"בתי נפגעה מינית בכיתה ואף אחד לא הגן עליה"
הסיפור הבא מקומם לא רק בגלל הפגיעה המינית ממנה סבלה לינוי בת השמונה על ידי אחד התלמידים, אלא גם בגלל העובדה שמערכת החינוך בחרה להגן על התוקף. "ניסו לתת לי את ההרגשה שאנחנו לא בסדר", זועמת האם. משרד החינוך: "הוצעו לתלמידה סיוע ועזרה ככל שתתבקש"
"הילדה שלי נפגעה פעמיים", מספרת יעלה (שם בדוי) ממרכז הארץ. "בפעם הראשונה שזה קרה היא סיפרה לי שאחד הבנים בכיתה נגע לה בישבן. היא הייתה מאוד ברורה כשסיפרה שזה לא היה בטעות או במקרה. קדמו לזה מקרי אלימות קשים שלא היו מיניים. פעם אחת הוא חנק אותה עם התיק שלה. ילד אחר בכיתה הגיע לבית חולים לאחר שהוא פתח לו את הראש.
"היו ילדות שהוא דקר בעיפרון, ילדה שהוא גזר לה את השיער, וילדה אחרת שהוא השתין לה בתיק. האלימות של התלמיד לא התחילה ביום שהבת שלי התלוננה, אבל ביום שזה קרה פעלתי מיד. כתבתי מייל למחנכת, שהשיבה שהמקרה יטופל. כשפנינו בהמשך, נאמר לנו שהנושא בטיפול אך לא ניתן לשתף אותנו בנעשה כי זה חסוי. למרות שלא ידענו מה אופן הטיפול, הבת שלי הייתה מסופקת כי הייתה תחושה שעושים משהו עם המקרה".
למרות התחושה שהעניין בטיפול, הטיפול במקרה הזה כנראה לא התקדם. לאחר חודש התרחשה הפגיעה הבאה. "בפעם הזאת הוא ממש חפן ומעך את הישבן של הבת שלי, כמו שהילדים מועכים בובת סקוושי, לקול צחוקם של החברים בכיתה", אומרת יעלה.
"היה גם תלמיד שצעק, 'הוא מטריד אותה מינית'. הילדה שלי חזרה הביתה עם תחושה של השפלה מאוד גדולה. היא סיפרה לי מה קרה וכיסתה בידיה את החזה. היא אמרה לי, 'אני לא יכולה להגן עם הידיים גם על הטוסיק וגם על הציצי וגם לכתוב במחברת'. שאלתי אותה למה היא מכסה את החזה, והיא השיבה בפחד, 'זה ברור שאם הוא נגע לי בתחת, הוא ייגע לי גם בציצי'. מבחינתה, זה היה אירוע פולשני ומיני לכל דבר".
"המורה לא הגיב"
בשני המקרים, לדברי יעלה, היה מורה בכיתה, שמשום מה לא ראה, לא שמע ולא עשה דבר. בתה, שחשה מאוימת ומפוחדת, חששה לשוב לבית הספר לאחר המקרה. "אחרי הפעם השנייה פניתי שוב למחנכת, והיא אמרה לי שאין לה מה לעשות, הוא ילד בעייתי שמושעה הרבה והיא לא יכולה להשעות אותו שוב", מוסיפה יעלה. '''אדבר איתו ביום ראשון בבוקר', היא אמרה לי. אמרתי לה שאפילו במקום עבודה של מבוגרים מפרידים בין הצדדים. הבת שלי לא תוכל להגיע לבית הספר ביום ראשון ולראות אותו.
"באותו יום הגשנו תלונה במשטרה, מתוך תקווה שהם כן יוכלו לעזור. ביום ראשון הגעתי לבית הספר ואמרתי שהילדה שלי לא תחזור כל עוד המקרה לא יטופל. מנהלת בית הספר הייתה מופתעת. היא לא הבינה על מה מדובר. אמרתי לה שהתלוננתי במשטרה, והיא הפנתה אותי לעירייה. כל הזמן הזה הבת שלי בבית ואני מבקשת לדעת מה קורה כדי לדעת מה אני עושה עם הילדה".
