הלוקיישן המפתיע והסיקור בעולם: מאחורי הקלעים של "בושם פשיזם"
מתי נולד הרעיון לסרטון? היכן הוא צולם? הוויכוח הפוליטי בישראל שנוצר בעקבות 44 שניות, וסוקר בהרחבה ברחבי העולם: "ישראל ידועה בקמפיינים מוזרים ולעיתים מביכים. שרה מוכרת פשיזם"
סרטון הקמפיין של "הימין החדש",
שבו מככבת שרת המשפטים איילת שקד
כפרזנטורית לבושם "פשיזם",
ממשיך לעורר תגובות סוערות במערכת הפוליטית ואף חולל ויכוח ציבורי. האם שקד העבירה את הנקודה בהומור ובצורה לגיטימית, או שמא מדובר בסרטון סקסיסטי שמחפיץ נשים, ובכך מעביר מסר בעייתי?
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כך או כך, נראה שמדובר באחד מסרטוני הקמפיין המדוברים ביותר במערכת הבחירות, ולא רק בישראל. מאחורי הסרטון עומד צוות הקריאייטיב של המפלגה, שהגה את הרעיון כבר לפני כחודש וחצי. הם כתבו את התסריט ואת המסרים, ונימקו מה הם מבקשים להעביר באמצעותו.
בפגישה של הצוות עם שקד הוצגו בפניה התכנים, והיא שללה על הסף את ההשתתפות בסרטון. שקד הבהירה שהסרטון לא משקף את דרך התנהלותה וביקשה שינוי כיוון. אלא שהצוות שכנע אותה שמדובר בסרטון הומוריסטי וקליל שישוחרר לשידור סמוך לפורים, והוחלט לצלם אותו בכל זאת. עוד הוחלט כי רק לאחר שיראו את התוצאה יחליטו אם לפרסם אותו.
אתר הצילומים נבחר גם הוא במפתיע - מדובר בביתה של מספר שלוש ברשימת הימין החדש, אלונה ברקת, בתל אביב.
בתום יום הצילומים נשלחו החומרים לעריכה, ורוב צוות הקמפיין היה בעד שידורו. בימין החדש אמרו: "המטרה הייתה לחדד את המסר ששקד לא מפחדת משום דבר במהפכה המשפטית, שהיא מבקשת להמשיך להוביל, וגם לחדד את העובדה שמה שנתפס בעיני השמאל כפשיסטי, כפי שנהגו לכנות אותה, בעיניה נתפס כחלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה".
מרגע פרסום הסרטון אמש עלו לרשת מאות תגובות של גולשים מכל קצות הקשת הפוליטית, והסערה כאמור חצתה את גבולות המדינה. באתרים גדולים בעולם העלו כתבות על הסרטון, שבסיומו נראית שקד מתיזה את הבושם ואומרת: "לי זה מריח כמו דמוקרטיה".
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי "ישראל ידועה בקמפיין פוליטיים מוזרים ולעיתים מביכים, ומערכת הבחירות הנוכחית אינה שונה. אבל שרת המשפטים איילת שקד לקחה כנראה את המקום הראשון עבור הסרטון הביזארי ביותר".
"אף שהמטרה הייתה לתקוף את השמאל", נכתב באתר האמריקני, "הפרסומת גרמה לסערת ברשת והוטחה ביקורת על חוסר המחשבה כיצד זה ייראה לקהל הבינלאומי - שרה מוכרת פשיזם".
גם ב"גרדיאן" הצביעו על נקודה זו. באתר הבריטי ציינו כי התגובות ל"פשיזם של שקד" ברשתות החברתיות היו מעורבות, ומי שאינו דובר עברית פירש לעיתים את כותרת הסרטון כפשוטה. הסיבה היא שפשיזם היא המילה היחידה שנכתבה באנגלית, בזמן שהיתר נכתבו ונקראו בעברית.
בסוכנות הידיעות הצרפתית, מקור לידיעות באתרים רבים בעולם, נכתב כי הקמפיין "שבו נראית שרה לבושה בהידור ומשתמשת בבושם 'פשיזם' גרם לסערה". ב"בלומברג" נכתב כי "המטרה הייתה אולי אירוניה, אבל שרת המשפטים הישראלית זכתה בפרס הסרטון השערורייתי במערכת הבחירות הנוכחית". ב"אל דיאריו" הספרדי נטען כי העיתונאים הזרים לא האמינו בתחילה כי אין מדובר בפרודיה.
באתר הרוסי "ספוטניק" נכתב כי הסרטון מזכיר את הסרטון הסאטירי של "סטרדיי נייט לייב" מ-2017, שבו סקרלט ג'והנסון מגלמת את איוונקה טראמפ בפרסומת לבושם המכונה "משתפת פעולה: הבושם לאישה שיכולה לעצור את הכול, אבל לא עושה זאת". זאת, על רקע פרשת "רוסיה-גייט".