, ישתפרו, אכפת לי מהם. כשיש הארה אצל אחד או אחת, זה עושה לי את היום".

 

אם תשאלו אותו מה היה רוצה לשנות, רימוק יענה כי היה שמח להענות רבה יותר של בנות בנבחרת וגם למגזרים השונים. "אל תתנו לחברה להשפיע, תקשיבו ללב שלכם", הוא אומר.

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
עוזרים מתוך ניסיון אישי
צילום: אלבום פרטי
מומלצים