שתף קטע נבחר

"רווח מטורף": טיסות לאילת עולות כמו לאירופה

ברקע השבתת העיר אילת במחאה על סגירת שדה דב, בדקנו את מחירי הטיסות של ארקיע וישראייר לעיר הנופש הדרומית וגילינו כי לאחר הפחתת מסי הנמל עלותן כמעט זהה ליעדים לאירופה ולפעמים אף גבוהה יותר. למה? פשוט כי החברות יכולות

שדה התעופה באילת (צילום: shutterstock)
שדה התעופה באילת, ארכיון(צילום: shutterstock)
 

בימים אלה, כשבאילת עושים הפגנות נגד סגירת שדה דב וחברות התעופה הישראליות (ארקיע וישראייר) טוענות כי סגירת השדה תגרום לקריסה של עיר הנופש ולקריסת התעופה הפנים-ארצית, כדאי לשאול את השאלה, המתבקשת, מדוע מחירי הטיסות ממרכז הארץ לאילת הם כל כך יקרים וגם לתת את התשובה, הכמעט ברורה: כי החברות יכולות.

 

"בכל העולם בונים שדות תעופה עירוניים - אצלנו סוגרים" 

 

אלפי מפגינים באילת, היום    (צילום: עמית הובר, יאיר שגיא)

אלפי מפגינים באילת, היום    (צילום: עמית הובר, יאיר שגיא)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בדקנו תאריכים מקריים לטיסות בין שדה דב לאילת ובין נתב"ג ליעדים שונים אליהם טסות חברות התעופה הישראליות וגילינו כי לפעמים מחירי הטיסות בקו לאילת יקרים יותר מאשר המחירים בין נתב"ג ליעדי אירופה. זאת כאשר הבדיקה נעשתה רק לגבי טיסות ישראליות וברור לנו שאם היינו מחפשים גם טיסות של חברות לואו-קוסט זרות הפערים היו יכולים להיות אפילו גדולים יותר.

 

לדוגמה, חברת ארקיע מציעה בתאריכים 21-17 במרץ כמה טיסות בין שדה דב לאילת. המחיר הזול ביותר הוא 512 שקלים לכרטיס הלוך ושוב והיקר הוא 732 שקלים. לאותם תאריכים מצאנו בארקיע טיסה לברצלונה. המחיר: 248 דולרים, או בשקלים כ-900 שקלים. אלא שהמחיר לברצלונה כולל גם מסי נמל בסכום של 62 דולר, כלומר, בלעדיהם מחיר הטיסה הוא כ-675 שקלים, זול יותר מהטיסה היקרה של ארקיע לאילת באותם תאריכים. זאת כאשר הטיסה לאילת משדה דב אורכת כ-45 דקות והטיסה לברצלונה 4 שעות ו-40 דקות.

מחירים של טיסות לאילת לעומת אירופה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

דוגמה נוספת: טיסה של ארקיע משדה דב לאילת בתאריכים 10-7 אפריל. המחיר הזול ביותר: 444 שקלים. המחיר היקר: 550 שקלים. לאותם תאריכים ארקיע מציעה טיסה לבודפשט ב-182 דולים שהם כ-660 שקלים. אם תורידו את מסי הנמל בטיסה לבודפשט המחיר של כרטיס הטיסה יעמוד על 463 שקלים.

 

עוד דוגמה: טיסה של ארקיע משדה דב לאילת הלוך ב-31 מרץ וחזור ב-4 אפריל. המחיר הזול ביותר: 434 שקלים. המחיר היקר: 695 שקלים. לאותם תאריכים בדיוק ארקיע מציעה טיסה לבוקרשט ב-211 דולרים, כ-763 שקלים עם מסי נמל. בלי מסי הנמל מחיר הכרטיס הוא כ-550 שקלים.

 

הלאה, טיסה משדה דב לאילת בישראייר בתאריכים 28-24 למרץ מוצעת במחיר של 577 שקלים. באותם ימים מציעה החברה טיסה ללרנקה שבקפריסין במחיר של 134 דולר שהם, לאחר הורדת מסי נמל, כ-388 שקלים.

