625 חוקים - יותר משפט ופחות חינוך | סיכום הכנסת היוצאת
רגע לפני השבעת הכנסת ה-21, מפרסם יועמ"ש המשכן את סיכום פעילות הכנסת היוצאת - שהעבירה יותר חוקים מכל קודמותיה. הח"כים התעסקו יותר במשפט ובבריאות - ופחות בחינוך ובדת. וכמה הצעות חוק עברו בשיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה?
יום לפני השבעת הכנסת ה-21, היועץ המשפטי של המשכן מפרסם הבוקר (יום ב') את סיכום פעילות החקיקה של הכנסת היוצאת, שהעבירה יותר חוקים מכל כנסת שקדמה לה. מהדו"ח המיוחד עולה כי חברי הכנסת התעסקו בקדנציה החולפת יותר במערכת המשפט ובבריאות – ופחות בנושאי חינוך ודת.
לדו"ח המלא - לחצו כאן
ספירת מלאי: השיא והשפל של הכנסת היוצאת
רופא, מרצה ופעילה חברתית: כל הח"כים החדשים
לפי הדו"ח שפרסם יועמ"ש הכנסת, בכנסת ה-20 הועברו 109 חוקים שעסקו במערכת המשפט, 86 חוקים שעסקו בתחום הרווחה ו-78 חוקים שעסקו בתחום המיסוי.
106 חוקים עסקו בבריאות הציבור – ממניעת עישון ועד לפיקוח בענייני בריאות. 61 מהחוקים שחוקקו בכנסת ה-20 עסקו בתחום הביטחון, 38 בחינוך, 36 עסקו בתחבורה ובבטיחות בדרכים ואילו 18 בלבד עסקו בהגנת הסביבה. 11 עסקו בנושאי דתות. יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון, ציין בדו"ח כי כל חוק עוסק בדרך כלל בעד שלושה נושאים, ולכן סך כל החוקים, לפי החלוקה לנושאים, גבוה יותר ממספר החוקים שאושרו בפועל.
חברי הכנסת היוצאת הספיקו להעביר ב-46 חודשים 625 חוקים, יותר מכל כנסת בשבעים שנות קיומה של המדינה. בכך שברו הח"כים את השיא הקודם – 597 שהושג בכנסת ה-18. לשם השוואה, בכנסת הראשונה נחקקו 221 חוקים. הכנסת שחוקקה הכי מעט חוקים היא הכנסת הרביעית, אך לא היה לה הרבה זמן לעשות כן, כיוון שהיא כיהנה גם הכי מעט זמן – 22 חודשים בלבד, פחות משנתיים.
הכנסת הנוכחית נחשבת לשיאנית החקיקה – גם אם בודקים את ממוצע החקיקה החודשי. בכנסות הראשונות ממוצע החקיקה עמד על כחמישה חוקים בחודש. מהכנסת השביעית חלה עלייה בממוצע החודשי, כשבכנסת היוצאת נשבר השיא והגיע לכ-14 חוקים בכל חודש.
בכנסת היוצאת חוקקו שני חוקי יסוד, חוק הלאום וחוק התקציב, ונעשו תיקונים ב-13 חוקי יסוד נוספים. מאז 1992 חלה ירידה משמעותית בכמות חוקי היסוד שחוקקו – בחלק מהכנסות חוקק חוק יסוד אחד, ובחלק לא נחקקו כלל חוקי יסוד.
הכנסת ה-20 תיזכר גם ככזאת שבה הונחו מספר רב מאוד של הצעות חוק פרטיות, 5,997 ליתר דיוק. אבל למרות המוטיבציה של הח"כים להעביר חוקים, רק כ-4% מההצעות נכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל. יותר מכך, רק 1,327 הצעות חוק התקדמו מעבר להגשה, בהן 188 הצעות שמוזגו להצעות נוספות – שעברו בסופו של דבר את הליך החקיקה.
מנגד, 91% מיוזמות החקיקה הממשלתיות בכנסת ה-20 עברו את הקריאה השלישית, עלייה בהשוואה לשתי הכנסות שקדמו לה.
באופן כללי, נראה היה בכנסת ה-20 שהדרך הטובה להעביר חוקים היא להשיג תמיכה של הקואליציה והאופוזיציה. מניתוח הצעות החוק שהתקבלו, עולה כי 60% מהחוקים שנחקקו קודמו על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה, 31% קודמו רק על-ידי חברי קואליציה ו-9% מהחוקים שנחקקו בכנסת ה-20, הוגשו רק על ידי חברי האופוזיציה.
"הדו"ח מראה שבניגוד לדעה הרווחת, המתכון המנצח לקידומן של הצעות חוק פרטיות טמון בשיתופי פעולה חוצי מחנות", אמר היועץ המשפטי אייל ינון. "אני מקווה שחברי הכנסת ה-21, ובמיוחד הח"כים החדשים, ילמדו את הדו"ח כדי למקד נכון את מאמציהם בתחום זה".
אם בכל זאת יחליטו חברי הכנסת ה-21 לנסות ולהגיש הצעת חוק באופן עצמאי, ללא מגישים נוספים – הדבר לא מופרך לגמרי. 46 חוקים שעברו בקריאה שלישית מקורם בהצעות חוק שהוגשו על ידי ח"כ יחיד, ברובם המוחלט חבר אופוזיציה. עם זאת, 132 חוקים הוגשו על ידי 11-2 חברי כנסת ויש גם כאלה שהוגשו על ידי 74-23 ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה.