וולוו תגביל מהירות מ-2020 - לא יותר מ-180 קמ"ש
יצרנית הרכב השוודית שבבעלות סינית הפתיעה את עולם הרכב בהצהרה רבת-משמעות: כל דגמיה יוגבלו החל מהשנה הבאה ל-180 קמ"ש בלבד, בשם הבטיחות
הודעה מפתיעה מוולוו - כל כלי הרכב שתייצר החל מהשנה הבאה יוגבלו למהירות של 180 קמ"ש בלבד. לדברי היצרנית השוודית-סינית, במהלך יוצא הדופן מנסה החברה למנוע פצועים קשה או הרוגים במקרה של תאונה בה תהיה מעורבת וולוו חדשה החל מ-2020. "בהתחשב בעובדה שעזרי (בטיחות) טכנולוגיה בלבד לא יביאו אותנו לחזון ה-0 הרוגים כבר בשנה הבאה, מתמקדת וולוו בפעולות הנהג".
בחברה אומרים כי כי חוקריה זיהו שלוש נקודות בעייתיות המעוררות דאגה ועלולות למנוע את חזון 0 ההרוגים, ומהירות הנסיעה היא אחת מהן. "וולוו מובילה (את התעשייה) בתחום הבטיחות וכך תמשיך לעשות, אמר האקאן סמואלסון, יו"ר היצרנית. "אנחנו יודעים היטב היכן טמונות הבעיות בניסיון למנוע לחלוטין פגיעות בנפש כתוצאה מתאונות דרכים. ולמרות שהגבלת מהירות אינה צפויה לפתור את כולן, שווה לבצע זאת אפילו אם נחסוך בחיי אדם אחד".
בנוסף מודיעה וולוו כי היא בודקת את האפשרות לקבוע הגבלת מהירות גיאוגרפית, בה לא יאפשרו מכוניות החברה בעתיד לעבור מהירות קבועה מראש, בסביבה עירונית בקרבת בתי ספר ובתי חולים. "אנחנו מעוניינים להניע דיון שיעסוק בשאלת זכותה או אפילו חובתה של יצרנית רכב להשפיע על התנהגות הנהג, בהקשר מהירות והסחות דעת", אמר סמואלסון והוסיף: "אין לנו תשובה חד-משמעית לשאלה הזו, אבל אנחנו מאמינים שעלינו לקחת את ההובלה בדיון הזה".
ומדוע הגבלת מהירות ל-180 קמ"ש ולא יותר? לדבר סמואלסון, מעל מהירות מסוימת מאבדות מערכות בטיחות שונות את יכולתן למנוע פציעות קשות והרוגים בתאונות. "זו הסיבה לכך שיש הגבלת מהירות במרבית העולם המערבי, ולמרות זאת, מהירות (גבוהה) היא אחת הסיבות העיקריות להרוגים על הכביש", אמר. בוולוו מזכירים כי לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בכביש בארה"ב, כ-25% מהתאונות הקטלניות נגרמו ב-2017 על-ידי מהירות גבוהה מדי.
כעת נותר רק לגלות איזו יצרנית תלך בעקבות השודית. יש להזכיר כי בין יצרניות מכוניות היוקרה הגרמניות אודי, ב.מ.וו ומרצדס, קיים כבר שנים ארוכות הסכם ג'נטלמני לפיו כול מכוניות היצרניות היורדות מפס הייצור מוגבלות ל-250 קמ"ש. עם זאת, נרשמו במהלך השנים לא מעט יוצאות דופן מהסכם זה. מעניין אגב יהיה לגלות כיצד מתכוונת וולוו ליישם את חזון 0 ההרוגים במותג המכוניות הספורטיביות שהשיקה לא מזמן, פולסטאר. ה-1 למשל אמורה לעשות שימוש במנוע חשמלי עם 600 כ"ס, ה-2 צפויה לזנק ל-100 קמ"ש בעזרת יותר מ-400 כ"ס. לא בדיוק המכוניות המוגבלות עליהן מדברת היצרנית האם.
מאז נרכשה על-ידי הסינים נמצאת וולוו בנסיקה כמעט-מתמדת מבחינת מכירות. גם 2019 נםתחה מבחינת המותג השוודי בסערה, עם זינוק של יותר מ-11% במכירות העולמיות לעומת החודשיים הראשונים ב-2018 וכ-94 אלף מכוניות חדשות שנמסרו ללקוחות. השוק האירופאי (כ-49 אלף מכוניות) נותר החשוב ביותר עבורה והצמיחה בו השנה עומדת על כ-13%. לקוחות המותג אוהבים במיוחד את דגמי הפנאי, והמכונית הפופולרית ביותר של היצרנית היא ה-XC60 העדכנית, שמקדימה מבחינת מכירות את האחות הקטנה (XC40) והגדולה והוותיקה מכולן (XC90).