 

נמשיך, טיסה של ישראייר משדה דב בתאריכים 10-7 באפריל עולה במחירה הזול ביותר, באתר של החברה, 444 שקלים. באותם תאריכים החברה מציעה טיסה לאתונה ב-174 דולרים, כ-630 שקלים, זאת כאשר לאחר הורדת מס הנמל המחיר בין תל אביב לאתונה עומד על כ-496 שקלים.

 

"כמו לעזוב בית": נפרדים משדה התעופה באילת 

נפרדים משדה התעופה באילת    (צילום: איתי בלומנטל)

נפרדים משדה התעופה באילת    (צילום: איתי בלומנטל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כדי לוודא שאין פה טעות, בדקנו לאותם תאריכים גם טיסה בחברת אל על והמחיר הזול ביותר שהוצע לנו היה 156 דולרים. לאחר הפחתת מסי הנמל מדובר על מחיר שנמוך מ-310 שקלים לכרטיס הלוך-ושוב.

 

לפני כעשור, בחודש יוני 2010, החלה חברת אל על לבצע טיסות לאילת מנתב"ג. עם כניסתה הבטיחה החברה כי תציג מחירים שיחלו מ-49 שקלים לכיוון. אולם, מחירים אלה היו רק מחירי השקה. למרות זאת, גם כשהחברה העלתה את המחירים מצאנו, אז, בשיא עונת הקיץ בחודש אוגוסט, טיסות לאילת במחיר של 258-198 לכרטיס הלוך ושוב. אבל אל על הפסיקה לטוס לאילת, מסיבותיה שלה, ובשוק נותרו שתי חברות התעופה ארקיע וישראייר ששולטות למעשה בקו ובמחירים. זאת כאשר בקווים לאירופה פועלות חברות תעופה רבות, בהן חברות לואו-קוסט שפשוט שוברות את השוק, במיוחד למי שיכול לנסוע "לייט" ללא מזוודה.

סגירת העיר אילת כמחאה על סגירת שדה דב (צילום: עמית הובר)
שלטי מחאה מחוץ לשדה התעופה באילת(צילום: עמית הובר)
 

 

"רווח של 50% על כל כרטיס" 

גורם בכיר בענף התעופה אמר בשיחה עם ynet כי המחירים היקרים לאילת הם תוצאה של היצע וביקוש והחברות עושות קופה נאה מאוד מהקו הזה. "ממוצע התפוסה השנתי בקו לאילת נע בסביבות 85 אחוזים", אמר אותו גורם. "כשאל על הייתה בקו היו מחירים זולים יותר. היום המחירים יקרים ולפי חישוב שלי ההוצאה של החברות בקו הזה היא כמחצית מההכנסה. כלומר, על כל כרטיס שהן מוכרות ב-500 שקלים יש להן רווח של כ-50 אחוזים. בעולם התעופה זה פשוט מטורף".

 

בתגובה לטענות על המחירים הגבוהים לאילת מסרו לנו מחברת ארקיע כי "שר התחבורה ושר האוצר קבעו מחיר מקסימום מפוקח לטיסות לאילת וארקיע פועלת בהתאם לצו הפיקוח ובפועל ממוצע המחירים בקו נמוך בהרבה".

 

בארקיע הוסיפו כי "היה מוביל נוסף על הקו שהסתלק מטעמיו (הכוונה לאל על – ד.ש). ריבוי חברות תעופה וריבוי שדות תעופה, כולל השארת שדה דב פתוח, הם מבורכים לתחרות לטובת הנוסעים.

 

מישראייר נמסר בתגובה: "מחירי הטיסות בארץ ובחו"ל משתנים בתאם להיצע ולביקוש. יכול להיות פער של מעל ל-100 שקלים בטיסה לאילת באותו היום בשעות שונות. ככלל, ממוצע מחיר הטיסות לחו"ל גבוה משמעותית ממחיר טיסה לאילת ותמיד ניתן לחפש באתר ישראייר ולמצוא מחירים אטרקטיביים ואף לסנן את החיפוש לפי רמת מחיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
שדה התעופה באילת
צילום: יאיר שגיא
מומלצים