ומה עם התלמיד הפוגע?
"בבית הספר אמרו לי שהשעו את התלמיד הפוגע לכמה ימים. ביום האחרון להשעיה כינסו ועדה והזמינו אותי. הייתי בטוחה שהם רוצים לשמוע מה בדיוק קרה ומה דעתי. הייתי נאיבית. מהר מאוד הבנתי שהם התכנסו כדי להסביר לי שלא מדובר באלימות על רקע מיני ומכיוון שכך - התלמיד יחזור לכיתה למחרת. אבל הבת שלי כן חוותה את זה כאלימות מינית. היא אמרה לי, 'הוא נגע בגוף הפרטי שלי והשפיל אותי מול כל הכיתה'. היא הייתה מאוד ברורה".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
מה אמרו לך בוועדה?
"בתגובה אמרו לי 'מעניין מי שתל לה את הרעיונות האלה בראש. אנחנו לא רוצים לפגוע בך, אבל אולי בגלל שאת היסטרית, את מדביקה את הבת שלך בהיסטריה'. הם הדגישו בפניי שאני צריכה ללמד את הילדה שלי לומר 'לא', ויועצת בית הספר שאלה אותי 'אם לילדה שלי יש כוחות'. לא הבנתי איך השאלה הזאת רלוונטית. נניח שיש או אין לה כוחות - איך זה קשור? מותר לתלמיד אחר לגעת בה?! אפילו לרגע אחד קטן אף אחד לא חשב עליה.
"רק אמרו לי שהיא צריכה ללמוד להתמודד עם מגוון התנהגויות. כעסו עליי שהלכתי למשטרה והכתמתי את השם ואת העתיד שלו. הילדה שלי גם נפגעה וגם הייתה שבויה שלהם - אם הם יחליטו להואיל בטובם להפוך את סביבת הלימודים שלה לבטוחה או לא. העתיד שלו חשוב יותר ממנה. העניין העקרוני הזה כואב לי יותר מהכל, שכבר בגיל שמונה הילדה שלי לומדת שאם היא נפגעת מינית אף אחד לא ישמע אותה. מי שחשוב זה הפוגע והעתיד שלו. זה משהו שאני פשוט לא מצליחה לעכל אותו".
יעלה הנסערת מתגובות הגורמים החינוכיים בוועדה הפדגוגית הבהירה כי הבת שלה לא תוכל להמשיך ללמוד בבית הספר עם אותו תלמיד. "אמרתי שאם הייתי מרגישה שהם מבינים את חומרת האירוע ומטפלים בו כראוי אולי לא הייתי מגיבה באופן קיצוני. הפסיכולוגית של שפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי - נ"ב) הסתכלה עליי ואמרה לי שזאת טראומה לילדה לעבור בית ספר. אמרתי לה שלדעתי זו טראומה גדולה יותר אם הוא ייגע בה בפעם השלישית. הפסיכולוגית השיבה 'כל הורה וסדרי העדיפויות שלו'. הם כל הזמן ניסו לתת לי הרגשה שאני זאת שלא בסדר. בערב התקשרה אליי המנהלת להודיע רשמית שהתלמיד חוזר לבית הספר והיא תצמיד לו בת שירות שתשמור עליו".
לדברי יעלה, הפתרון לא הניח את דעתה כיוון שכבר בעבר, לטענתה, הייתה לתלמיד סייעת ששמרה עליו, ללא הועיל. היא פנתה למנכ"ל משרד החינוך, למפקחת החינוכית ולמחזיק תיק החינוך בעירייה. לדבריה, לא קיבלה פתרון מעשי מאף גורם אליו פנתה. 16 ימים נשארה בתה בבית. במהלכם פצחו ההורים והתלמידים בכיתה בשביתה בת ארבעה ימים לאות הזדהות. בהודעת מארגני השביתה נכתב: "בשנה האחרונה קרו מספר רב של אירועים אלימים וחריגים בכיתה. פתחנו בשביתה לאור המצב ולאות הזדהות עם אחת מבנות הכיתה שכבר למעלה משבוע נמנעת מלהגיע לבית הספר על רקע הטרדה מינית שחוותה מצד אחד מילדי הכיתה. האירועים האלימים בכלל, והאירוע הזה בפרט, לא קיבלו מענה הולם, והגענו למצב שאנו חוששים לשלוח את ילדינו לבית הספר".
