בגלל באג: נעצרו קמפיינים פוליטיים בפייסבוק
כלי השקיפות החדש של הרשת החברתית נכנס לתוקף וחלק מנציגי המפלגות, כולל הליכוד ונתניהו, חוו באג בתהליך הרישום - מה שהוביל להסרת מודעות שכבר עלו. פייסבוק: "מבינים את החשיבות ועובדים מהר כדי לטפל בתקלה"
הליכוד, איחוד הימין, זהות, כולנו ושורה של פוליטיקאים שבהם בנימין נתניהו ונפתלי בנט, לא יכולים להריץ מודעות פוליטיות בפייסבוק: שלושה שבועות לפני יום הבוחר, הרשת החברתית מחילה מגבלות על מנהלי קמפיינים פוליטיים במסגרת כלי השקיפות החדש שלה, שנכנס לתוקפו בסוף השבוע האחרון. הכלי החדש הושק בישראל בניסיון להיאבק בתופעת הפייק ניוז ובנסיונות למעורבות זרה בקידום מודעות פוליטיות לקראת יום הבחירות לכנסת ה-21.
נציגי הרשימות השונות תודרכו על-ידי פייסבוק על השימוש בכלי החדש, אולם מתברר שלא כולם הספיקו להירשם באמצעותו ואחרים חוו תקלה. המשמעות: מודעות רצות הוסרו מהרשת החברתית עד להשלמת הליכי אימות הזהות ואישור פרסום המודעות. מפייסבוק נמסר כי "חלק מנציגי המפלגות חוו באג בתהליך הרישום לכלי. מדובר בכלי טכנולוגי חדש ולכן באגים עשויים לקרות. אנחנו מבינים את חשיבות הפרסום בימי בחירות, לכן אנחנו עובדים מהר כדי לטפל בתקלה ועומדים בקשר עם נציגי המפלגות".
>> כל העדכונים וכל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כלי השקיפות החדש מחייב מנהלי עמודי פייסבוק המפרסמים מודעות פוליטיות לתהליך זיהוי, הכולל סיפוק מסמך מזהה ממשלתי, במטרה לוודא כי מי שמריץ את המודעות הוא ישראלי ועושה זאת מישראל. לאחר הליך האימות המנהלים יוצרים קישור בינם לבין העמודים שאותם הם מנהלים. מנהלים שבאחריותם יותר מעמוד אחד המבקש להריץ מודעה פוליטית - יעברו את הליך האימות עבור כל עמוד בנפרד.
לאחר שיקשרו ביניהם לבין העמודים ויספקו גילוי נאות (דיסקליימר) למודעות - כולל מידע על הגורם המממן. כלומר, במקום לראות רק את המילה "ממומן" (Sponsored) - במודעות פוליטיות רואים מי שילם על המודעה. בדוגמה של אבי גבאי אפשר לראות מודעה פוליטית שרצה היום, ומעליה נכתב כי היא מומנה על ידי מפלגת העבודה.
את שלל המודעות הפוליטיות כלי השקיפות של פייסבוק מארגן בספרייה ייעודית שתהיה זמינה לציבור למשך שבע שנים. הספרייה כבר פועלת וניתן לקבל בה מידע על המפלגות והפוליטיקאים המריצים מודעות פוליטיות, כולל מודעות שכבר לא רצות, וכן מידע על גובה המימון של המודעות ועל הקהלים שאליהם הגיעו.
מה אפשר ללמוד מהמידע בכלי השקיפות?
בכל עמוד פייסבוק רשמי של פוליטיקאים או מפלגות, תמצאו כפתור ל"מידע ומודעות" (Info and ads). לחצו עליו ותוכלו לקבל מידע בסיסי על העמוד, וכן לראות אילו מודעות פוליטיות רצות כרגע מטעם עמוד הפייסבוק. בשורת המידע תוכלו לראות את השמות הקודמים של עמוד הפייסבוק, האם הוא מוזג עם עמודים אחרים, כמה אנשים מנהלים אותו ומאיפה בעולם הם עושים את זה. כאמור, כדי להריץ מודעות פוליטיות מוכרחים לאשר כי מנהלי העמודים נמצאים בישראל. בדוגמה של מפלגת זהות למעלה, אפשר לראות מפעיל אחד שנמצא בתאילנד.
בנוסף, תוכלו לראות מתי הוקם העמוד הרלוונטי ולגשת מתוכו לספריית המודעות של פייסבוק. קליק אחד ותוכלו לראות את כל המודעות הפוליטיות שהורצו על ידי העמוד - גם כאלה שהוסרו, ואת סיבת ההסרה. בדוגמה מצילום המסך של נתניהו אפשר לראות כי המודעות הוסרו מכיוון שלא צורף להם גילוי נאות. בנוסף, אפשר לראות חלוקה דמוגרפית לקהלים שנחשפו למודעות, וגם סכומים לא מדוייקים שהושקעו בהן. במודעה של נתניהו למשל, אפשר לראות שהושקעו בין 1,000-5,000 שקלים לקידום. בגלילה מטה תוכלו לראות גם האם נחשפו למודעה יותר גברים או נשים, את טווח הגילאים ואת המיקום שלהם בארץ.