אין יותר איחורים? רכבת ישראל מפרסמת לו"ז חדש
על רקע הביקורת הקשה של מבקר המדינה על התחבורה הציבורית בישראל ולאחר הסערה הגדולה סביב העיצומים ועצירת הרכבות על-ידי הוועד, מפרסמת הנהלת הרכבת לוח זמנים חדש. יגיעו מעתה בזמן?
הגיע הזמן: קו ירושלים-נתב״ג יפעל גם במוצ״ש. בצל הסכסוכים הארגוניים שחווה בימים אלו רכבת ישראל, מפרסמת החברה לוח זמנים חדש הכולל לדבריה תוספת של 126 רכבות בשבוע ובסך הכל 579 רכבות נוסעים ביממה, לרבות חזרה לשירות מלא בעיר מודיעין. עם זאת, החדשות אינן רק טובות שכן בשל הוראת ועד העובדים שלא לקיים ניסוי במנהרות גילון ובכך לאפשר הפניית רכבות לקווי הצפון העמוסים, תידחה החזרת השירות המלא לצפון למועד בלתי ידוע.
מפת הקווים המלאה והחדשה של הרכבת
בנוסף, צפויה להיחנך במהלך תקופת הלו"ז הנוכחי תחנת מזכרת בתיה, ה-69 במספר של רכבת ישראל. לקראת תחילת השירות בתחנה, תפרסם הרכבת את לוחות הזמנים הרלוונטיים עבורה. לצד לוח הזמנים החדש, ולקראת האירוויזיון שבמסגרתו צפויים אלפי תיירים לעשות שימוש ברכבת, מתפרסמת מפת קווים ותחנות בעברית, ערבית ואנגלית.
הפיאסקו סביב הקו המהיר שמגיע רק עד נתב״ג יימשך לצערנו עד לפחות המחצית השנייה של 2019. יחד עם זאת, כפי שפרסמנו לראשונה ב-ynet בחודש שעבר, החל מסוף החודש יורחבו שעות פעילותו עד לשעה 21:30 ובמוצ"ש יפעל בתדירות של רכבת אחת לשעה. בזאת יגדל מספר הרכבות המופעלות בקו מידי יום מ-54 ל-62, ואליהן יתווספו 5 רכבות במוצאי שבת. במסגרת השינויים שיחלו מיום שישי ה-29.3 יחזור השירות הרכבתי המלא לתחנות מודיעין ונתב״ג מידי ערב בימי חול ובסופי שבוע, ומסלולי הרכבות בקו נהריה-נתב"ג יוארכו גם לתחנת מודיעין ויחזרו למסלולן הרגיל.
השירות הרכבתי מהדרום לתל אביב מידי ערב בימי חול ובימי שישי ישוב אף הוא, כאשר מסלול הרכבות בקו באר שבע-לוד יוארך עד תחנת הרצליה. בימי שישי, יוארך מסלול הרכבות בקו באר שבע-לוד, ויגיע עד לתחנת תל אביב ההגנה. מסלול הרכבות בקו אשקלון-לוד יוארך גם הוא ויגיע לתחנת תל אביב ההגנה.
בהודעתה הזכירה רכבת ישראל לציבור כי בשל עבודות חישמול ציר המסילה באיילון, חלים מידי יום שישי שינויים בתנועת הרכבות בתל אביב, ורכבות מכיוון דרום מתחילות ומסיימות את נסיעתן בתחנת תל אביב ההגנה, ומצפון בתחנת תל אביב סבידור מרכז. בהקשר זה ראוי לציין כי רכבת ישראל מפעילה מידי יום שישי, שמונה רכבות תגבור במסלול עוקף תל אביב, המאפשר נסיעה רציפה, ללא החלפה להיסעים, בין דרום הארץ וצפונה. בנוסף מפעילה רכבת ישראל לרשות הנוסעים מערך היסעים חינמי, בין תחנות ת"א ההגנה-ת"א השלום-ת"א סבידור מרכז.
שמרית נוטמן, מנהלת קבוצת הנוסעים ברכבת מספרת כי ״לו״ז הרכבות החדש עוד לא פורסם במלואו, אך מהמעט שידוע לנו עד כה אנחנו מברכים על הוספת רכבות והחזרת השירות למספר תחנות, כדוגמת תחנת מודיעין שסבלה מאוד בשנה האחרונה. במקביל, נדמה שהצפון נשכח פעם נוספת, ובעוד שברכבת ישראל לא מהססים לעשות ׳ניסויים בנוסעים׳ ולתגבר אף יותר את קו ירושלים-נתב״ג שנמצא בהרצה, כהגדרתם, הניסוי במנהרות גילון (בקו לכרמיאל), שנועד על-מנת להפנות רכבות דו-קומתיות הנוסעות בקו זה, לקו נהריה-באר שבע (זה שבוטל מאז לקיחת הקרונות להרצה בקו בירושלים) לא מתאפשר משום מה להרצה עם נוסעים.
כנראה שתושבי הפריפריה הצפונית יאלצו להמשיך להידחק בקרונות ולסבול מאיחורים ועיכובים רבים גם בחודשי האביב והקיץ המתקרבים. גם קו העמק בצפון לא יקבל תוספת רכבות. בקיץ ישנו ביקוש רב לקו זה, מאחר שצעירים ומשפחות נוסעים ברכבת לחופי הים ולמרכז הארץ, לנפוש ולטייל. רק להזכיר שברוב תחנות העמק נפגע השירות המוענק לנוסעים, שכן אך ורק בתחנת עפולה ישנם שירותי קופה פעילים.
לבסוף נשאלת השאלה: האם יצליחו ברכבת לעמוד בלו״ז החדש שנקבע. הלו״ז הנוכחי היה מלא איחורים וביטולי רכבות, וכל נוסעי הרכבת מחכים לגלות האם יצליחו להגיע לעבודה, ללימודים ולבסיס שלהם בזמן, בעזרת לו״ז החדש.
ודווקא ביום בו פורסם הלו"ז החדש מודיעה שוב רכבת ישראל על שיבושים. בשל תקלה טכנית באחד ממסוטי המסילה באזור תל אביב, מרכיב שתפקידו להסיט את הרכבות ממסילה אחת לשניה, חלים עיכובים ושינויים בתנועת הרכבות: רכבות בקו הנגב המערבי (באר שבע- רעננה) תחלנה ותסיימנה את נסיעתן מדרום בתחנת תל אביב ההגנה, ומצפון בתחנת תל אביב סבידור מרכז. נוסעים שיעדם צפונית לתחנת ההגנה, או דרומית לתחנת סבידור, יבצעו החלפת רכבות בתחנות אלה. רכבות בקו בית שמש- נתניה תחלנה ותסיימנה, לפי שעה, את נסיעתן מדרום בתחנת תל אביב ההגנה. נוסעים בקו שיעדם צפונית לתחנת ההגנה יבצעו החלפת רכבות בתחנה זו.