יש לכם רגע לענות לנתניהו?
האיש שהמציא מחדש את השימוש הפוליטי בסטורי באינסטגרם, עשה את זה שוב - והפעם בפייסבוק: "תגידו, הייתם הולכים לטקס לזכר מחבלי חמאס הרוגים?" שאל הצ'אטבוט של נתניהו, והדגים שוב איך צוות הניו-מדיה שלו מכתיב את חוקי המשחק
מי שבחרו להשיב, אחרי חיבוטים רבים, וללחוץ על אחת האפשרויות, קיבלו את דף המסרים האחרון ישירות אל חלון השיחה שלהם: "ברור", השיבה הגרסה האוטומטית של נתניהו, "גם אני לא. אבל אתה יודע מי כן הלך? בני גנץ. אתה חייב לראות את הסרטון". משתמשים ברשת הישראלית מיהרו לצלם מסך ולשתף את הדיאלוג, חלקם בהומור אבל רובם בפליאה - גם לכאן הוא הצליח להגיע? שהרי תיבת ההודעות בפייסבוק נתפסה (עד עכשיו לפחות) כמרחב שמיועד לפניות אישיות, ובטח שלא לשלטי חוצות תעמולתיים. ובעוד שאפשר ורצוי להתווכח על הסגנון הבלתי אינטלגנטי של המסר, קשה מאוד להתווכח על העליונות שנתניהו מפגין בתוך גבולות הגזרה של הרשתות החברתיות.
מערכת הבחירות הנוכחית כבר סיפקה לנו שורה של שיאים בהקשר הזה: החל ממשחק האינסטגרם "שוחד בלי כסף זה כמו…", דרך שימוש בפלטפורמות מימון המונים לטובת גיוס כספים למאבקו המשפטי, ועד להשקת הליכודTV, שמשדר בפריים-טיים של הרשתות החברתיות ובשידור חי, ללמעלה מ-2 מיליון צופים פוטנציאליים. עכשיו, הצ'אטבוט של נתניהו נכנס גם הוא לפעולה, ומדגים בצורה הטובה ביותר עד כמה צוות הניו-מדיה שמטפל בנכסים הדיגיטליים שלו - מבין לעומק את הכוח של רשתות חברתיות, ואת הכלים השונים שהן מציעות.
צ'אטבוטים הם לא דבר חדש, וגם האחד המסויים של נתניהו לא הושק רק אתמול. ובכל זאת, הפנייה לבוחרים באמצעותו, במסגרת של שיחה פרטית במסנג'ר, היא תופעה יחסית חדשה. הניסיון להגיע לבוחרים באמצעים בלתי מסורתיים גם הוא לא חדש - למעשה, בכל פעם שטכנולוגיה חדשה נכנסת לשימוש המוני, היא הופכת לכלי גם עבור צרכים פוליטיים, שכנועיים ותעמולתיים. אז לטלפון הקווי בבית אנחנו כבר לא טורחים לענות - בטח בתקופת בחירות, הודעות SMS שמגיעות אלינו לסלולרי בכלל לא נפתחות, ואפילו הוואטסאפ כבר הפך למרחב פוליטי מובהק. בהתחלה זה תופס אותנו בהפתעה - ממש כמו הסקר של נתניהו, ואחר-כך מתרחש תהליך של נרמול, שבסופו אנחנו פשוט מוותרים על מרחב נקי מפרסום ושכנוע.
אפשר גם לטעון שנתניהו עושה שימוש ציני בפלטפורמות האלה, שתמיד משתמשות בהגדרה עצמית שעוסקת בהפצת אור ואהבה בעולם. אבל העובדה היא שכשאנחנו חושבים על כניסה של טכנולוגיות חדשות - אנחנו מוכרחים לקחת בחשבון גם את המשתמשים הציניים, ואפילו את המשתמשים הזדוניים. נתניהו והצוות שלו לא עושים משהו שחורג מהגדרות הפלטפורמה - הם בסך הכל יודעים לשחק בכל הכלים שבארגז. הם גם לא עושים שום דבר לא חוקי: החדשנות בשימוש בטכנולוגיה במסגרת של קמפיין בחירות נמצאת עשרות צעדים לפני הרגולציה - שאפילו עם שיחות ומסרונים לבוחרים עוד לא יודעת להתמודד.
ובזמן שנתניהו פשוט משחק את המשחק, אנחנו לומדים לקבל את תעמולת הבחירות שלו במסנג'ר כדבר מובן מאליו. חלקנו נפסיק לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק שלו, חלקנו נחסום את האפשרות לקבל ממנו הודעות, חלקנו נתעלם וחלקנו אולי נשתכנע שזה האיש להצביע לו בבחירות הקרובות. במערכת הבחירות הבאה - סקרים מפוקפקים במסנג'ר יהפכו כבר לפרקטיקה שגורה.