מחברון לערד: נסיעה ב"ציר ההברחות" עם רובה צעצוע
בדרך עפר מתפתלת בדרום הר חברון הוברחו כלי נשק רבים ששימשו לפיגועים. בניגוד לטענת המדינה שהציר נחסם, צוות ynet ו"ידיעות אחרונות", חמוש ברובה צעצוע, הצליח להגיע מחברון לערד תוך 25 דקות - וגילה נתיב פרוץ, ללא בידוק. המינהל האזרחי: "פעולות אכיפה בשטח מבוצעות באופן שוטף"
על רקע החשש מהסלמה בעזה שתתפשט גם ליהודה ושומרון, עיקר המאמץ של גורמי הביטחון מתמקד בסיכול העברת אמל"ח מהגדה לשטח ישראל. אבל למרות הסכנה הברורה, העברת נשק מתבררת כמשימה קלה עד כדי גיחוך. צוות ynet ו"ידיעות אחרונות", שכלל כתב, צלם ושני מלווים, הצליח להעביר נשק (צעצוע) מחברון לערד בנסיעה שנמשכה 25 דקות, ללא בידוק וללא מחסומים.
הירוק שמסביב מרמז על האביב המתקרב, אבל הנופים המרהיבים של דרום הר חברון לא מסגירים את תעשיית הברחות האמל"ח שמתקיימת שם בשנים האחרונות. הנסיעה התנהלה ברובה על "ציר ההברחות", שהמדינה טוענת כי נחסם. דרך הציר הזה, לפי ההערכות, חדרו לישראל המחבלים שביצעו את פיגוע הדמים בשרונה ביוני 2016, שבו נרצחו ארבעה בני אדם.
התחנה הראשונה שלנו היא התנחלות אביגיל, מדרום למחנה הפליטים יאטה. נכנסנו לרכב, מצוידים ברובה צעצוע, והתחלנו בנסיעה דרומה בציר עפר יחסית רחב ופתוח. למעט בשני מקומות - שני מקטעים שהמינהל האזרחי ניסה לחסום בעבר - במשך רוב הדרך לא נאלצנו להתמודד עם תנאי שטח מאתגרים. אורכו של "ציר ההברחות", מיאטה עד הקו הירוק, הוא 9.2 ק"מ. ערד נמצאת במרחק 13 ק"מ דרומית לקו הירוק.
לאורך כל הנסיעה לא פגשנו אנשי ביטחון, חיילים או משטרה. באופן פרדוקסלי, קיווינו להיתפס - ככל שניתפס מוקדם יותר כך נרגיש יותר ביטחון - אבל זה לא קרה. ראינו רק פלסטינים שעושים את הדרך מיאטה לכפרים הסמוכים. כמה קילומטרים לפני ערד חתך אותנו במהירות רכב "משטובה" (מחוק בערבית - כלומר שמספר הרישוי שלו נמחק) שהגיע מכיוון ישראל.
רוב הנסיעה מתרחשת ב"שטח אש 918", המשתרע על שטח של 33 אלף דונם ונמצאים בו 12 כפרים פלסטיניים. הוא הוכרז כשטח בשימוש הצבא עוד בסוף שנות השבעים, אבל עד 2017 בנו בו הפלסטינים יותר מ-500 מבנים לא חוקיים.
ב-2017 עתרה תנועת רגבים לבג"ץ בטענה כי המדינה לא חוסמת את ציר ההברחות, וביוני 2018 הוציאה הנשיאה אסתר חיות צו ביניים שאוסר על המשך העבודות הבלתי חוקיות בשטח. הדיון בעתירה נקבע לתחילת פברואר השנה, אלא כשכבר בינואר עידכנה המדינה את בג"ץ כי הדרך נחסמה בשלושה מקומות. במהלך הסיור בשטח התברר כי המקומות שנחסמו על ידי המינהל האזרחי והצבא נפרצו מחדש על ידי הפלסטינים. הדבר הובא לידיעת חיות, ובתגובה לכך היא הורתה לנקוט בפעולות אכיפה נוספות שטבען המדויק נותר חסוי. כאמור, בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" גילתה כי המעבר פרוץ לחלוטין.
ישי חמו, רכז יו"ש בתנועת "רגבים", אמר בתגובה: "למרות העתירות שהגשנו והעובדה כי מדובר בשטח אש שהבנייה בו בלתי חוקית, שום דבר לא נאכף וציר ההברחות לא נחסם. מדובר בסכנה ביטחונית אדירה. אפשר להעביר כאן הכל".
עו"ד רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, שמייצגת את תושבי הכפרים הפלסטיניים, מסרה כי הציר המדובר הוא דרך מרכזית שמשמשת את התושבים להובלת מים, אוכל וציוד רפואי. "בכל הקשור להברחות - במידה שאכן מתקיימות - מתפקידו של הצבא למנוע אותן".
מיחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) נמסר: "הדרך המדוברת מוכרת לגורמי האכיפה ונחסמה מספר פעמים, כאשר פעילות האכיפה האחרונה התבצעה על ידי יחידת הפיקוח לפני כשלושה שבועות. כמו כן, פעילויות אכיפה בשטח האש 918 מבוצעות באופן שוטף. במהלך הימים האחרונים נפרצה הדרך פעם נוספת. אכיפה במקום תתבצע בהתאם לנהלים ולסמכויות ובכפוף לשיקולים המבצעיים".
יוחאי דימרי, ראש מועצת הר חברון, התייחס לפעולות האכיפה שהן לטענתו בבחינת "טיפה בים": "אנו מברכים את פעילות האכיפה שמבצע המנהל האזרחי ואת שינוי הגישה שהוביל מח"ט יהודה. עם זאת לצערי, האכיפה הקיימת היא טיפה בים, כנגד טרור הבנייה חייבת להתנהל מערכה כשם שהחלה בנגב".