אחרי 50 שנה: רכב הנחיתה של אפולו 10 התגלה?
אסטרונום בריטי הודיע כי הצליח לזהות את רכב החלל, שאיתו התקרבו האסטרונאוטים יוג'ין סרנן ותומאס סטאפורד לאדמת הירח במאי 1969, בניסוי אחרון לקראת הנחיתה ההיסטורית של אפולו 11. רכב החלל שכונה "סנופי" ננטש לפני החזרה לכדור הארץ
בחודש הבא ימלאו 50 שנה למשימת אפולו 10, שהגיעה למרחק של 15 קילומטרים מאדמת הירח עם רכב החלל "סנופי" ובו שני אסטרונאוטים. לקראת ציון יובל לשיגור החללית - הודיע האסטרונום הבריטי, ניק האוס, כי הצליח לזהות את רכב החלל שננטש במסלול סביב הירח כשהחללית החלה במסעה חזרה לכדור הארץ.
האוס הודיע כי ב-8 ביוני יחשוף ממצאים שאסף במשך השנים האחרונות יחד עם חוקרים מפרויקט אפולו. לדבריו, הוא חישב ומצא היכן נמצא רכב החלל שננטש על ידי האסטרונאוטים לא רחוק מהירח במאי 1969. בחשבון הטוויטר שלו כתב אמש (שבת) האסטרונום כי בכוונתו לחשוף באותו אירוע תמונה של רכב החלל, ששוגר לירח לפני 50 שנה - אך לא נחת עליו.
בראיון ל"טיימס" אמר האסטרונום הבריטי: "זה אובייקט חריג ומוזר, הנמצא בערך במסלול הנכון והוא בגודל הנכון". הוא הוסיף כי אחד האסטרונומים שהשתתף בניסוי איתור רכב החלל אמר כי "זה דבר שלא ראינו אף פעם". האוס נראה בטוח בתגלית ובריאיון הוא אמר: "אנחנו משוכנעים ב-99% שיש לנו את זה"
האוס הוסיף כי הוא מקווה כי יזם, כמו אילון מאסק שייסד את SpaceX, יפעל כדי להשיב את רכב החלל לכדור הארץ. הוא הוסיף כי אורכו של רכב החלל הוא כארבעה מטרים ולכן קשה מאוד להבחין בו.
האסטרונאוטים שכמעט עשו היסטוריה
ב-22 במאי 1969 התקרבו האסטרונאוטים יוג'ין סרנן ותומאס סטאפורד לאדמת הירח, מרחק של 15 קילומטרים בלבד. כעבור כשמונה שעות הם חזרו לחללית האם, אפולו 10, שכונתה "צ'רלי בראון". המטרה הייתה לבחון את כל המערכות בחללית כולל רכב הנחיתה שזכה לכינוי "סנופי", ללא נחיתה על הירח. כחודשיים לאחר מכן עשו ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין היסטוריה כשהפכו לבני האדם הראשונים שדרכו על אדמת הירח.
לאחר מסע של שלושה ימים בחלל, שעבר ללא תקלות, הגיעה אפולו 10 לקרבת הירח. החללית נכנסה למסלול סביב הירח בגובה של יותר מ-100 קילומטרים. ביום חמישי, ה-22 במאי 1969 סמוך לחצות, החל החלק החשוב והמסוכן ביותר של המבצע. סרנן וסטאפורד עברו מחללית האם אל תוך ה"עכביש" הצמוד לה והחלו בהכנות להינתק מחללית האם. האסטרונאוט השלישי, ג'ון יאנג, המתין בתוך האפולו.
השלב הראשון של המבצע המסוכן התנהל כשורה. ה"עכביש" נכנס למסלול נמוך סביב הירח והמראה שנגלה לעיני האסטרונאוטים עצר את נשימתם מרוב התפעלות. מגובה של 15 קילומטרים נראו פני השטח המצולקים של הירח מקרוב.
סטאפורד דיווח למוקד ביוסטון: "הלו יוסטון, כאן 'סנופי'. אנחנו כאן. עכשיו ראינו את זריחת הארץ. הלוואי שיכולנו להישאר כאן". האווירה הפסטורלית כמעט הסתיימה באסון. היה זה כאשר החלו שני האסטרונאוטים לעזוב את המסלול הנמוך שבו נמצאו ולעבור למסלול יותר גבוה, שבו המתינה להם אפולו 10. כדי להקל את ההתחברות, עמדו שני האסטרונאוטים לנתק מרכבם את כני הנחיתה הגדולים והכבדים, שהקנו לרכב החלל את כינויו בשל דמיונם לרגלי עכביש. כנים אלה נועדו לבלום את נחיתת הרכב על הירח.
אחרי דקות של חרדה ולאחר סחרור פתאומי שאליו נכנס רכב החלל בזמן ההתנתקות, הצליחו השניים להשתחרר מכני הנחיתה ולבצע מפגש מדויק עם חללית האם. מרגע זה ואילך ערכו שלושת האסטרונאוטים את ההכנות לשיבה אל כדור הארץ. בשלב הראשון הם ניתקו את ה"עכביש" מאפולו 10 והותירו אותו במסלול סביב הירח. סטאפורד הביע חשש שמא העכביש יתנגש בחללית, אך לפי חישובי המחשב ביוסטון לא הייתה צפויה התנגשות. מאז ה"עכביש" שכונה סנופי לא נראה.
יאנג, שנשאר בחללית האם, היה הראשון מהשלושה לחזור לירח וגם לדרוך על אדמתו כמפקד החללית אפולו 16 באפריל 1972. הוא גם היה המפקד הראשון בטיסה של מעבורת החלל הראשונה "קולומביה", באפריל 1981. סרנן, שהלך לעולמו בינואר 2017, הגיע לירח בדצמבר 1972 כמפקד אפולו 17 והוא היה האדם האחרון שדרך על אדמת הירח. סטאפורד, שהיה מפקד המשימה באפולו 10, הוא היחיד משלושת האסטרונאוטים שלא שב לירח.