פחות עסקאות, יותר כסף: לאן הולך ההייטק הישראלי?
איך זה שאנחנו שומעים רק על חברות ציבוריות שעושות אקזיטים ולא על סטארטאפים בתחילת דרכם? פודקאסט מנועי הכסף
2018 לא היתה שנה נהדרת להייטק הישראלי מבחינת מספר העסקאות. כולם זוכרים את עסקת דאטורמה שנמכרה לסיילספורס האמריקאית בכ-850 מיליון דולר - אולם חוץ מזה קשה לציין עסקאות גדולות בשנה החולפת.
איך מצאה את עצמה ישראל באמצע מלחמת הסחר?
חמישה דברים ששר האוצר הבא חייב לעשות
כיצד תיראה ארוחת הערב שלכם ב-2029?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הדו"ח השנתי של IVC-ZAG חברות ההייטק הישראליות גייסו 6.4 מיליארד דולר ב-623 עסקות ב-2018. סך ההון שגויס בשנה זו גדול ב-17% בהשוואה ל-2017 וב-120% בהשוואה ל-2013. עם זאת, כאמור מספר עסקאות המכירה הכולל של החברות ירד בשנה החולפת. המשמעות היא שהתעשייה משנה את פניה - לפחות בכל מה שקשור לגיוסי הון.
בערך מ-2014, אנחנו עדים לתופעה יחסית חדשה בכל מה שקשור לגיוס כספים על ידי חברות ישראליות. יותר ויותר קרנות פרייוט אקוויטי וקרנות גידור מגיעות לישראל ומשקיעות בחברות - תופעה אשר מגדילה משמעותית את סבבי הגיוס של החברות.
תופעה נוספת שהגיעה אלינו בשנים האחרונות היא הדיסראפשן (שיבוש), כאשר ההייטק הישראלי הוא שחקן עולמי חשוב ומוכר בתחום זה. לא מעט חברות ישראליות מנסות להשתלב בזירה העולמית, לעתים קרובות בהצלחה מדהימה. Waze היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר לכך. חברה אשר חוללה שינוי בדרך שבה אנשים מנווטים ממקום למקום.
בפרק חדש של מנועי הכסף דיברנו על תופעות אלו. ניסינו להבין מה חלקו של הכסף הזול שיש בעולם בטרנדים החדשים וניסינו לנחש לאן הולכת התעשייה הזו בשנים הקרובות. בפרק השתתפו אור הירשאוגה, עורך אתר ההייטק CTECH, ואורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות.