ישראל כץ: "התחבורה - מההצלחות הגדולות, ספינת הדגל של הממשלה"
שר התחבורה הודף את רוב טענות מבקר המדינה, שחשף כשל מערכתי עמוק: "לא נמתחת על המדיניות שלי ביקורת למעט למה זה מתמשך". בריאיון לאולפן ynet האשים את אבי ניסנקורן בניסיון לטרפד את הרפורמה בתחבורה הציבורית: "אם הבחירות על תחבורה - הליכוד מקבל 70 מנדטים"
"סללנו, פיתחנו, העלינו את מספר הנוסעים, רובם המוחלט מרוצה". ביום שאחרי פרסום הדו"ח הקשה של מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית בישראל התייצב שר התחבורה ישראל כץ באולפן ynet והתהדר בהישגיו. הוא אמר כי "התחבורה היא אחת ההצלחות הגדולות, איך רואים את זה? מנהלים נגדי קמפיין זה כמעט שנה במימון של מיליוני דולרים, קמפיין שקוראים לו 'הפקקים'". כץ האשים עמותות שמאל ואת מפלגת העבודה בניהול קמפיין נגדו: "הם לקחו את ספינת הדגל של הממשלה, זה אני והתחבורה".
לעיון בדו"ח המבקר המלא - לחצו כאן
בהתייחסות לדו"ח מבקר המדינה שהעלה שורה ארוכה של כשלים, אמר כץ כי "אף אחד לא יכול לשנות את המציאות. בעשור הזה אני מוביל מהפכה חסרת תקדים, מבוססת על חיבור הפריפריה למרכז ולראשונה מקום במדינה, הקמת מערכות להסעת המונים בתוך המטרופולינים, שנינ הדברים האלה קורים. חופרים תחת תל אביב וגוש דן, כולם רואים את זה, אין לי מה להתווכח, כולם נוסעים לגליל ולנגב ורואים את הכבישים והרכבות. עשיתי צדק עם הפריפריה וחיילי צה"ל והוריתי לחבר אותם גם לרכבות, השמיכה לא ארוכה ורחבה מספיק אבל מכסה את כולם".
ביממה האחרונה טען כץ כי עיתוי פרסום דו"ח מבקר המדינה כרוך בבחירות, אך התברר כי מי שעיכב את מתן התשובה למשרד המבקר הוא משרד התחבורה - ולכן הוא אשם במועד הפרסום: "משרד התחבורה וכל החברות ישבנו וענו, וזה פרוצדורה, זה לא דבר שאני מתעסק בו", אמר כץ. לדבריו, "לא נמתחת עליי ביקורת בדו"ח, על המדיניות שלי למעט בדבר אחד. הביקורת היא למה זה מתמשך. בדבר אחד המבקר חולק עליי, הוא רוצה שאני אקח כסף מנהגים שרוצים להיכנס לתל אביב וגוש דן, אגרת גודש. אני חד-משמעית נגד".
איך למשל טעיתם באומדנים של כמות הנוסעים ורכשתם מעט מדי קרונות
"לא טעינו בשום אומדן. אני בתקופתי סללתי מסילות, פתחתי 20 תחנות רכבות ונעשה רכש עצום. קפיצת המדרגה לא נובעת מטעות, נובעת ממדיניות. תסתכל על המועד שעשיתי רפורמה בתעריפים, כך זינקו הנסיעות ברכבת. אני מקדם את התחבורה ואנחנו בונים את התשתיות לפני ובמקביל. כשאני הוריתי להחזיר את החיילים ידעתי שזה יגרום לעומס אבל אני לא אשאיר את החיילים למטה".
אז זה 600 עמודי פייק?
"מה שאני אומר זו המציאות, את ואתה וכולם רואים אותה, אי אפשר להתווכח איתה. רואים אותה בשמיים הפתוחים, במנהרות שחופרים, בגשרים".
אבל תראה מה הכותרות, זה לא אנחנו ממציאים
"דו"חות זה דבר מתחייב, אני לא בא בטענות למבקר, בשנה שעברה הוא הוציא דו"ח, הוא כתב שהוא חושש שהרכבת הקלה בתל אביב לא תהיה במועד, עכשיו הוא כבר לא כותב את זה כי היא תהיה במועד. הרכבת הזו תסיע 70 מיליון נוסעים בשנה, תפתור את בעיית הפקקים, יש עוד שני קווים שאנחנו בונים. המבקר יכול כל היום למצוא ליקויים. למה ללכת אחורה עשר שנים, שילך אחורה מאה שנה".
עוד אמר כץ כי הוא זה שהעלה את מספר נוסעי הרכבת ל-70 מיליון, "פתחנו תחנות, עכשיו היא (יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי) חזרה ובגיבוי ההסתדרות מעודדים אותה לשבות. אני חושב שזה פוגע בהם, אנחנו לא נשלים עם הדבר הזה, צריך לעשות רה-ארגון ברכבת, אנחנו עושים את זה בגלל ההתרחבות. אנשים נוסעים ברכבת, רובם המוחלט מרוצים. יש עומסים בקטעים מסוימים".
רובם המוחלט מרוצים?
"ודאי. אני לוקח את הבת שלי לרכבת, היא נוסעת, אין שום תקלות, אני מדבר עם אנשים".
נשמע מדבריך כאילו הכל בסדר ואנחנו חיים במדינה שהתחבורה הציבורית מושלמת
"מבחינת הביצוע של הממשלה, מעולה פלוס".
המבקר קובע חד-משמעית שטעיתם באומדנים ב-25 אחוזים
"הזינוק היה כתוצאה מהרפורמה בתעריפים, הוא לא ילמד אותי מה היה. אני בודק מציאות שאחרים לא עשו. אני לא אומר שאין קשיים ועיכובים, פה ראש עיר, שם ועדת תכנון. אני, בניגוד לחבריי שהיו, לא מביא תירוצים, אני מביא תוצאות. היום הגליל והנגב מחוברים ומתחברים עוד יותר. היום בונים כאן מערכות להסעת המונים בגוש דן, לא עשו את זה, בלונדון זה קיים כבר מאה שנה".
אנחנו בעיצומה של מערכת בחירות, מצב התחבורה הציבורית בכי רע, מערכת הבריאות על סף קריסה, מי אשם בכל זה? טיבי?
"מערכת הבריאות היא מהטובות בעולם ואני לא אחראי עליה. היא נותנת שירותים שעולים ברמה על רוב המדינות בעולם. לגבי התחבורה, התחבורה היא אחת ההצלחות הגדולות, איך רואים את זה? מנהלים נגדי קמפיין מזה כמעט שנה במימון של מיליוני דולרים, קמפיין שקוראים לו הפקקים".
מה זה קמפיין?
"יש עמותות שקמו, היו שם עוזרים של ח"כים או בכירים בעבודה, עמותת לובי 99, אמרתי מראש שזה פוליטי, אבי גבאי מימן וכולם. הם לקחו את ספינת הדגל של הממשלה, זה אני והתחבורה".
למי שנוהג ברכב פרטי נעשתה פה מהפכה, מי שנוסע בתחבורה הציבורית המצב מאוד קשה
"90-80 אחוז נוסעים ברכב פרטי. דבר שני, בתחבורה הציבורית, המבקר כותב שכתוצאה מפעילות של משרד התחבורה הייתה עלייה של 42 אחוז במספר הנוסעים בחמש השנים האחרונות, אלה הישגים ענקיים. יחד עם זאת, גם המבקר צודק וגם אתם צודקים, יש ליקויים. הכותרת היא כותרת של הצלחה".
כשל מערכתי זה לא הצלחה
"משתמשים במילים ובמשפטים. מבקר המדינה אמר לי עשרות פעמים שהוא חייב לשבח את הפעילות שלי".
אולי הוא נוסע במחלפים שבנית? יכול להיות שהשקעת בכבישים ובמחלפים אבל שכחת את התחבורה הציבורית ורק לאחרונה נזכרת בזה?
"אני שולל את זה וכופר בזה. הכביש מיועד גם לרכב הפרטי וגם לתחבורה הציבורית וגם לבטיחות. מחלפים, כבישים אדומים בפריפריה, כבישים בטוחים. מה שעשיתי משולב. האוטובוס מקריית שמונה נוסע בכביש יותר מהיר ובטוח וכך בשאר המקומות. עשו כאן דברים גדולים, את שני הדברים האלה לא עשו. לא חיברו את הפריפריה - הבאתי רכבת לבית שאן, עפולה והעמק, כרמיאל ולגליל, לשדרות נתיבות, לנגב. אני מביא את הפתרון לבעיית הפקקים בערים הגדולות ברכבות הקלות והתחתית".
כמה זמן ייקח עד שתהיה פה תחבורה ציבורית טובה?
"ייקח בשנתיים וחצי הבאות. עד אוקטובר 2021 יתחיל הקו הראשון ולאחר מכן גם קווים נוספים, ובינתיים עושים נת"צים לאוטובוסים. אני מבין את הפתרון האמיתי לגוש דן, ירושלים והערים הגדולות, ואני גם מחבר את הפריפריה. כולם יודעים שהעבודה מתבצעת, כל תל אביב חפורה, אבל מנסים לשלול את הטיעון הזה שזה הפתרון. המבקר לא שולל את ההחלטות שלי, מלבד אחת, עם הגודש. הוא לא יקבע לי, זו המדיניות שלי. הוא מותח ביקורת למה זה מתעכב, אני שר ביצועיסט, אני עושה דברים שלא עשו מעולם, אני מביא את הפתרונות".
מבקר המדינה קפץ מהר מדי?
"אני בוגר הרבה דו"חות. חלק מהחומר ניתן ללמוד ממנו ולהפיק לקחים. אנשי מקצוע ישבו על זה, אבל הכותרות שמנסים לתת, ולכן אמרתי, זה שזה פורסם עכשיו, תקופת בחירות, זה הופך את הוויכוח פוליטי".
יכולתם להעביר את התשובה ואז הכול היה מתפרסם לפני. מה הטעות שלכם בכל זאת?
"בעשייה כולה? כשעושים עשייה אדירה במאות מיליארדים, שהיא עשייה היסטורית, ודאי שיש".
אולי לא שמתם דגש על התחבורה הציבורית?
"פרויקט המטרונית בחיפה התחיל טרם זמני. רציתי להוציא אותו לדרך, לא הייתה עדיפות ברמזורים. אמרתי שייסעו חצי שנה חינם בלי עדיפות ותוך כדי טיפול ברמזורים. אותו דבר הרכבת בירושלים, קראו לה 'רכבת הקללה'. היא תקעה את כל רחוב יפו, אני החלטתי להוציא אותה לדרך. חצי שנה נסיעות חינם, ותוך כדי נוסעים 40 אלף ביום. אותו דבר הרכבת המהירה לירושלים. עוד כמה חודשים יגידו 'הוא צדק'. נסעו כב מעל מיליון איש. אני עושה כאן דברים כי אני מבין מה זה לא לעצור. אתם רוצים להיות כמו המדינות המתוקנות בעולם? אני מוביל לשם. יכול להיות שהמבקר צודק בחלק מהדברים".
אתה יכול להבטיח לנו שתוך כמה שנים נשב פה ונמחא לך כפיים?
"הבאתם תגובות של שלושה אנשים, אני מקבל תגובות טובת. כתב לי סטודנט מהטכניון שאני לא מכיר 'אני עובד בתל אביב ונוסע בתחבורה ציבורית מעולה'".
כץ סיפר כי הוא משפר את קווי האוטובוסים, "כפיתי את ה'רב-קו'. עשיתי שילוב של אוטובוסים ורכבות שהזניק את השימוש ברכבות".
קדנציה נוספת במשרד התחבורה?
"אני כרגע עוסק בזה שהמלאכה היא אדירה ואני שר מצטיין. מה עושה שר מצטיין אחרי שבעזרת השם נזכה בבחירות? אנחנו נראה. אני רק יכול להגיד, אם את שואלת על בחירות, שלפיד עצר את רכבת העמק, הגליל והנגב. אני יודע שהוא קפץ על זה. כולם יודעים את זה ולא כדאי לו להכחיש, ואני גברתי עליו והמשכתי את זה. ניסנקורן התנגד ל'שמיים הפתוחים', לרפורמה בתחבורה הציבורית, להפרטת קווים, לרפורמה ברכבת ואני כפיתי את זה. לבוא היום ולמתוח ביקורת על מי שעשה את העשייה, על מי שהצליח גם אם עדיין יש דברים לעשות, זה דבר ציני. אני אומר שכמו שהוא תמך בשביתת הרכבת כי הוא חשב שזה יפגע בממשלה - זה התהפך עליו ומהר הוא ביטל את השביתות. הם יגלו דבר אחד, אם הבחירות היו על תחבורה אז הליכוד יקבל 70 מנדטים".
"מציאות קשה לתושבי ישראל"
בדו"ח, שמתפרש על-פני 606 עמודים, מעלה המבקר שורה ארוכה מאוד של כשלים בתחום התחבורה בישראל - החל ממצב הכבישים ועד המצב המייאש של התחבורה הציבורית. מדובר בכשלים וליקויים שאיתם מתמודדים כמעט כל אזרחי המדינה. לדברי המבקר, ממצאי הביקורת המקיפה שנערכה מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד, אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
המבקר כתב בין היתר על הנזקים הכבדים שנגרמים ממצב התחבורה בארץ. "המציאות התחבורתית שעימה מתמודדים תושבי ישראל בשנת 2019 מדי יום ביומו היא קשה. עומסי התנועה בכל בוקר ובכל ערב הם כבדים. התמשכות הנסיעות לעבודה או לעיסוקים השונים והחזרה מהם נוגסת בזמנם היקר של התושבים, פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממסים ואף גורמת לזיהום אוויר ולמפגעי רעש".
שפירא גם פירט כיצד כל אחד ואחד מאיתנו נפגע בשל הליקויים של משרד התחבורה. "לגבי האדם היחיד", צוין בדו"ח, "השעות הרבות בדרכים מקטינות את הזמן הפנוי, פוגמות באיכות החיים ויוצרות תחושת תסכול ומתחים מיותרים".