שתף קטע נבחר

 

"ילדים צריכים להכיר גם ספרים עצובים"

כדי להסביר לילדים על קבלת האחר, היא כותבת על פנימיות, צרכים מיוחדים ודו קיום. רינה גרינשטיין-וייט, סופרת ילדים וסבתא לשלושה נכדים, מסבירה איך דרך המילים אפשר להעביר מסרים חברתיים כבר בגיל צעיר

בעידן הדיגיטלי שבו הילדים שלנו נמצאים במשך שעות על גבי שעות מול מסכים, אנחנו מוצאים עצמינו תוהים איך ללמד אותם מיומנויות חברתיות ומה הדרך הנכונה להעביר להם ערכים ומסרים חברתיים חשובים, כמו אמפתיה, חמלה, קבלת האחר או עזרה לזולת.

 

רינה גרינשטיין-וייט, סופרת ילדים וסבתא לשלושה נכדים (7, 6 ו-3), שהוציאה לאור בימים אלו את ספרה הרביעי "שוה בין שווים" (הוצאה עצמית, 2019), עוסקת בספריה בדיוק בנקודה זו, תוך שהיא מציפה בכל ספר, נושא חברתי אחר.

 

"מאז ומתמיד אהבתי לכתוב", מספרת גרינשטיין-וייט. "בילדותי היה לי יומן אישי שהייתי כותבת בו , ובשנות ה-80 הוצאתי לאור קובץ שירים. לפני מספר שנים, לאחר לידת הנכדים, החלטתי לכתוב ספרי ילדים, כאלו שיש בהם מסרים חברתיים, כמו: עזרה לחלש וקבלת האחר".

 

רינה גרינשטיין-וייט (צילום: אלבום פרטי)
רינה גרינשטיין-וייט(צילום: אלבום פרטי)

כיצד נושאים אלו באים לידי ביטוי בספר זה?

"הספר הנוכחי מספר על ילד חדש, כבד ראייה, המגיע לגן הילדים. עברי, שזה שמו של הנכד שלי הוא גיבור העלילה שמנסה ללוות את הילד ולעזור לו ולהרגיש בנוח כי הוא מבין שאין לילד חיי חברה. בעלילה מתפתחת סיטואציה של משחק, ונוזפים בילד על כך שהוא לא רואה היטב, והוא מאד נעלב.

 

"עברי מנסה להסביר לו כי בפעם הבאה הכל ישתנה, והם ישחקו יחד. המסר הזה מחלחל גם לילדי הגן כאשר הגננת מדברת על כך ומסבירה לילדים. ואז מתקיים משחק חוזר ואותו ילד, כבד ראיה, מכניס גול. הילד הזה והילד שצעק עליו לוחצים ידיים, ובאותו רגע הוא מרגיש שהוא שווה בין שווים".

 

איך עלה הרעיון לספר?

"הרעיון עלה מזיכרון שיש לי מהעבר שלי. בילדותי חינכתי ילדה עם קשיי שמיעה. אני זוכרת שהיה לה מכשיר שמיעה והיא דיברה בדיבור כבד. בבית הספר היה לה מאוד קשה להסתדר, מבחינה חברתית, ואני עזרתי לה. לקחתי והחזרתי אותה מבית הספר, והיינו מבלות הרבה יחד.

 

"בסיפור הנוכחי הוספתי לכך כל מיני דברים מהיום ומההווי של הנכד שלי, שהוא היום בכיתה א'. רציתי להעביר לקוראים מסר שעוסק בנושא חשיבות קבלת האחר מכיוון שאני מאמינה שהיום צריך לעורר בילדים מודעות לנושא, ולעסוק בכך מגיל צעיר. אגב, אני זוכרת שכילדה חידדו לי את המסר הזה בבית, והיה ברור שתמיד עוזרים למי שיותר קשה לו. ולדעתי מה שאתה מקנה לילד שלך מגיל צעיר זה מה שהוא לוקח עמו הלאה בחיים".

 

מתוך הספר (איור: קסאניה לוגובסקי)
מתוך הספר(איור: קסאניה לוגובסקי)

מדוע כל ספריך עוסקים בנושאים חברתיים?

"הם עוסקים בכך כי חשוב לי להעביר את המסרים האלו, ובכל ספר שלי יש מסר חינוכי- חברתי. אני חושבת שחשוב להעביר לילדים את המסרים החברתיים כבר מגיל צעיר. הרעיון הוא שההורים יקריאו לילדים הצעירים את הסיפור, וכאשר הילד בכיתה א' הוא יוכל לנסות ולקרוא בעצמו. בנוסף לכך, אני עוברת בין גנים, ומקריאה לילדים את הסיפורים, וכן עונה להם על שאלות, כך יש לי אינטראקציה עם הילדים עצמם".  

 

קראו עוד:

רשימת הפאשלות שלי עם הילדים

רביטל ויטלזון יעקבס: "טיולים ואני לא הולכים ביחד"

הכביסה של אבא מריחה יותר טוב

 

כיצד המסרים באים לידי ביטוי בספרים הנוספים?

"בספר הילדים הראשון שכתבתי, שנקרא "החלום של עידן" כתבתי ספר העוסק בחיי ילד שגר בפנימייה. הרעיון לספר נוצר בעקבות ניסיון אישי שלי. בעברי, התנדבתי בפנימייה בחיפה, ובעצם חנכתי ילד. הילד היה בן 6 וליוויתי אותו עד שהוא היה בן 11, 12. שם נחשפתי לחיי ילדים בפנימייה".

 

אילו תגובות קיבלת על הספר הזה?

"כשהספר יצא לאור אמרו לי שהוא מאד עצוב אבל לדעתי ילדים צריכים להכיר גם ספרים עצובים כי ילדים צריכים להכיר הכל. כתבתי ספר על ילד שחי בפנימיה, בעקבות ניסיון אישי שלי. בעברי, התנדבתי בפנימייה בחיפה והספר השני שלי 'אמיר ונאיף' מדבר על דו קיום בין ילד ערבי לילד יהודי שגרים באותו בנין.

 

 

"הרעיון לספר נולד מהמקום בו גדלתי, ולאחר שהספר יצא לאור לקחתי את הנכדה שלי לטיול באזור והראיתי לה את הבית שבו ביקרתי בילדותי חברים של הורי שגרו בוואדי ניסנאס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
רוצה להעביר לקוראים הצעירים מסר
צילום: אלבום פרטי
כריכת הספר
ספר הילדים
כריכת הספר
מומלצים