מה עושה כיפת ברזל בשיעור מתמטיקה?
ירון יעקב, בעל תואר שני באווירונאוטיקה וחלל, יזם ובכיר בהיי טק, פתח בגיל 50 קריירה בהוראת מתמטיקה, כאשר בתו 'גייסה' אותו לבית הספר שלה. בכיתה הוא דואג להראות לתלמידים על הקשר שבין החומר הנלמד למציאות של ימינו. איך הופכת המתמטיקה לכיפת ברזל, וכיצד מתכנן יעקב להביא את עולם היזמות לתכנית הלימודים?
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים
אחרי קריירה בצבא, בהיי טק ובעולם הסטארטאפים, ירון יעקב ישב בבית, הרהר על הסטארטאפ הבא, "ובגדול, נהניתי מהחיים", הוא מספר. ואז הגיע טלפון מפתיע מהבת שלו.
"המנהלת שלה שאלה אם היא מכירה מורה למתמטיקה, והיא ענתה 'כן, אבא שלי', כי בזמנו הייתי עוזר לה. בתי התקשרה אליי, אמרה 'נכון שאתה לא עושה כלום?' ונתנה לי לדבר עם המנהלת. המנהלת סיפרה לי על תלמידים בכיתת אתגר-מב"ר, שהם טובים במתמטיקה וצריך להבין מה הפוטנציאל שלהם". כך התחילה הקריירה הנוכחית של יעקב - הוראת מתמטיקה באורט סינגלובסקי, בדרום תל אביב.
יעקב הוא עתודאי לשעבר, בעל תואר שני באווירונאוטיקה וחלל ותואר שני במנהל עסקים, עבד בתור מנהל מוצר בחברות ענק כגון ECI ונוקיה-סימנס, וגם הקים סטארטאפ שגייס מיליונים. "אפשר להגיד שנגעתי בחלום", הוא אומר, והיום יש לו חלומות מעט אחרים. "התחלתי להתלהב מהוראת מתמטיקה. זו חוויה שלא היתה לי בחיים. אתה מוצא את עצמך מול כיתה, התלמידים שואלים שאלות, לא רק על מתמטיקה, אלא על קריירה, לימודים, שירות צבאי, חיים אישיים. מאוד התחברתי לילדים ולחוויה של להיות מורה".
בשנת הלימודים הקודמת החליט להיכנס להסבה ("אם ללכת על זה, אז עד הסוף") במסגרת תכנית דלתא למצטיינים בסמינר לוינסקי, בעזרת מלגה של קרן טראמפ. "היום אני גם מלמד מבוגרים ב-HighQ 5 יחידות מתמטיקה, והתחלתי ללמוד לדוקטורט לתואר בחינוך למדעים באוניברסיטת ת"א. זה פתח אותי לקריאה של הרבה מחקרים מרתקים, מה שמתאים לאופי שלי, 'להיכנס עד הסוף'.
"מתוך הקבוצה הראשונה, 3 תלמידים ניגשו לבגרות וקיבלו ציונים של קרוב ל-100. במקרה אחר, ילד שהגיע בתחילת השנה עם בעיות של מוטיבציה, בא עליי בסוף השנה ואמר 'ירון, אני הולך לעשות 5 יחידות מתמטיקה אחרי הצבא וללמוד הנדסת בניין, תראה שזה יקרה'. מזל שיש לי אוזניים שיעצרו את החיוך שחייכתי בתגובה. זו נחת שמעולם לא הכרתי אותה. הוא נתן לי תחושה של 'אתה מבין מה אתה עושה ובשביל זה אתה שם'".
היום יעקב מלמד כיתת חינוך מיוחד, וגם כיתות של 5 יחידות מתמטיקה, "בהן כיף לפגוש את הרופאים, המהנדסים והמדענים של העתיד".
הקשר שבין החומר התיאורטי למציאות של ימינו
יעקב מסביר לתלמידים מתוך עולמות של אווירונאוטיקה, "כמו הקשר בין חומר הלימוד לאופן בו כיפת ברזל מגנה עלינו. לאט לאט הם רואים הכל בפרספקטיבה, ומשהו מתחבר. למשל, הראיתי להם פיתוח שמאפשר להציג גלים במוח בעזרת רעיון מעולם המספרים המרוכבים. זה פותח עיניים ועושה 'וואו'. המתמטיקה פתאום חיה".
יעקב גם מנהל את החממה ליזמות של אורט סינגלובסקי, בעקבות חזון שהציגה מנהלת ביה"ס ואשר הוא ביקש לקחת עליו. "הדברים כבר מתגלגלים, יש קבוצת יזמים צעירים, תכניות להפוך את הספרייה לחממת יזמות, ושילוב עם סטארטאפים. בימים אלו אני כותב תכנית לימוד למגמת יזמות בחטיבת הביניים, מתוך כוונה לצמוח לתיכון".
"העבודה ממש מלהיבה אותי, זה פותח הרבה תחומי עניין, גם אישיים. אני עובד על עבודה סמינריונית בנושא ביט דאטה בחינוך, למשל, הכוללת מצלמות לזיהוי פנים. אני משלב היי-טק, חינוך, יזמות, מתמטיקה, ילדים ואפילו ציונות- זה כיף גדול. זו גם שליחות, ואני גם עושה את הדברים שאני אוהב".
ארז גרניט, מנהל יחידת המלגות של מפעל הפיס, מספר כי המלגות בהסבה לאקדמאים "מוענקות לרוב לאנשים מצליחים, מנהלים שעבדו בחברות גדולות ובחרו להקריב הרבה במעבר לחינוך, גם מבחינת רמת הכנסה וגם שעות תרומה לקהילה. מדובר בבחירה ערכית וראויה, ללא ספק".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים