חברה צרפתית פרשה ממכרז בגלל הקו הירוק, משה ליאון קורא להחרימה
חברת אלסטום הצרפתית הודיעה שלא תתמודד במכרז הרכבת הקלה בירושלים. ראש העיר פנה בתגובה לראש הממשלה בדרישה למנוע מהחברה לגשת למכרזים נוספים בישראל: "כניעה לעוכרי ישראל"
מחיר למחרימים? ראש העיר ירושלים, משה ליאון, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה למנוע מחברת הרכבות הצרפתית "אלסטום" לגשת למכרזים בישראל. הרקע לפנייה הוא בקשתה של אלסטום לפרוש ממכרז על הקווים הבאים של הרכבת הקלה בירושלים שעוברים מעבר לקו הירוק.
"הימנעות מהתמודדות לקו הרכבת החדש בירושלים בשל שיקולים פוליטיים, הוא כניעה לעוכרי ישראל ואל לנו לתת לכך יד", כתב ליאון לראש הממשלה. "כניעת חברת אלסטום ללחצים נגד בירת ישראל אינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים של המדינה. אסור שנקבל זאת. אני מבקש מכם לנקוט הליכים ברמה הלאומית נגד החברה ולשלול ממנה כל אפשרות להתמודד במכרזי רכבות במדינה. מי שמחרים את ירושלים אסור שיהיה שותף בעשיה גם בכל מקום אחר במדינה", הוסיף.
אלסטום היא חברת רכבות צרפתית שסיפקה את הקרונות לרכבת הקלה בירושלים. מדובר בקרונות בייצור מיוחד שנועד לתת מענה לצרכים הייחודיים בירושלים, הכוללים התמודדות עם החום הכבד בקיץ וכן חלונות חסינים לזריקות אבנים. בנוסף, החברה מעורבת בפרויקטים תחבורתיים אחרים בישראל, והיא ניגשה למכרזים של הרכבת הקלה בתל אביב ורכבת ישראל.
בשנת 2013 התמודדה החברה עם תביעה שהגישו נגדה ארגונים פרו-פלסטינים בצרפת בשל מעורבותה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, העובר דרך שכונות שועפט, בית חנינא, פסגת זאב ונווה יעקב שמעבר לקו הירוק בבירה. התביעה נדחתה, אך למרות זאת דירקטוריון החברה החליט השבוע שלא לגשת למכרז הרכבת הקלה בירושלים בשל החשש מתביעות הדדיות- כפי שפורסם בחברת 'החדשות'.
מחברת אלסטום נמסר בתגובה כי "אלסטום פועלת בישראל בשלושת העשורים האחרונים, ולקחה חלק במכרזים מרכזיים, במיוחד בירושלים, בעבר, בימים אלו ובעתיד. אלסטום אחראית על מגוון חשוב של פרויקטי תשתיות מרכזיים בישראל. אלסטום מתכוונת להמשיך ולפעול בישראל. תמשיך לספק את השירות והמוצרים המקצועיים ביותר כפי שנעשה עד כה ותמשיך לעשות זאת גם בעתיד".