קראו עוד:
"כשהילדה ניסתה לפגוע בעצמה, הבנו שמשהו רע קורה"
שיחת חובה: לדבר עם ילדים על הטרדות מיניות
"ילדים נפגעים גם במקומות הכי מוגנים"
גם שביתת ההזדהות לא עזרה לפתור את הבעיה ולגרום לבתה של יעלה להרגיש בטוחה להגיע לבית הספר. "שתי אמהות התקשרו אליי וסיפרו לי שאותו תלמיד חשף את עצמו בפני ילדים אחרים ונופף לעברם באיבר מינו", אומרת יעלה. "אמא אחרת סיפרה שהילד שלה, תלמיד כיתה ו', תפס את אותו תלמיד כשהוא נוגע באיבר המין של ילד אחר בשירותי בית הספר. מה שקרה לילדה שלי הוא אמנם אירוע חריג, אבל מתברר שבהקשר של הילד הזה הוא לא חריג. אחרי שלא נמצא שום פתרון אחר מתאים, העברתי אותה לבית ספר אחר. לינוי כבר רצתה לעבור למקום אחר ולהתחיל מחדש".
"לא מוכנה לקחת עוד סיכון"
הסיפור עורר סערה ברשתות החברתיות בעקבות פוסט זועם שהעלתה חברתה של האם, ובו תיארה את מסכת הייסורים שעברו הילדה והוריה. במכתב ששלחה יעלה למנכ"ל משרד החינוך כתבה: "הגשתי תלונה במשטרה ופניתי לעירייה. הילד הושעה למספר ימים. זומנתי לוועדה בעירייה בה נאמר לי כי על אף שיש הסכמה מלאה לכך שמדובר באלימות קשה וחמורה, אין ברירה אלא להחזירו לבית הספר בהתאם לחוזר מנכ"ל.
"בתי סובלת מפחד ובהלה. היא מתקשה להירדם בלילות, וחוששת מאוד מפני הילד והאלימות אותה הוא מפעיל כלפיה וכלפי כל הסובבים אותו. אין ביכולתה לעמוד מולו, וגם אינני מוכנה לקחת סיכון בתקיפה שלישית שברור לכולם שתקרה. נכון להיום בתי בבית, מורחקת מרצון מבית הספר. היות ואי־הצדק הזה, בו ישנה הגנה על התוקף אבל שום הגנה על הקורבן, תואם לדברי הנהלת בית הספר את חוזר המנכ"ל, אני פונה אליך". בתגובה נכתב ליעלה כי פנייתה התקבלה והיא מועברת להמשך טיפול. תגובה נוספת לא התקבלה מאז.
ממשרד החינוך נמסר: "הנהלת בית הספר פועלת בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותה כדי לאפשר מוגנות מלאה לכלל התלמידים. כל התנהגות אלימה וחריגה של התלמיד מטופלת באופן מיידי בהתאם לנהלים.
"התלמיד הושעה באישור מיוחד לשבוע, וחזרתו התאפשרה לאחר שיח עם הוריו, ליווי סייעת ובניית תוכנית אישית הכוללת ליווי רגשי. לפני כשבוע זומנו הורי התלמידה לפגישה מורחבת, והוצעו לתלמידה ליווי וסיוע מקצועי ככל שיתבקש".
מהעירייה נמסר בתגובה כי "בשל צנעת הפרט העירייה אינה מורשית להגיב בנושא. השבתת הלימודים היא צעד קיצוני הפוגע בתלמידים ובתדמית בית הספר. צר לנו שההורים בחרו בדרך זו".