שתף קטע נבחר
 

פייסבוק מעריכה: הקנס בפרשת קיימברידג' אנליטיקה - 5 מיליארד דולר

הקנס חתך את הרווח הנקי שירד ל-2.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון, אך החברה היכתה את תחזיות האנליסטים בנוגע להכנסותיה - מעל 15 מיליארד דולר; ההכנסות מכל משתמש עלו מעט על הצפי

מניית פייסבוק מזנקת במסחר המאוחר בוול סטריט בקרוב ל-5%, זאת למרות שהחברה מעריכה כי הקנס שיוטל עליה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה (הפרת הפרטיות של גולשים) עשוי להגיע ל-5 מיליארד דולר. הקנס חתך את הרווח הנקי, אך החברה היכתה את תחזיות האנליסטים בנוגע להכנסותיה לרבעון הראשון. מדובר בהוכחה לאמון המשקיעים ביכולתה להמשיך ולצמוח למרות המכה הצפויה

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

קרקוע המטוסים הפיל את הרווח של בואינג ב-21%

מיליארד משתמשים לא טועים: 2019 היא שנת המהפכה הטלוויזיונית

וול סטריט: דוחות טובים להארלי דיווידסון וטוויטר

 

לפי הדו"חות, החברה הפרישה ברבעון החולף 3 מיליארד דולר לצורך תשלום הקנס, הגם שהחקירה בפרשה טרם הסתיימה וטרם הוחלט על גובה הקנס הסופי שיוטל על החברה. בעקבות ההפרשה הזו דיווחה החברה על רווח של 85 סנט למניה ברבעון הראשון של 2019 (שהם 2.429 מיליארד דולר) נמוך מציפיות האנליסטים. זאת לעומת 4.98 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מארק צוקרברג (צילום: shutterstock)
מארק צוקרברג, ממייסדי פייסבוק(צילום: shutterstock)

 

אם זאת בשאר הפרמטרים הציגה פייסבוק נתונים טובים מאלה שצפו האנליסטים:

 

הכנסות החברה ברבעון עמדו על 15.08 מיליארד דולר לעומת תחזית להכנסות של 14.98 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

 

מספר המשתמשים הפעילים ביום עמד על 1.56 מיליארד משתמשים, כפי שצפו התחזיות המוקדמות.

 

מספר המשתמשים הפעילים בחודש עמד על 2.38 מיליארד משתמשים, לעומת תחזית ל-2.37 מיליארד.

 

ההכנסות מכל משתמש הגיעו ברבעון ל-6.42 דולר לעומת תחזית מוקדמת להכנסות של 6.39 דולר למשתמש.

 

בפייסבוק הסבירו שהחיתוך ברווח הנקי בוצע כאמור בגלל ההוצאות המשפטיות ושלולא הן הרווח הנקי למניה היה עומד על 1.89 סנט, הרבה יותר מציפיות האנליסטים שעמדו על כ-1.62 סנט למניה.

 

מנערת את הכותרות השליליות 

כותרות שליליות לא ממש מזיקות לביצועים שלה, כך כתבו בוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר היום, עוד לפני פרסום הדוחות. המשקיעים, המפרסמים ובעיקר המשתמשים, לא מתייחסים אליהן. אפילו הקנס העצום שהיא אמורה לשלם ושעדיין לא נקבע לא מצליח להשחיר את הביצועים של המניה. אמנם פייסבוק אינה הראשונה לספוג קנס בסדר גודל כזה, גוגל ספגה בשנה האחרונה שניים כאלה וצפויה לקבל עוד אחד בהמשך - אך פייסבוק עדיין לא גדולה כמו גוגל.

 

לא ברור איך החברה מצליחה לנווט את עצמה בין כל השערוריות שבהן טבלה בשנתיים האחרונות. חברות אחרות היו סופגות נזקים הרבה יותר רציניים על הרבה פחות. המשתמשים למשל לא ממש התרשמו - למעשה פייסבוק הגדילה את מספרם בכ-8% הן בקרב אלה הפעילים פעם בחודש והן אלה שפעילים לפחות פעם ביום. מספר החשבונות הפעילים בחודש זינק לכ-2.38 מיליארד - זאת בעוד התחזיות של האנליסטים ציפו לכ-2.37 מיליארד משתמשים.

 

הבעיה של פייסבוק בענייני פרטיות כנראה מפחידה רק את הרגולטורים וגופי הפרטיות. רוב המשתמשים מתעלמים מכך לחלוטין. עם זאת מארק צוקרברג המנכ''ל והמייסד, לא מהסס להופיע ולהכות על חטא בכל פעם שמתגלה אירוע חדש. רק לפני כשבועיים התברר שהחברה איפשרה לעובדיה גישה חופשית לסיסמאות ושמות משתמשים מה שחשף מידע אישי לעיני מי שלא היה אמור לקבל אליו גישה. בנוסף השבוע התגלה שהיקף הסיסמאות החשופות היה גבוה בהרבה מהערכותיה הראשוניות, ובהרבה אנחנו מתכוונים על כ-5 מיליון מהן במקום כ-1.5 מיליון עליהן דיווחה בתחילה.

 

שינוי המודל העסקי

במקביל פייסבוק החלה לשנות מעט את המודל העסקי שלה. אחרי שנפטרה ממייסדי ווטסאפ ואינסטגרם, היא החלה בתהליך איחוד תשתיות - לפחות ברמת אפליקציות הצ'ט שלה. כך בעתיד מסנג'ר, ווטסאפ והמסנג'ר של אינסטגרם יפעלו למעשה על אותם שרתים. היתרון ברור - ניתן יהיה לשלוח הודעות בין המשתמשים של הפלטפורמות השונות ועלויות התפעול ייחתכו בהיקף נרחב. בנוסף פייסבוק מתכננת לווטסאפ חבילה לעסקים עליה היא תגבה תשלום דמי מנוי, כמובן בתמורה להצפנה מלאה מקצה לקצה. מי העסק שיסרב לאפשר ל-1.5 מיליארד לקוחות פוטנציאליים ליצור איתו קשר ישירות דרך הווטסאפ?

 

עבור פייסבוק מדובר באפשרות להרחיב את חטיבת השירותים לעסקים שלה. כיום היא מציעה כבר גרסה עסקית של הרשת החברתית שניתן לפרוש ברשת הפנים ארגונית. אך זו מעולם לא הצליחה לעורר עניין - אולי בגלל הדימוי הקליל מדי של השימוש במדיה חברתית. עם זאת ווטסאפ שנתפסת יותר כאפליקציית תקשורת שימושית ורצינית היא אמצעי כניסה יעיל יותר לפלח השוק הזה.

 

פייסבוק החלה לראות בכל האפליקציות שלה כ"משפחה אחת של שירותים", כפי שנכתב בדיווח שלה היום, היא מעריכה שלפחות כ-2.1 מיליארד משתמשים נכנסים לאחת מהן פעם ביום וכ-2.7 מיליארד לפחות פעם בחודש. קשה לדעת לאילו שירותים נכנסים יותר, אך פייסבוק הצליחה לייצר סינרגיה מספקת ביניהם. רק הדור הצעיר יותר אולי נמנע מפייסבוק ומעדיף את אינסטגרם. אך למרות שמדובר במטרה מעניינת עבור המפרסמים - זה לא מונע מפייסבוק לייצר כ-93% מהכנסותיה מפרסום, עלייה של 2% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים