חדשות דו-גלגלי מהארץ והעולם / גיא בן ברק
קבלו תחזית לדגמי 2020, סקירת אופנועים חדשים שנחתו בישראל, ראלי דקאר עבר לסעודיה, ימי מסלול וחדשות נוספות
העתיד אוטוטו כאן. רק חודש מאי, אבל כבר עכשיו שווה להציץ בתכניות לשנה המוטורית הבאה שצפויה להיות משמעותית במיוחד בעולם האופנועים. תקן אירו5 המחמיר יביא עמו דגמים חדשים לרוב ויארגן פרידה מהירה ללא מעט קיימים. בתחום החשמל צפויים חידושים מצד ענקי התעשייה היפניים שפיגרו עד כה בתחום ויותר מכך - רישומי פטנטים מבית הונדה וקאוואסאקי מבטיחים כי אופנועים חשמליים יפניים יעשו במקרים רבים שימוש בתאי דלק כמקור אנרגיה, ולא סוללה.
ומה על דגמים חדשים ומונעי בנזין ישן וטוב? באירופה מדווחים על ימאהה R1 חדש עם תזמון שסתומים משתנה, תיבת הילוכים רציפה(!) ופלסטיקה אווירודינמית היישר מעולם המוטוGP. הונדה תציג CBR1000RR בגרסת הומולוגציה לאופנוע הסיבולת המיוחד ממירוץ סוזוקה 8 שעות, או דווקא סופרבייק עם מנוע V4 בדומה למוכר עד 1999. קאוואסאקי תציג נינג'ה 10 חדש, בעיקר כתשובה לדוקאטי שמכה אותה שוק על ירך בסופרבייק העולמי עם הפאניגאלה V4.
היצרנית האיטלקית מפתחת גרסת עירום על בסיס המנוע הארבע-צילינדרי החזק ואילו הונדה אפריקה-טווין יגדל לנפח של 1,100 סמ"ק. אגב, מנועים רבים יאלצו לגדול בנפח כדי לעמוד בתקני זיהום אוויר ורעש מחמירים, שכן נפח גדול יותר מאפשר סל"ד ופליטה נמוכים ללא אובדן כוח. זו בין היתר הסיבה להופעתו הצפויה של ימאהה טי-מקס 560 עליו כתבנו זה מכבר.
היצרנית היפנית סוזוקי צפויה להחזיר את הדו"ש החביב DR ביג של סוף שנות ה-80 במאה הקודמת, כנראה בנפח המקורי 700-800 סמ"ק ולא מעבר לכך במטרה לשמור על תצורת צילינדר יחיד. לעומת זאת, ב.מ.וו צפויה לשבור שיאי נפח למנוע בוקסר, עם יחידת 1,800 סמ"ק שתותקן בקרוזר.
הארלי-דייוידסון צפויה לחשוף דגמי ייצור של אדוונצ'ר, קאסטום וסטריט-פייטר שהוצגו עוד ביולי 2018 כאבות-טיפוס, עם דור חדש של מנועי V-טווין בנפחי 1,250 ו-950 סמ"ק, מקוררי מים ועם גלי-זיזים עיליים. התקווה: יחד עם הלייב-ווייר החשמלי, יתרמו כלים אלה לתדמית עדכנית וישפרו את המכירות השוקעות בשנים האחרונות של היצרנית האמריקאית.
עוד אדוונצ'ר הגיע ארצה. שיווקו של ב.מ.וו F850GS אדוונצ'ר החל בישראל, עם מפרט עשיר כנהוג בדלק מוטורס. בהשוואה ל-850 ה"רגיל", באדוונצ'ר יש משקף גבוה יותר וניתן לכוונון, מגיני ידיים, רגליות אנדורו רחבות לטובת מגפי שטח גדולים, דוושות הילוכים ובלם מתכווננות, מגיני מנוע ומנשאי ארגזים. מיכל הדלק מכיל כאן 23 ליטרים, יש לוח מחוונים רב-תפקודי עם מסך TFT בגודל "6.5 ומערכת קישוריות המאפשרת חיבור לטלפון הנייד ולקסדה.
ההתנעה היא ללא מפתח, יש תאורת Led מלאה הכוללת תאורת יום ופנסי ערפל, מצבי רכיבה Rain ו-Road ,Dynamic ,Dynamic Pro ,Enduro ו-Enduro Pro. מערכת ABS בהטייה, חישוקי שפיצים-טיובלס עם חיישני לחץ אוויר. המחיר: 115 אלף שקלים לגרסה בסיסית, עוד 2,000 שקלים עבור גרסת ראלי ותוספת של 6,000 שקלים לאקסקלוסיב.
הדקאר יהיה ערבי. לאחר 30 שנה באפריקה ועשור בדרום אמריקה, נודד מירוץ הסיבולת-שטח הגדול, מפואר ומסוקר בעולם, פעם נוספת. קשיים ארגוניים וכלכליים שחוו בשנים האחרונות המדינות המארחות בדרום אמריקה הגיעו לשיאם בראלי 2019 הצנוע במיוחד, וסימנו את סוף דרכו ביבשת. משכנו החדש - והמאוד מדברי - של הדקאר יהיה בערב הסעודית, עם זינוק ב-5.1.2020 מהעיר ג'דה וסיום 12 ימים מאוחר יותר באל קידייה. ההרשמה נפתחת אגב בעוד ימים ספורים, לידיעתכם. למרות שסעודיה אינה מקיימת יחסים רשמיים עם ישראל, קשר לא רשמי קיים גם קיים. יש להניח שהקרבה הגיאוגרפית תשכנע מספר מתחרים ישראלים להגיע.
מוטוקרוס בישראל. הוסקוורנה מתחילה לשווק את ה-FC450 רוקסטאר בישראל על-ידי היבואנית, חברת עופר אבניר. אופנוע המוטוקרוס החדש מהווה בסיס לאופנועי המירוץ הרשמיים, כולל מנוע קומפקטי עם בוכנה וטלטל משופרים, שלדת זנב מחומרים מרוכבים, בולמי זעזועים מתקדמים, שיפורי אלקטרוניקה ועוד. המחיר: 48 אלף שקלים.
השטן לובש אדום, או שחור. דוקאטי דיאבל 1260 הגיע ארצה. הנייקד הייחודי זכה למנוע V-טווין חדש בנפח 1,262 סמ“ק עם 159 כ"ס תודות לתזמון שסתומים משתנה. יש עדכוני שלדה, תנוחת רכיבה משופרת, חבילה אלקטרונית עשירה מבוססת מערכת אינרציאלית ממוחשבת, לוח מחוונים חדש עם מסך TFT צבעוני, ממשק לאפליקציה המאפשרת תכנות, תקשורת, אבחון תקלות, ניווט ועוד - ושתי סכמות צביעה. המחיר: 169 אלף שקלים או 195 אלף לגרסת S (עם מתלי אוהלינס וקוויקשיפטר).
אדוונצ'ר ראלי, אבל אחר. קבוצת HM Motors, יבואנית אופנועי AJP לישראל, מתחילה לשווק את ה-AJP PR 7 אדוונצ'ר-ראלי. עם שילדה משולבת אלומיניום-פלדה, מרווח גחון של 32 ס"מ, מיכל דלק עם קיבולת של 17 ליטר, מושב גבוה מאוד (94 ס"מ), מחשב דרך מתוצרת אסוס ומנוע סינגל מתוצרת SWM האיטלקית בנפח 600 סמ"ק ומערכת הזרקת דלק. גרסת הפקטורי תעלה 65 אלף שקלים.
למדו לרכוב. רוכבי המותגים סוזוקי, אפריליה והוסקוורנה מוזמנים עם אופנועיהם ליום הדרכת מסלול אשר ישלב תרגול מעשי וידע תיאורטי. הקורס יתקיים ביום חמישי ה-30.05.2019 בין השעות 07:30-14:30 במסלול פצאל שבבקעה. העלות: 410 שקלים. משתתפים נדרשים להצטייד ברישיון נהיגה בתוקף, רישוי צהוב לכלי, קסדה מלאה ותקנית, חליפת עור מלאה או שני חלקים, מגפיים גבוהים, מגן גב וכפפות עור ארוכות. לפרטים נוספים והרשמה: eventbuzz.co.il/lp/event/avnirbasics.
עוד לשטח. ק.ט.מ השיקה בישראל את SMC 690R ו-690 אנדורו R החדשים, עם שלדה חדשה, מנוע משודרג, מתלים מקצועיים, בלמי ברמבו, מערך אלקטרוני משודרג כולל בחירת מצבי רכיבה מהכידון, בקרות אחיזה, מערכת ABS (בוש 9.1) המתחשבת בזווית ההטיה של האופנוע וקוויקשיפטר. המחיר: 70 אלף שקלים ל-SMC ו69 אלף שקלים לאנדורו. בתקופת ההשקה תינתן הנחה בסך 3,000 שקל.