יו"ר ועד עובדי הרכבת תוקפת: "מסיטים את האש מהכישלונות אל העובדים"
גילה אדרעי פרסמה סרטון תגובה לקריאות להדחתה בעקבות ההשבתה הכוללת של הרכבות הבוקר, וטענה כי לא הנחתה את העובדים להיעדר. "ההנהלה החליטה לעצור את הרכבות בלי סיבה, אסטרטגיה של הסטת האש כלפי העובדים במקום להתמודד עם הכישלונות"
יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, תקפה אחר הצהריים (יום ו') את הקריאות להדחתה בעקבות ההשבתה הכוללת של הרכבות הבוקר. בסרטון שפרסמה אדרעי היא טוענת כי "ועד העובדים לא הנחה את העובדים להיעדר מהעבודה, ובוודאי שלא לפגוע בתנועת הרכבות".
אדרעי האשימה בהשבתה את הנהלת הרכבת, שלדבריה "החליטה לעצור את הרכבות בלי שום סיבה. הכל בגלל שלא הצליחה למצוא שני עובדים מחליפים. באיזה עולם מתוקן עוצרים רכבות בגלל שני עובדים?".
היא הוסיפה: "הנהלת החברה ממשיכה באסטרטגיה שלה להסיט את האש כלפי העובדים במקום להתמודד עם הכישלונות שלה, והכל על גבם של הנוסעים. זו פשוט שערוריה. אני פונה לשר ולהנהלה למצות את הדין עם מי שגרם היום לעצירת הרכבות".
בכיר בהנהלת הרכבת קרא ליו"ר ההסתדרות, כאמור, להדיח את אדרעי, שתועדה הבוקר על ידי הנהלת הרכבת בפיקוד הרכבות הארצי בחיפה. בתגובה הרשמית אמרו בהנהלה כי יש "לרסן את אדרעי שנוקטת בקו פראי של השבתות אלימות ופתאומיות, לצד הפעלת יותר מ-40 צעדים ארגוניים הפוגעים מדי יום בנוסעים. ההנהלה מצפה להשעיית כלל העיצומים בידי הועד, ולחזרה מלאה לעבודה על מנת לאפשר שלושה חודשים של משא ומתן ממוקד, בתום לב, כדי לנסות ולהגיע להסכמות. ההנהלה לא תאפשר ליו"ר ועד העובדים אדרעי לנהל את הרכבת. אנו רואים בעובדים נכס עיקרי, אך לא נסכים לצעדים אלימים ופוגעניים".
ההשבתה החלה ב-8 בבוקר, נמשכה שעה וחצי והובילה לביטול של יותר מ-80 רכבות נוסעים ולשיבושים רבים בתנועת הרכבות גם לאחר חזרתן לפעולה. בזמן שהנהלת הרכבת התכתשה עם ועד העובדים - הנוסעים, רבים מהם חיילים, נאלצו להעביר שעות בדרכים.
הראל, חייל בבסיס הטכני של חיל האוויר בחיפה, סיפר במייל אדום ל-ynet על מסע הייסורים שלו הביתה, לרחובות. "ב-8:30 יצאתי מהטכני ליציאת 'שוש', שישי-שבת. אם הרכבות היו פועלות בבוקר הייתי מגיע הביתה תוך שעתיים בערך - רבע שעה הליכה לתחנת רכבת, ואז נסיעה ברכבת לאחת מתחנות תל אביב ומשם לתחנת רכבת רחובות. במקום זה נאלצתי לחזור באוטובוסים, בארבעה קווים שונים כדי להגיע הביתה".
"עליתי על קו 1 לתחנה מרכזית חוף הכרמל ומשם הייתי אמור לתפוס קו אוטובוס לתל אביב", סיפר הראל על בוקר שישי שלו. "אבל בגלל העומס על האוטובוסים הרבה אנשים לא עלו על האוטובוס ואלו שכן עמדו במעבר. היה אוטובוס לתל אביב מחיפה פעם בשעה, מה שבהחלט לא ענה על צורכי הציבור שנשללה ממנו האפשרות לסוע ברכבת".
הוא סיפר כי ב-12:30 היה עדיין בנסיעה הביתה באוטובוס אחרי שתי החלפות קווים: "אגיע רק באזור 14:00 בערך. 5.5 שעות הגעה הביתה במקום שעתיים! אני חושב שזה מחדל וחוצפה גדולה מצד ועד עובדי הרכבת שמשתמש בכלל הציבור ובמיוחד בחיילים המשרתים רחוק מהבית כבני ערובה על מנת להשיג את מטרתם".
מור אלון, מנהלת תוכנית חיבורים שמשלבת צעירים עם אוטיזם בצה"ל, סיפרה ברכבת מרכז על הקשיים עקב ההשבתה הכללית: "הצעירים היו אמורים להגיע למרכז לפעילות ברכבת ועכשיו כולם הסתבכו עם האוטובוסים והפעילות תתאחר ותשתבש. זו בושה וחרפה, זה פוגע בחיים של אלפי אנשים. הוועד יכול ליצור הישגים בלי לפגוע בנו, ובטח ובטח בלי פגיעה בחיילים בימי שישי".
"הבן שלי טירון בהנדסה, הם קמים ב-03:30-04:00 כדי להגיע הביתה בסביבות 09:00-10:00. היה להם שאטל מבהל"צ לבאר שבע, אבל שם הוא היה כמעט שעתיים כי האוטובוסים היו מפוצצים" סיפר אב לחייל בחיל ההנדסה הקרבית. "הוא שם את התיק באוטובוס החמישי שהגיע, אבל ירד כי לא היה מקום".
האב הוסיף: "הוא חיכה שבעה אוטובוסים עד שלבסוף עלה על אחד שהביא אותו הביתה, בגלל שביתה שאף אחד לא ידע עליה. הוא יצא מהבסיס ב-04:50 והגיעה הביתה ב-11:00. אף אחד לא פנה אליהם, הם נערמו אחד על השני, ערימות ערימות של חיילים. הוא הגיע תשוש".
גם בתו של אלון בוירסקי מהגליל המערבי סבלה על שעות ארוכות של נסיעה הביתה. "הבת שלי משרתת באזור אילת ואנחניו גרים בנהריה - בצד השני של המדינה. היא ירדה בתחנה המרכזית של באר שבע והיה שם כאוס לא נורמלי, על כל אוטובוס צבאו מאות חיילים".
"במקום שתגיע עד לנהריה ברכבת ישירה, היא הייתה צריכה לקחת אוטובוס לכרמיאל", הוסיף בוירסקי. "היא פספסה את האוטובוס הראשון ובנס הצליחה להידחס לאוטובוס השני. אחרת היא הייתה צריכה לחפש אוטובוס לתל אביב, משם לחיפה ואז לנהריה, וזה היה לוקח לה עוד שעתיים-שלוש".
הנהלת רכבת ישראל החליטה להפסיק את פעילות הרכבת הבוקר באופן פתאומי, לאחר שבמהלך הלילה הודיעו שמונה פקדים (מנהלי תנועה בפיקוד) שהם חולים. מדובר היה בכמעט מחצית מכוח הפקדים הקיים ברכבת. ברכבת ישראל טענו כי פקדים אחרים משכו את משמרתם עד קצה גבול היכולת - ובשל העובדה שאי אפשר לנהל את תנועת הרכבות הארצית עם פחות מארבעה פקדים, הוחלט להשבית את פעילות הרכבת עד להודעה חדשה. רק שעה וחצי לאחר מכן, בהתערבות כמה גורמים, בהם ההסתדרות ושר התחבורה, יצאה שוב פעילות הרכבת לדרך.
בוועד העובדים אמרו בתגובה להאשמות הנהלת הרכבת כי "הוועד דאג למציאת עובדים חלופיים ומרגע זה הרכבת שבה לפעילות סדירה. חבל שהנהלת הרכבת, במקום לדאוג להפעלה תקינה של הרכבת, עסוקה בהכפשת עובדיה".
אדרעי שלחה מכתב להנהלת הרכבת ולשר התחבורה שבו כתבה: "מה שקרה הבוקר מלמד אחת משתי מסקנות - או שהנהלת הרכבת מבזבזת כספי ציבור ועסוקה רק בפייק ניוז וביצירת משברי סרק כדי להשניא את עובדיה על הציבור ולפגוע בשמם הטוב, או שהנהלת הרכבת לא יודעת לנהל את העובדים. שתי המסקנות חמורות".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הורה על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו הבוקר ברכבת. בראש הוועדה יעמוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.