אילן קצ'נס: "דירוג הכוכבים החדש יחייב מלונות רבים להשתדרג עיצובית"
בעקבות החלטת שר התיירות, מלונות רבים ברחבי הארץ המעוניינים לזכות בדירוג כוכבים גבוה, יצטרכו לבצע שינויי עיצוב ונראות כדי לעמוד בסטנדרטים אירופאים. אילן קצ'נס, מנכ"ל K.TESORO, מסביר כיצד ניתן לבצע זאת בקלות וביעילות
לפני כשלוש שנים, באפריל 2016, החליטו שר התיירות יריב לוין וצוות משרדו, על שדרוג רמת המלונות בישראל, והכנסה של דירוג כוכבים על פי סטנדרטים ומאפיינים ברורים, לפי השיטה המקובלת בעולם. מטרת ההחלטה היא יצירת הלימה בין דירוג הכוכבים של המלון, לבין מה שהוא מכיל ומציע לאורחיו. החלטה זו נבעה מתלונות רבות של תיירים למשרד התיירות על התהדרות המלונות בנוצות לא להם, כמו גם הפרזה ודירוג עצמי של כוכבים על פי רצון הבעלים.
בנוסף לתלונות התיירים, גם משרדי הנסיעות התלוננו על מצג שווא זה, וטענו כי קיימת ירידה משמעותית בהזמנות, כיוון שהתמחור של לילה בבית מלון לא תואם את איכות בית המלון והחדר. בעקבות כך, הוציא משרד התיירות מכרז לחברות העוסקות בדירוג מלונות, ולבסוף נבחרה חברת Ennemoser Wirtschaftsberatung GmbH האוסטרית, שלה ניסיון של עשרות שנים בדירוג מלונות ברחבי העולם. השיטה שנבחרה היא Hotelstars שהותאמה למלונות בארץ לאחר מספר שינויים, וכוללת 270 קריטריונים לבדיקת בית המלון (מתוכם 140 הם סעיפי חובה).
אילן קצ'נס, מייסד חברת K.TESORO Design, המתמחה בשיווק רהיטי יוקרה איטלקיים ובמתן שירותי עיצוב לבתי מלון, מספר, כי החברה האוסטרית תשלח נציגים חסויים ואנונימיים להתארח במלונות שירצו לזכות בדירוג הכוכבים, ולאחר עיבוד הנתונים, היא תגיש את המלצותיה למשרד התיירות. עד לשנת 2021, אמורים כל בתי המלון המעוניינים לזכות בדירוג הכוכבים, להיבדק ולזכות בדירוג אובייקטיבי ובינלאומי. מלון שלא ייבדק לא יוכל להתהדר בדירוג כוכבים.
מבית מלון בוטיק לאכסניית נוער
עד היום, בישראל, להבדיל ממדינות העולם, שיטת דירוג הכוכבים הייתה פרוצה, וכל בעל מלון היה יכול לקבוע ולדרג את בית המלון שלו כראות עיניו. מצב זה יצר חוסר צניעות, וכמו פטריות אחרי הגשם, כך צצו להם מלונות 5 כוכבים ברחבי הארץ, כאשר במקרה הטוב, חלק ניכר מהם זכאי ל-3 כוכבים. בעולם, ישנן גם דרכים אחרות לדירוג בתי מלון: ביוון, האהובה מאד על הישראלים, שיטת הכוכבים פחות נהוגה, ומה שמכריע את איכות המלון הם הנוף הנשקף מהמלון והמיקום הגיאוגרפי.
באירופה, ישנם צימרים, בתי הארחה או כפרי נופש שאינם חייבים בדירוג כוכבים מקצועי אובייקטיבי, כיוון שהם אינם עונים להגדרה "בית מלון". לעומת זאת, במזרח הרחוק מקדשים את דירוג הכוכבים ולכן ישנם בעיקר בתי מלון מפוארים, או הוסטלים ואכסניות זולות.
"תראי דוגמה נהדרת לסעיף חובה במלון 5 כוכבים: בכל חדר, חייבת להיות אפשרות לשליטה בתאורת החדר משני צדי המיטה, ואם ישנה שליטה רק בצד אחד של המיטה, הרי זה מלון שלא זכאי ל-5 כוכבים. תחשבי על מלון 4 כוכבים שירצה לקבל 5 כוכבים - הוא יצטרך לבצע שינויים, שיפוצים ועבודות חשמל גדולות בכל חדר כדי להעניק לאורח רק את האפשרות הזו", מחדד קצ'נס.
אז מדוע על בתי המלון להשתתף בדירוג הכוכבים? אילן קצ'נס מסביר: "חשוב לזכור כי אין חובה חוקית על המלון להשתתף בדירוג, אך זהו כלי ואמצעי נהדר לשיווק ופרסום המלון, ומפתח לגידול בהזמנות. הכוכבים שכולנו מכירים הם קריטיים לבית המלון, וכל סוכנות נסיעות או אתרים ומנועי חיפוש למלונות יפרסמו את הדירוג. סוכנויות אלו לא ירצו לפגוע באמינות ובמוניטין שלהן. סוכנות או אתר שיפרסמו מלון 5 כוכבים ובשטח יתברר שהוא זכאי רק ל-3 כוכבים, ייכנסו לבעיה מבחינת הלקוחות, שירגישו מרומים, לא יהיו שבעי רצון וידרשו פיצויים".
טרם התחלת השלב המעשי של הדירוג, דהיינו, סיקור ובדיקה של המלונות, בעלי המלונות ירצו לשדרג ולשפץ את החללים והחדרים, כך שכל פעולה כזו תעלה את הציון בדירוג הכללי. כשהעליתי את החשש מעליית מחירים עתידית בעקבות הצורך להשתדרג, הרגיע אילן קצ'נס ואמר כי "עלויות ההשקעה של עיצוב ושיפוץ החללים, לא יגררו עליית מחירים והתייקרות של מחירי הלינה, כיוון שכל בתי המלון ייכנסו לאותו שוק ולאותם שיפוצים. עקב התחרות ביניהם, המחירים יוזלו דווקא".
בגדי המלון החדשים
קצ'נס, כמנכ"ל חברת K.TESORO Design, נמצא בקשר יומיומי עם בתי מלון בארץ, והוא מציג לי כיצד ניתן, בעזרת שדרוגי עיצוב והחלפת ריהוט, לזכות בציון גבוה בפרמטרים אלו. "התייר הישראלי, שמבלה כמה פעמים בשנה בחו"ל, רואה, לומד ומכיר מהם סטנדרטים בינלאומיים. הוא מזהה מהי כורסה איכותית ומהו ריהוט ברמה גבוהה, ולכן כשהוא מגיע למלונות בארץ, הוא מרגיש מרומה ומאוכזב". פעוטון לשמירה על הילדים, תקשורת אינטרנט WIFI איכותית ואפילו צוות בידור, אינם מספיקים כיום לקבלת דירוג גבוה, ולכן בתי המלון מתחילים לטפל בנושא הנראות. "עם דירוג המלונות החדש, חלק גדול מהם יהיה חייב להתחדש", הוא מציין.
"עד כה, המלונאים הישראלים העדיפו ריהוט זול העשוי מחומרים פשוטים. כעת, הם מבינים שאם הם רוכשים ריהוט זול, הוא מתבלה ונהרס מהר יותר, ויש להחליפו בתדירות גבוהה, מה שמלווה בהוצאות לא נגמרות. בנוסף, חשוב לזכור כי ריהוט וצבע קלים להחלפה ולשינוי, שלא כמו קירות או חדרי אמבטיה", מציין קצ'נס. אגב, בישראל, הנורמה היא ביצוע שינוי או עדכון במלונות בכל חמש שנים. בבתי המלון הגדולים, בדרך כלל ישנה תמיד קומה אחת הנמצאת בשיפוצים.
בקומה ה-17 של מגדל הטקסטיל בתל אביב, עם הנוף של חוף הים והעיר העתיקה של יפו (נוף הזהה לבתי המלון בקו החוף של העיר), נמצא טרקלין מפואר השייך לחברת K.TESORO Design, ובו ניתן לראות ולמשש מגוון רחב של רהיטים המיועדים לשוק המלונות. "כפי שאמרתי, אם בעבר המלונות היו רוכשים בסטוקים ריהוט זול מסין או מטורקיה, כיום המצב שונה. כל סוויטה מקבלת עיצוב שונה, ומתוך כך גם ריהוט שונה", מבהיר אילן קצ'נס. הריהוט שהחברה מייבאת מגיע ישירות מאיטליה, והוא כולל ספות, שולחנות, כורסאות, כסאות ועוד.
העיצוב - איטליה, המחיר - סין
כשאנחנו חושבים על ריהוט איטלקי יוקרתי, הדבר הראשון שעולה לנו בראש הוא המחיר היקר. כיצד הדבר מתיישב עם המלונות, המעוניינים לשדרג בחוכמה וביעילות את הריהוט והעיצוב בחדרים ובחללים הציבוריים בעזרת ריהוט איטלקי?
לאילן קצ'נס תשובה מעניינת: "אם בעבר בתי המלון נמנעו מלרכוש ריהוט איטלקי יוקרתי בשל המחיר, והעדיפו תוצרת ריהוט תוצרת סין וטורקיה, כעת, בעקבות המשבר הכלכלי באיטליה, המחירים הוזלו משמעותית. קווי ייצור נסגרו והחברות נשארו ללא עבודה. כאשר הייתי מעורב בפרויקט וילות בקיסריה, נחשפתי ליצרנים ולמותגים האיטלקיים, שהיו המילה האחרונה בתחום הריהוט היוקרתי. מכאן ששיתוף הפעולה בגזרת בתי המלון היה חייב להתבצע נוכח השינויים שענף זה חווה בשנים האחרונות, נוסף לשיטת דירוג הכוכבים".
K.TESORO Design משלבת בתוכה מעצבים, אדריכלים ויועצי תכנון המעניקים למלונאים שירות מקיף במקום אחד. החברה מרכזת ומייצגת 7 חברות ומותגים איטלקיים כמו TINO SANA, LISAR ועוד. השירות כולל הטסה של מנהלי המלון לחברות במילאנו, יצירת סקיצות בהתאם לדרישה, ולאחר מכן מעבר לייצור איטלקי מוקפד ואיכותי. "הייצור האיטלקי בולט לטובה אפילו ברמת עובי הציפוי והצביעה - כל ריהוט עובר ארבע צביעות לעומת צביעה אחת בודדת ברהיט של מתחרים מהמזרח", מוסיף קצ'נס. האיכות והשרידות הגבוהות של הרהיטים מאיטליה מוכיחות כי הם בנויים ונשמרים טוב יותר, כך שאין צורך בהחלפה תדירה של כל הריהוט.
בין לקוחות החברה, שמות מוכרים וידועים שכולנו מכירים: מלון חוף גיא - המעניק לאורחיו ניחוח איטלקי, ורשת מלונות ליאונרדו, שלה מלונות רבים באירופה, וכעת מכניסה את בשורת העיצוב האיטלקי גם למלונות בארץ. חיבורו של אילן קצ'נס למלונאים לא מסתכם רק בריהוט איטלקי, והוא היה זה שחיבר את חברת הקפה האיטלקית illy לרשת מלונות דן והילטון.
בסופו של יום, על מלון המעוניין לקבל את מירב הכוכבים, להיות דומה במאפייניו העיצוביים למלונות האירופאים המתקדמים ביותר, ועל כן עיצוב וריהוט המלון בפריטים יוקרתיים תוצרת איטליה צפויים להעלות את הדירוג והניקוד, ואת תחושת היוקרתיות בקרב אורחיו. כמו כן, מחירם הנגיש של פריטים איטלקיים אלו יעשה חסד עם האורחים, ויועיל לבעלי המלון.
אילן קצ'נס הוא מייסד ומנכ"ל חברת K.TESORO Design