נסו לדמיין את התרחיש הבא: אתם מתעוררים בבוקר ומסתכלים בעיניים טרוטות על הסמארטפון, וממש כמו היום מחכות בו כמה התראות - קבוצת וואטסאפ שהתעוררה, שלושה מיילים, שיחה שלא נענתה. במקום להתעדכן בפיד, אתם מתעדכנים בדיונים שהתפתחו בקבוצת הריצה/הורות/סתם שאלות/מקרמה/ גאדג'טים האהובה עליכם.
עכשיו אפשר להתחיל את היום. צריכים מונית? נכנסים למסנג'ר. רוצים להזמין כוס קפה? נכנסים למסנג'ר. צריכים לשנות מושב בטיסה? נכנסים למסנג'ר. מארגנים שיחת ועידה? מזמינים את כולם למסנג'ר. נשמע מופרך? לא אם שואלים את מארק צוקרברג.
אחרי חודשים של הצהרות מרעישות על "שינוי הכיוון" של פייסבוק, וכשאימפריית הרשתות החברתיות נתונה תחת לחצים רגולטוריים וציבוריים גדולים, בכנס F8 האחרון הקצוות החלו להתחבר: פייסבוק רוצה להיות גדולה הרבה יותר ממה שהיא כיום - ולא לשלוט רק בפן החברתי של החיים המקוונים, אלא גם ובעיקר בפן הכלכלי. היא נושאת עיניים ל-WeChat, האפליקציה הסינית, שכמו אולר שווייצרי מרכזת עבור המשתמשים שלה כל שירות דיגיטלי שאפשר לחשוב עליו במקום אחד. אלא שבניגוד לכל ההשערות, פייסבוק בוחרת לעשות את זה דווקא עם מסנג'ר ולא עם וואטסאפ - שנחשבה למועמדת המובילה.
אחרי שהגדירה מחדש את הרשת כמרחב מזוהה ולא אנונימי, פייסבוק לוקחת צעד אחורה - אבל בעצם עושה כמה צעדים קדימה: המיקוד החדש בקבוצות, שבא לידי ביטוי קודם כל בעיצוב המחודש של האפליקציה, מחזיר את עטרת הפורומים ליושנה; אפליקציות מסרים מוצפנות מקצה-לקצה מבטיחות להחזיר משהו מהאנונימיות של חדרי צ'אט - לפחות מול מערכי הניטור של ענקיות הטכנולוגיה עצמן; ואם להאמין לתוכניות - כולנו נפסיק לספור לייקים בשנים הקרובות.
אינסטגרם תהפוך לקניון הווירטואלי המושלם, עם משפיענים שמדגמנים הכול - החל מפרטי אופנה ועד לרהיטים ולמוצרי צריכה. יהיו בה שירות תשלומים מובנה, קטלוגים שלמים בלחיצת כפתור, ויכולת לדמיין בכלים של מציאות רבודה (AR) בדיוק איך בגד הים הזה ייראה עליכם, או איך הספה ההיא משתלבת אצלכם בסלון. ותקשורת? זה לא משנה איפה או עם מי תבחרו לדבר - מסנג'ר, דיירקט של אינסטגרם או וואטסאפ - כולן יהיו זמינות ומשולבות על גבי פלטפורמה אחת, גם לחברים ובני משפחה, גם לקולגות מהעבודה, וגם ובעיקר מול עסקים ושירותים מקוונים.
אבל "העתיד הוא פרטי" - המנטרה החדשה והאירונית-משהו של פייסבוק - היא רק כסות: אם לוקחים בחשבון את מערך השינויים הכולל שפייסבוק רוצה להנחיל באפליקציות שלה, התמונה שמצטיירת אמורה להטריד אותנו הרבה יותר. פייסבוק כבר לא מחפשת לנטר תמונות מהטיול המשפחתי או מילות מפתח לצורכי שיווק ממוקד, היא רוצה לחלוש על כל הפעילות הפיננסית שלנו: מה אנחנו קונים, מה אנחנו מזמינים, למי אנחנו משלמים ואיך, ומה יניע אותנו לבצע רכישה בדרך האופטימלית. וזה כבר תחום חדש לגמרי של איסוף מידע, שיש לו הרבה יותר כוח בעולם העסקי.
בימים אלה נערכת פייסבוק לעוד מכה ציבורית עם ערך כספי לא מבוטל: נציבות הסחר הפדרלית (FTC) צפויה להשית עליה קנס גדול לקראת סיום החקירה סביב פרשת קיימברידג' אנליטיקה והפרת פרטיותם של 87 מיליון משתמשים. לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", הנציבות חלוקה בימים אלה סביב שני עניינים מרכזיים - גובה הקנס, שמוערך ב-3 עד 5 מיליארד דולר, ומידת האחריות שיש להחיל על מארק צוקרברג עצמו. לפי ההערכות, הנציבות צפויה גם לדרוש מפייסבוק לייצר תפקיד ארגוני בכיר (כזה שמשום מה לא קיים כיום) עבור ממונה על פרטיות המידע של המשתמשים.
כשהנציבות תגיע להכרעה ותפרסם את ממצאי החקירה שלה, זה עשוי להיות כואב - אבל פייסבוק תוכל באופן רשמי לפתוח דף חדש. הרשת החברתית מאסה בתפקיד הלא-רשמי שלה כמכתיבת שיח עולמי, מגינת הדמוקרטיה ותוחמת גבולות הגזרה. במילותיו של צוקרברג, היא כבר לא מעוניינת להיות "כיכר העיר", והאיזונים הרגישים בין חופש ביטוי לבין צנזורה הביאו לה רק צרות. במקום לכתוב עוד פוסט ציבורי שיגרוף לייקים ויעורר מחלוקת, שיגיע למרכז הפיקוח של פייסבוק עם דיווחים, שייחסם ויקבל ביקורת על עצם החסימה או יישאר באוויר ויקבל ביקורת גם על זה, צוקרברג ופייסבוק היו מעדיפים שתכתבו את זה לחברים שלכם בשיחת מסנג'ר - איפה שאין לרשת החברתית שום מידה של אחריותיות. והיי, אם אתם כבר שם, ככה על הדרך, אולי אפילו תקנו משהו.