תושבי אילת הם שבט נידח ומודח
סגירת שדה דב היא מכה אנושה לשירותי הבריאות, התעסוקה, החינוך ואיכות חייהם של אלה המתגוררים בעיר. כי את מי מעניינים ההם בפריפריה
הטיסה משדה דב לאילת בשעה 6:30 היא אולי הכי חשובה מבין אלה הממריאות לעיר. בטיסה הזאת כמעט שאין נופשים. רוב הנוסעים הם חיילים, אנשי עסקים, רופאים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, מהנדסים, מורים למתמטיקה, פסיכולוגים ומרצים. טיסה זו, לצערי, חיונית לקיומה וצמיחתה של אילת, שבשל מיקומה מייבאת כוח אדם לצורך שרידותה ושגשוגה. איכות חייהם של תושבי אילת והערבה תלויה בכוח העזר שמגיע ממרכז הארץ בטיסה זו. במידה שיחול עיכוב בטיסה - היא תיפגע. התור לרופא המומחה יתארך וההרצאות באוניברסיטה יתחילו באיחור.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
לזה תושבי אילת כבר מורגלים אולם בקרוב יחול שינוי נוסף עם סגירת שדה דב. במידה שטיסת הבוקר לא תמריא משדה דב אלא מנתב"ג, תיפגע איכות חייהם של תושבי אילת באופן דרמטי. רבים מהמרצים והרופאים שמגיעים היום בטיסה לאילת יעדיפו לעבוד במקומות אחרים בארץ. זמן ההגעה לנתב"ג, מציאת חניה, ההמתנה, הבדיקות הביטחוניות, הטיסה, ההמתנה לשאטל בשדה רמון ואחר כך הנסיעה לאילת - כל אלו יגרמו לרבים להישאר באזור המרכז. אלה שכבר עושים זאת מעידים שמדובר בתוספת של שלוש שעות למי שאמור להגיע ולחזור עוד באותו היום למרכז.
במידה שהמרצה, הרופא, המורה והפיזיותרפיסט (וגם הנופש) לא יגיעו לאילת, תושבי העיר יאלצו להגיע אליהם. זה יהיה תחילת סופה של אילת, שראשיתו בתהליך הגירה איטי של בעלי יכולת כלכלית ממנה למרכז הארץ.
אגב, בכל בוקר, כמה דקות אחר כך, ממריאה טיסה חשובה לא פחות: בשעה 6:40 מאילת לשדה דב. על הטיסה הזו תוכלו למצוא את אלה שלצערם צריכים להגיע לבדיקות, הקרנות וטיפולים בבתי חולים במרכז. אוכלוסיות אלו לא יעמדו בנטל ובסבל הכרוך במסע לאיכילוב דרך נתב"ג, שהוא מפרך, יקר ומייגע.
מחאת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב (צילום: עמית הובר, יאיר שגיא)
במגילת העצמאות קיימת התחייבות שלפיה מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. חבל שלא נוספו המילים "ומרחק המגורים מהמטרופולין". נוסד שבט חדש ומובחן לארבעה שאליהם התייחס הנשיא ראובן ריבלין - חילונים, דתיים-לאומיים, חרדים וערבים. השבט החמישי הוא זה שגר רחוק מהמטרופולין. שבט הפריפריה.
זהו שבט ענק שניתן לאפיין אותו בשלל דרכים. אחת מהן היא חוסר ההזדמנויות שחבריו חווים. אחרת היא חוסר העניין הוא מעורר בקרב הציבור הרחב. השלישית היא תחושת חוסר ההוגנות שהם חשים. תושבי אילת הם חברים של כבוד בשבט זה.
ההחלטה על סגירת שדה דב הייתה מורכבת. ניתן לנתח ולהסביר את תהליך קבלת ההחלטות בראי אינטרסים כלכליים. אבל אילת היא לא מפעל, היא ביתם של כ-60 אלף אזרחים וסגירת שדה דב אינה הוגנת כלפיהם. משמעותה תהיה בין השאר פגיעה בזכות שלהם לרפואה איכותית וחינוך איכותי.
אנו נדרשים להתערבות שלטונית מיידית כדי למנוע את סגירת שדה דב עד שיוקם שדה תעופה חלופי (אולי על אי מלאכותי בקרבת תל אביב, מה שייטב מאוד עם תעשיית התיירות המקומית ואיכות חייהם של תושבי המרכז). במידה ולא ימריאו טיסות משדה דב - אילת תתרסק.
- פרופ' יניב פוריה הוא המנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון, קמפוס אילת, וראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פרופ' יניב פוריה
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון
מומלצים